Kiváló közlekedést ígért az ingatlanfejlesztő de kétóránkénti busz lett belőle – elhibázott koncepció mentén épült a Tópark lakópark Biatorbágynál. A Közlekedő Tömeg Facebook oldalán pénteken megjelent véleménycikk szerkesztett változatát közöljük.

Jól hangzó reklámszövegekkel akarják meggyőzni az embereket, hogy költözzenek két autópálya közé: „Dehogy van távol Törökbálinton a Tópark miniváros! Az Etele téri csomóponttól autóval nyolc perc, a Tópark Expressz kék buszával (és BKK bérlettel) meg negyedóra lesz.”, „A Tópark Express BKK jeggyel vagy bérlettel használható ingajáratnak köszönhetően a Kelenföldi pályaudvar 10 perc menetidővel válik elérhetővé.

A valóság egy hétvégén egyáltalán nem közlekedő Volán-járat, ami Budapest-bérlettel nem vehető igénybe, menetideje pedig az ígértnél hosszabb. A közlekedés azonban csak egy probléma a sok közül.

Buszjárat a Topark lakóparknál – Forrás: Facebook/ Közlekedő Tömeg

Miután közel tíz éven keresztül félkészen álltak az M0-s és M1-es autópálya közé megálmodott Tópark ingatlankomplexum betontorzói Biatorbágyon, 2017-ben új tulajdonos folytatta a beruházást.

A koncepción néhány ponton módosítottak, de egy dolgot ha akartak, se tudtak volna helyrehozni: a településektől távoli, zöldmezős helyszínválasztást. Miközben több száz hektár rozsdaövezet áll Budapest területén kihasználatlanul (pl. Rákosrendező, Istvántelek, ferencvárosi rendező pályaudvar, Budafoki út környéke), az ingatlanfejlesztő valószínűleg a kivitelezés egyszerűsége, az autópályák és a Törökbálinti-tó közelsége miatt választotta a városhatáron kívüli helyszínt.

Ez a cikkünk biztosan érdekelni fog: A lakóparkok szép ígérete és a kamu nélküli valóság

A fővárosba való gyors bejutás csak illúzió: a kilométeres torlódások miatt csúcsidőszakban teljesen irreális autóval 8 perc, busszal negyedóra alatt Budapestre érni. Ráadásul szó sincs az ígért tízpercenkénti ingajáratról: 2019 decemberéig egyáltalán nem lehetett közösségi közlekedéssel eljutni a Tóparkba, pedig az első lakók már hónapokkal korábban beköltöztek.

A Tópark lakópark belső utcája – Forrás: Facebook/ Közlekedő Tömeg

A decemberi menetrendváltáskor elindult a Volánbusz 764-es járata, mely csúcsidőben óránként, azon kívül kétóránként közlekedik Kelenföld vasútállomás és a lakópark között, menetrend szerint 14-18 perc, a gyakorlatban sokszor jóval hosszabb menetidővel. A járat hétvégén nem közlekedik, és az ígérettel ellentétben a Budapest-bérlet nem elegendő a Tóparkig történő utazáshoz.

A beruházó azt ígéri, hogy a lakópark területén elég munkahely, üzlet, étterem, kávézó, bölcsőde és óvoda lesz ahhoz, hogy a lakóknak csak ritkán kelljen kimozdulniuk, de valószínűleg évekig fog tartani, amíg mindez megvalósul, már ha egyáltalán.

Összességében elmondható, hogy Biatorbágyon egy urbanisztikai, tájépítészeti, közlekedési és környezetvédelmi szempontból is súlyosan elhibázott falanszter létesült, mellyel Budapest, a dél-budai agglomeráció és a Tóparkba beköltözők is rosszul jártak.

Ez a példa is alátámasztja, hogy a jó eredmény érdekében a városfejlesztési és közlekedési kérdések egységes, összetett szemléletű, helyi közigazgatási határokon átnyúló menedzselésére van szükség. A további káros beruházások elkerülése érdekében álláspontunk szerint a városszéli zöldmezős beépítéseket jogszabállyal kell korlátozni, a budapesti rozsdazónák ügyét (tulajdonjog, rekultiváció) pedig mihamarabb rendezni kell – írják a Közlekedő Tömeg oldalán megjelent véleménycikkben.

Kiemelt kép: A Tópark lakópark – Forrás: Facebook/ Közlekedő Tömeg