Budapest nem csak a belvárosból áll, minden városrésze, elővárosa és minden polgára egyenrangú – mondta Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár. Összesen háromezer P+R parkoló, valamint – a vasútállomásra kerékpárral érkezők számára legalább kétezer biciklitároló tervezése indul meg egy szombaton megjelent kormányhatározat értelmében.

Jobb tömegközlekedés

Fürjes Balázs elmondta, hogy a kormány gyakorlatias megoldásokat keres, amikor folyamatosan fejleszti Budapestet. „Egyszerű céljaink vannak: jobb tömegközlekedés, kevesebb dugó, tisztább levegő, klímabarát városi környezet.” – mondta.

1 millióan mennek befelé

Hozzátette: „Kulcs a tömegközlekedés, a közösségi közlekedés fejlesztése. Ebben az a célunk, hogy az utazók gyorsabban, kényelmesebben, kevesebb átszállással érjenek célba. Ma Budapest közlekedésének igazi kihívása, hogy az elővárosokból és a külső kerületekből naponta egymillióan jönnek befelé dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni, és több mint kétharmaduk autóval érkezik” – közölte.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Nem kell átnevelni az embereket

Arra a kérdésre, hogyan lehetne ezt csökkenteni, az államtitkár azt mondta, hogy semmiképpen sem az emberek átnevelésével és tiltásával. „És nem is egy vödör sárga festék ötletszerű szétlocsolásával a belvárosban” – tette hozzá.

Nem csak a belvárosból áll Budapest

„Budapest nem csak a belvárosból áll. Budapest minden városrésze, minden elővárosa és minden polgára egyenrangú. A külső kerületek és az agglomeráció lakóit is megilleti a jó közlekedés, a jó életkörülmények” – mondta.

Fontos három feladat

Három feladat van Fürjes Balázs szerint: jobb tömegközlekedési összeköttetés, ezt a HÉV-ek felújítása és az elővárosi vasút fejlesztése valósítja meg. A belvárost kikerülő közvetlen kapcsolatok, hiányzó külső körúti elemek és hidak megépítése, például a Galvani hídé. Végül pedig a külső közlekedési csomópontokon nagykapacitású parkolók autóknak és kerékpároknak, hogy autóból a jobb minőségű vasútra, HÉV-re, metróra, villamosra ülhessenek a közlekedők – fogalmazott Fürjes Balázs.

Részletes stratégia

Elmondta, hogy részletes tanulmányt készített az elmúlt hónapokban a budapesti agglomeráció állomásainak megközelítéséhez szükséges P+R és B+R fejlesztési stratégiájáról a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ.

171 helyszínt néztek meg

Az államtitkár hangsúlyozta: a fővárosba vezető összes vasúti és HÉV-vonal valamennyi érintett agglomerációs állomásán és megállóhelyén, 108 településen összesen 171 helyszínen vizsgálta meg a Budapesti Fejlesztési Központ, hogy mennyi a jelenlegi kapacitás, mennyire lenne igény most és a számítások szerint a jövőben hogyan fog növekedni a forgalom.

A férőhelyek többszöröse is megtelne

Sok helyen a pillanatnyi férőhelyszám többszöröse is megtelne. Ezt nemcsak az mutatja, hogy néhol korán reggel elfogynak a helyek, hanem az is, hogy a füvön vagy nem hivatalos parkolókban is otthagyják az autójukat az ingázók – fejtette ki Fürjes Balázs.

3 ingázóból 2 autóval megy a városba

Márpedig tenni kell az agglomerációból nap mint nap Budapestre zúduló autóáradat mérséklésére – hangsúlyozta, érzékeltetve, hogy ma három ingázóból kettő személyautóval megy a fővárosba.

Új egyensúlykell

„Mindenki egyetért abban, hogy új egyensúlyra van szükség Budapest és agglomerációjának közlekedésében. Ma ebben léptünk előre. A kormány döntött, hogy megindítja összesen ötezer autós és kerékpáros parkoló, úgynevezett P+R és B+R parkoló tervezését külvárosi, elővárosi vasútállomásokon, tömegközlekedési megállóknál.

5 ezer új parkoló lesz

A tömegközlekedés egyidejű fejlesztésével az a célunk, hogy naponta önként, nem kényszerből több tízezren válasszák majd a közösségi közlekedést az autózás helyett. A kormány az ötezer parkoló létesítéséhez szükséges felmérésekre, tervezésre és engedélyezésre bő hétszázmillió forintot biztosít” – mondta Fürjes Balázs.

Agglomerációs kerékpár-hálózat

Az államtitkár azt is bejelentette, hogy a munka részeként a Budapest Fejlesztési Központ megalkot egy budapesti agglomerációs kerékpárhálózat-fejlesztési stratégiát is. Ebben fel kell vázolni egy olyan összefüggő kerékpáros hálózatot, amely nemcsak a vasúti megállók elérését teszi lehetővé, hanem azt is, hogy a Budapest-körüli településekről közvetlenül is el lehessen érni a fővárosi célpontokat.

Megduplázódnak a parkolóhelyek

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója elmondta: a kormányhatározat hét vasútvonal – az 1-es hegyeshalmi, a 30a székesfehérvári, a 70-es váci, a 71-es veresegyházi, a 100a ceglédi, a 120a újszászi, a 150-es kunszentmiklósi vonalak – elővárosi szakaszait érinti, ezek vasútállomásai és megállói közül várhatóan több mint negyven helyszínen készülnek el a parkolók megépítéséhez szükséges engedélyezési és kiviteli tervek 2022-ig. Kiemelte: a vonalak mentén az intézkedések hatására összességében megduplázódhatnak a parkolóhelyek.

Kiemelt kép: M1-M7 bevezető – Fotó: BPK