Első ránézésre akár 100 forintnál is olcsóbbnak kellene lennie most az üzemanyagoknak, mégis 300 forint kürül van a benzin és a gázolaj ára a kutakon. Hétfőn egy nap alatt 34%-ot zuhant az amerikai típusú kőolaj ára. Az év elején még 60 dollárba került egy hordó nyersolaj, ma 11 dollárba. Miért nem zuhant ekkorát az üzemanyagok ára? Itt a válasz!

A koronavírus-járvány miatt globálisan visszaesett az olaj iránti kereslet, hiszen sokkal kevesebben autóznak, alig járnak a repülőgépek, csökkent a világgazdaság teljesítménye.

Az olaj ára évtizedek óta nem látott mélyrepülésben van. Míg az év elején több mint 60 dollárba került egy hordó amerikai típusú kőolaj, addig ma már 11 dollárnál is olcsóbb volt.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A hazai üzemanyagárak csökkentek ugyan, de a Budapesten és környékén elérhető legolcsóbb dízel ára is 308 forintba kerül a budaörsi ENVI kúton, a benzin pedig a szigetszentmiklósi Auchan kúton a legolcsóbb, de így is 292 forint.

Ha az üzemanyagárak is az olajhoz hasonlóan 80%-ot csökkentek volna a január elején látott árakhoz képest, akkor elvileg az üzemanyagok árának is hasonló mértékben kellett volna zuhanniuk, vagyis sem a dízel, sem a benzin nem kerülhetne többe 100 forintnál literenként. Miért kerül mégis háromszor ennyibe?

A válasz az üzemanyagár szerkezetében keresendő. Az egy liter üzemanyag árának nagyjából a 40 százaléka csupán a nyersanyag, vagyis az olaj ára. A fennmaradó 60 százalékban benne van a nagykereskedők, kiskereskedők profitja, a környezetvédelmi illeték, a jövedéki adó és az ÁFA.

Úgy érdemes számolni, hogy tankoláskor az államnak fizetjük az üzemanyagköltség 59%-át, vagyis egy 10 ezer forintos tankoláskor nagyjából 6 ezer forintot.

Ha az üzemanyag árának csak a kis részét képező olajár változik, az üzemanyagár szerkezete miatt nem feltétlenül arányosan jelenik meg a kutakon, pláne nem árcsökkenéskor.

Az olajárak zuhanásából azok a finomítók profitálnak sokat, amelyek óriási tárolókapacitásokkal rendelkeznek és most nagyon olcsón tudnak vásárolni, amit majd hónapok múlva, amikor vélhetően újra emelkedésnek indul az üzemanyagok ára busás profittal tudnak eladni.

A magasabb üzemanyagárban érthetően az állam is érdekelt hiszen, ha többe kerül a benzin, annak nagyobb lesz az adótartalma is. 20 ezer forintos tankolásnál 11 ezer forint kerül az államkasszába, 30 ezer forint esetében pedig csaknem 17 ezer lesz az államé.

Kiemelt kép: illusztráció