Jól megszívhatják az autósok az új szabályozást. Hétfőn megvitatták a vezetői engedélyekre vonatkozó szakbizottsági jelentéstervezetet az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottságában. Egy javaslat szerint felosztanák a jelenlegi B-kategóriás jogsit B és B+ kategóriára, vagyis az autósoknak duplán kellene vizsgázni. Jöhet az autósiskolák nagy korszaka.

Terhek a szabályok egyszerűsítése helyett

Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottsága hétfői ülésén megvitatta a vezetői engedélyekre vonatkozó szakbizottsági jelentéstervezetét. Deli Andor vajdasági fideszes EP-képviselő felszólalásában hangsúlyozta: a zöld jelentéstevő javaslatai az európai polgárok számára újabb pénzügyi terhet jelentenének a jogszabályok egyszerűsítése helyett.

Korlátoznák a jelenlegi B-kategóriás jogsit

Az Európai Parlament vezetői engedélyekre vonatkozó irányelvmódosítási javaslatának megvitatása tehát megkezdődött. A jelentéstevő bizottság a B kategóriás jogosítvány felosztását javasolja a B és B+ kategóriákra, ami számos korlátozást vonna maga után a B kategóriás jogosítvány birtokosainak.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

B-kategóriás jogsival maximum 110 km/h-val lehetne menni

A sima B-kategóriás jogsival mindössze110 km/h lenne a maximális megengedett sebesség az autópályákon és a vezethető gépjárművek nem lehetnek nehezebbek 1,8 tonnánál, vagyis egy terepjárót nem vezethetnének.

B+-kategóriás jogsival 110 km/h-nál gyorsabban is lehetne közlekedni

Nagyobb autó irányításához, 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetéséhez, például egy X5-ös BMW-hez a javaslat szerint külön B+ jogosítvány megszerzése lenne kötelező.

Két jogsi kellene, dupla vizsga, dupla költség

Deli Andor közleményében az áll, hogy „a B+ kategóriás jogosítvány különválasztása az eddigi egységes B kategóriától azt jelentené, hogy az európai polgároknak két jogosítványt kellene megszerezni, hogy teljesértékű jogosultságuk legyen a személygépjárművek vezetésére. Ez a költségeket is megduplázná. „Meggyőződésem, hogy az uniós döntéshozók feladata az európai polgárok segítése és a jogszabályok egyszerűsítése lenne, és nem újabbnál újabb adminisztratív és pénzügyi terhek kivetése” – mondta el Deli Andor a korlátozott jogsiról.

Lázár János szerint is módosítani kellene

Júliusban Lázár János építési és közlekedési miniszter is beszélt arról, hogy szerinte a KRESZ felülvizsgálatára lenne szükség és a B kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételeit is felül kell vizsgálni.

Gyorshajtás a legnagyobb baj

A miniszter szerint Magyarországon a balesetek döntő többségét a gyorshajtás okozza. Szerinte a magyar autópark állapota és a sofőrök képességei, felkészültsége is hagy kivánnivalót maga után. Ezzel bizonyára arra gondolt, hogy a jelenlegi B-kategóriás gyakorlati képzés nem alkalmas ara, hogy beengedjék a forgalomba a frissjogsis sofőröket.

Szélhámos autósiskolák

Többször írtunk arról, hogy sok autósiskolában nagyon lazán kezelik az autósok felkészítését. Gyakran még autópályára sem viszik ki a sofőröket, így sokan úgy kapnak jogsit, hogy semmilyen gyakorlatuk nincs nagysebesség mellett, nem tudnak biztonságosan sávot váltani vagy előzni.

Több lehetőség

Nagy kérdés, hogy mi az igazán jó módszer: ketté bontani a B-kategóriát, csinálni egy könnyített és egy nehezített vizsgát, vagy megreformálni a gépjárművezető-képzést? Esetleg az amerikai módszer szerint egy könnyített vizsga után bárki volánhoz ülhetne, a közlekedési rendszert sokkal hülyebiztosabbá kellene alakítani, vagyis mindent, mindenhová ki kellene írni, például a stoptáblák alá, hogy „állj meg” a szabálykövető magatartáshoz pedig drákói büntetésekkel hozzá kellene szoktatni a társadalmat. Nemsokára eldől, melyik irányba halad Európa. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció