Szép új burkolatokkal, LED lámpákkal, modern technológiával szerelik fel az M3-as vonal felújításra kerülő állomásait, a Ferenciek terét is. Itt marad a vöröses stílus, de minden modernebb és biztonságosabb lesz. Az állomáson márciusban indult a munka, szinte teljesen szétszedték, hogy nemsokára megszépüljön.
A főváros egyik legjelentősebb közlekedési beruházása a napi mintegy 500 ezer utast szállító M3-as metróvonal rekonstrukciója. A munkálatok több ütemben és több évig tartanak, és ez sok százezer utas napi utazási szokásait érinti.
A metrópótlás 2017. november elejétől várhatóan 2022 végéig tart. Először a metróvonal északi szakaszát újítják fel Újpest-központ és a Lehel tér között. A munkálatok második ütemében a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti déli szakaszt zárják le, ekkor a szerelvények Újpest-központ és Nagyvárad tér között járnak.
A Ferenciek terén két peron és öt alagút van 27,7 méterrel a felszín alatt. A tér fővárosiak kedvelt helye, kávézókkal és a Párisi udvarral odafent. A Ferenciek tere metróállomás a többi M3-as megálló közül is kiemelkedik technikai jelentőségével.
Már 44 éves az állomás
A Ferenciek tere állomást az M3-as vonal elsőként elkészült közel 5 kilométeres középső szakasza részeként adták át 1976. december 31-én. 44 éves múltja során a metró itt ugyanúgy kiszolgálta az ELTE hallgatóit és a Váci utca turistáit, mint a helybelieket, vagy a Budára tartó átszálló forgalmat.
A nagy forgalom miatt jelentősen megkopott a régi fénye az állomásnak, ezért a mintegy 2800 négyzetméteres metrómegálló igencsak felújításra szorult – írja a magyarépítők.hu.
Megmarad az eredeti szerkezet
Az állomáson a bontási és kábelfeltárási-gépészeti munkák már meg is kezdődtek. Az állomás eredeti szerkezete megmarad, viszont az elavult elemeket korszerű anyagok váltják fel. A Ferenciek tere tervezett színvilága a vörös árnyalatain alapul, így illeszkedik a meglévő, az utasok által megszokott színhez. A bejáratnál pedig az eddigi többkapus belépő helyett tág passzázskaput alakítanak ki.
Gumi helyett gránit burkolatok lesznek a peronon
Az utasforgalmi terekben a bútorokat lecserélik és még számos más, jelentősebb rekonstrukciós munkát is elvégeznek, így megújul a metrócsarnok kő-, a lejtakna alumínium- és a mélyállomás kő oldalfalburkolata, mely sok helyen sérült, vagy esztétikailag nem felel meg a mai igényeknek.
A pilléreket borító acéllemez mára szintén rossz állapotban van, ez is javításra szorul. A középszürke színű gránitburkolatú padló szintén felújítandó: a teljes burkolat cseréjére sor kerül majd.
A biztonsági sávok gumiburkolata helyére gránit kőlap burkolat kerül. A világítási rendszert az utasterekben egységesen korszerű, burkolatba süllyesztett LED-es lámpatestekkel alakítják ki. Az üzemi terekbe szintén energiatakarékos, de kompakt fénycsöves fényforrású lámpatestek kerülnek.
Az állomás üzemi tereiben – többek között a peron alatt találhatókban is – gépészeti és tűzelhatárolási feladatokat is elvégeznek, illetve az elektromos hálózatokon is dolgoznak majd a projekt során.
Az M3-as középső vonalszakasz rekonstrukciója már a déli szakasz átadása előtt elkezdődik, a felújítás 4 ütemben valósul meg, és az alábbiak szerint alakul:
- 2020. március: Arany János utca és Ferenciek tere metróállmások lezárása. A metrószerelvények az állomásokon megállás nélkül áthaladnak. A felszíni metrópótlás a környéket érintő járatok sűrítésével, illetve az útvonalak meghosszabbításával történik.
- 2020. július: Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák metróállomások lezárása. A metrószerelvények az állomásokon megállás nélkül áthaladnak. A felszínen állomáspótló járatok segítik majd a közlekedést.
- 2020. november: Nyugati pályaudvar – Semmelweis Klinikák állomások közötti szakasz lezárása. A Lehel tér és Nagyvárad tér állomások között metrópótló buszok szállítják az utasokat.
- 2022. március: Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák metróállomások átadása. Dózsa György út, Lehel tér és Nagyvárad tér metróállomások lezárása. A Dózsa György út metróállomást felvonók tervezett beépítése miatt zárjuk le ismét. A felszíni metrópótló járatok a Göncz Árpád városközpont és Kálvin tér állomások között közlekednek.
Az M3 metróvonal felújítása várhatóan 2022 végén fejeződik be, a teljes vonalszakaszt átadjuk az utasforgalomnak.
Képek: Felújítási munkálatok a Ferenciek tere metróállomáson – Forrás: BKK