Immár hivatalos: a Fővárosi Önkormányzat télre bezárja a fogaskerekűt. A döntés annak ellenére született meg, hogy az üzemeltetése csupán a BKK működési költségeinek fél százaléka.

A válság miatt zárják be

Az energia- és gazdasági válság miatt télre bezár a fogaskerekű − közölte honlapján a BKK. Mint írják, az ideiglenes üzemszünet a tervezett tavaszi pályafelújítás végéig tart, és ennek köszönhetően több mint 120 millió forintot spórol Budapest közösségi közlekedése. Emellett a szakemberek a kötelező karbantartást is elvégezhetik a járműveken. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Duplájára emelkednének a költségei  

A fogaskerekű vasútnál drasztikusan kiütközik az energia költsége, ugyanis az átlagos villamosoktól eltérő vontatási feszültséggel üzemel. A hetvenes években gyártott és visszatáplálásra nem alkalmas jármű üzemeltetési költsége minimum a duplájára emelkedik az új energiaárak mellett. A számok ismeretében a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. közösen döntött a járat ideiglenes szüneteltetéséről.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Mérsékelt kihasználtság

A BKK szerint a fogaskerekűnek hétköznapokon 10 százalékos, hétvégén pedig legfeljebb 30 százalékos a kihasználtsága. Talán nem meglepő, hogy a 19. század második fele óta íródó története során többször veszélybe került a fennmaradása.

A VEKE szerint nem nagy tétel

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a Facebookon azt írta, hogy a 120 milliós megtakarítás csak alig látható töredékét jelenti a BKV működési költségeinek, ugyanis csak az év utolsó két hónapjára húszmilliárd forint folyószámlahitelt kellett felvennie a működés biztosítására.

Hiányolják a lépéseket

 „Bár a fogaskerekű-projekt az egyetlen készen álló, azonnal indítható beruházása a fővárosnak, az elmúlt három évben mégsem tettek semmit a folyamat elindítása érdekében” – tették hozzá.

Tiltakozik a 12. kerület

A fogaskerekű újraindítását kérte Fonti Krisztina, a 12. kerület fideszes alpolgármestere Karácsony Gergely főpolgármestertől. „Sok hegyvidéki lakóhoz hasonlóan magam is megdöbbenve értesültem arról, hogy a fogaskerekű tervezett karbantartásának lezárultával mégsem indul újra, holott működtetése kötelező feladata a fővárosnak” − áll a levélben.

Fogaskerekű helyett buszok

A fogaskerekű helyett a téli hónapokban buszok közlekednek, amely intézkedéssel szintén nem értenek egyet a 12. kerület vezetői. Fonti Krisztina szerint nehezen hihető a takarékosságra hivatkozás a fogaskerekű esetében, hiszen ez az egyetlen közlekedési eszköz, amelynek működését a főváros megszünteti.

BKK: fő a költséghatékonyság

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteken arról tájékoztatott, hogy a dráguló üzemanyag- és villamosenergia-költségek súlyos terhet jelentenek a közösségi közlekedés számára, ezért a fővárosi tulajdonban lévő társaságok igyekeznek a szokásoshoz képest is költséghatékonyabban működtetni Budapest közlekedési hálózatát. A fogaskerekű egyébként október 3-a óta nem jár pályafelújítás miatt; a buszos pótlás a cég korábbi közlése szerint eredetileg november 17-éig tartott volna, de a téli leállás miatt a fogaskerekű másnap sem indul el.

Egyetlen fogaskerekű

A budapesti fogaskerekű vasút Budapest egyetlen fogaskerekű vasútja, mely a 12. kerületben, a Városmajor és Széchenyi-hegy, Gyermekvasút állomások között közlekedik. A köznyelvben csak fogasként emlegetett közlekedési eszköz neve 2008. augusztus 21-étől formálisan a 60-as jelzésű villamos. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: a budapesti fogaskerekű. Fotó: archív