Pénteken átadták az M1-es autópálya pátyi lehajtóját, ezzel a településen élők régi vágya teljesült. Lassan 20 éve ígérgetik a politikusok ezt a lehajtót, most Menczer Tamás, a térség kormánypárti országgyűlési képviselője felpörgette az eseményeket és tényleg elkészült. A beruházás 5,8 milliárd forintos kormányzati finanszírozással valósul meg. A pátyi autópálya lehajtó látványos példája lesz annak, milyen változások indulnak meg egy településen, amikor hozzákapcsolják egy autópályához: lesznek nyertesek és vesztesek.

Régi álom vált valóra

A pátyi autópálya lehajtó régi vágya a helyieknek. Kevesen tudják, hogy Páty a külterületeivel együtt majdnem akkora, mint fél Buda. A településhez tartozik a Budai-hegység legmagasabb pontja, rajta a Csergezán Pál kilátóval, Páty déli külterületi részét pedig átszeli az M1-es autópálya. Sokaknak ismerős a Sasfészek pihenő, vagyis az M1-esen Budapest felől az első MOL töltőállomás a Fészek Csárdával. Ez a pihenő alig 500 méterre van a Biatorbágyot Páttyal összekötő úttól, ezért hiányolták sokan a lehajtót, mondván: mindössze 500 méter aszfaltot kellene lerakni. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Orbán Viktor megígérte

Egy autópálya lehajtó építése bonyolult és hosszadalmas folyamat, számos engedély beszerzése, tervezés előzi meg. Évtizedek óta egyetlen országgyűlési képviselőnek sem sikerült kilobbizni erre pénzt, pedig több választási kampányban elhangzott ígéretként. Pár évvel ezelőtt azonban fordulat történt. A pátyi ipari park fejlesztése az Orbán-kormány prioritásai közé került. A miniszterelnök néhány éve személyesen ígérte meg a helyi polgármesternek, Székely Lászlónak és a pályiaknak, hogy lesz autópálya lehajtó. Ezt követően indult el ténylegesen az a folyamat, amelynek vége a mai átadás.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Áttolni a kormányon

„Emlékszem, jól és pontosan emlékszem, hogy az egész még a covid alatt kezdődött, akkor Szijjártó miniszter úr vezette a gazdaság újraindításáért felelős operatív törzset és én ekkor tudtam ezt a fejlesztést az asztalra tenni. Majd Szijjártó miniszter úr támogatásával tudtam áttolni az operatív törzsön, ezt követően pedig áttolni a kormányon” – mondta a lehajtóról Menczer Tamás, a térség országgyűlési képviselője.

Az átadás képei

Összetalálkozó érdekek

Az elmúlt időszakban Páty autópályához közeli részén fekvő ipari parkban, egymás után nőttek ki a gigaraktárak, egyértelművé vált, hogy ezeket csak akkor lehet kiadni, hasznosítani, ha gyors autópálya kapcsolattal rendelkezik a terület. Az érdekek összetalálkoztak: az ipari park farvizén megvalósult a pátyiak álma, az autópálya lehajtó is.

Átalakuló kapcsolatok

Egy pátyi, telki, budajenői, biatorbágyi autós az új összeköttetéssel rengeteg időt spórolhat meg. Nagy kérdés, hogy az új kapcsolat hogyan fogja átalakítani Páty és kistérségének gazdasági, közlekedési valamint társadalmi kapcsolatait. A gazdasági változások a helyi kereskedőket, szolgáltatókat is érinteni fogja. 

Felpörgött a gasztrobiznisz

A lehajtó átadásától, tehát mától az autópálya melletti Fészek Csárda, remélve, hogy rengeteg új autós fog előttük elhaladni – hiszen Pátyra, Telkibe, Budajenőre mennek tovább –  azonnal bedobta, hogy egy hónapig féláron adnak minden ételt. A csárda tehát ügyesen csapott le a piaci lehetőségre, vélhetően az új konkurenciának nem örülnek a pátyi és telki vendéglősök. Az új autópálya kapcsolattal alig 20 perc távolságba kerül Kelenföld, ez pedig új buszjáratok indítását veti fel, az egyik pátyi civil szervezet már elő is vette ezt a kérdést.

Győztesek és vesztesek

A pátyiak számára is érzékelhető lesz a változás, mert az ingatlanok többségének értéke megugrik, azonban a várhatóan nagyobb átmenő forgalmat bonyolító belterületi utak mentén értékcsökkenés is történhet. Lesznek majd akik átkozni fogják a lehajtót, amíg nem készül el a Pátyot elkerülő út.

Új irányok nyílnak meg

A pátyi gyerekek számára mától elérhetővé válhatnak a budaörsi iskolák is, hiszen az eddigi 30 perc helyett akár 15 perc alatt is elérhető lesz az autópályán egy budaörsi iskola. Jelenleg nincs olyan 2. kerületi intézmény, ahová reggel 15 perc alatt be lehetne jutni, lehet hogy egyre több szülő fog inkább egy ésszerűen elérhető budaörsi intézményben gondolkodni az iskolaválasztás idején. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Új korszak kezdete

A pátyi autópálya lehajtó mai átadásával új korszak indul meg a településen. Az urbanizáció felgyorsulása nem lesz elkerülhető, ma Páty közelebb került Budapesthez. Hamarosan nem csak egy falu lesz a budai oldalon, hanem a főváros egyik kertvárosa, ahová gyorsan el lehet jutni. Ahhoz, hogy majd akkor is jó legyen Pátyon élni az kell, hogy a település vezetői nagyon okosan bánjanak az új lehetőségekkel. Dunakeszi példája megmutatta, hogyan lehet úgy települést fejleszteni az agglomerációban, hogy a helyben élők jóléte kerüljön a középpontba. Ide kapcsolódik: A legjómódúbb járások: Dunakeszi, a tehetős középosztály otthona, ahol kényelmesen akarnak élni, nem pedig turistacsoportokat kerülgetni – mondja Dióssi Csaba polgármester

Itt van az új lehajtó

Kiemelt kép: Menczer Tamás átvágja a szalagot, átadják a pátyi lahajtót – Forrás: Facebook/Páty Község Polgármestere