Lecserélné az elöregedett Ganz-csuklós villamosokat a BKV Zrt. A tervek szerint 35 alacsonypadlós, használt – utólag klímával is felszerelt – frankfurti villamossal váltanák ki a Ganz-csuklós járműveket.

35 alacsonypadlós, használt frankfurti villamos

A BKV Zrt. hétfőn közölte az MTI-vel, hogy igazgatóságuk döntött a „Használt, alacsonypadlós villamosok beszerzése” tárgyú közbeszerzési eljárás megindításáról. Az eljárás sikeres lefolytatása után 35 alacsonypadlós, használt frankfurti villamos megvásárlásával lehetőség nyílhat az elöregedett Ganz-csuklós járművek lecserélésére, és a szolgáltatás színvonalának növelésére. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Így néz ki egy alacsonypadlós, frankfurti villamos

Fotó: YouTube

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

30+

Kiemelték, hogy a BKV 620 darabos villamos járműállományának négyötöde meghaladta villamosoknál tervezett 30 éves élettartamot. Műszaki állapotát figyelembe véve a csaknem 50 éves átlagéletkorú 37 darabos Ganz-csuklós állomány cseréje a legsürgetőbb.

A leváltás

Ezek a villamosok keskeny kialakításukkal – a többi budapesti villamos járműszélességéhez viszonyítva – és alacsony tömegükkel szinte bárhol tudnak közlekedni a BKV villamoshálózatán, leváltásukra ezért csak hasonló műszaki paraméterekkel rendelkező járművek megfelelők.

A frankfurti villamosok

A frankfurti villamosok hasonlóan keskeny kialakításuknak köszönhetően alkalmasak lehetnek erre a feladatra. A Ganz-csuklósoknál már jelen állapotukban is korszerűbbek, hiszen alacsonypadlós kialakításúak, életkoruk 24-28 év, tehát még legalább 15-20 évig üzemeltethetők.

Hónapok óta zajlanak az előkészületek

Mint kifejtették: a járművek beszerzésének előkészítése már hónapok óta zajlik. Ezalatt beszerezték az összes releváns műszaki és üzemeltetési adatot, továbbá a járműveket több alkalommal is megvizsgálták. Az összegyűjtött információk alapján elkészült a villamosok „honosítási terve”, vagyis a BKV hálózatára való alkalmassá tételük, továbbá a klimatizálásuk is.

Számítások

Elkészült továbbá egy előzetes gazdaságossági számítás is, amelynek eredménye alapján a klimatizálás költségeit is figyelembe véve 10 éves futamidőre vetítve nagyságrendben hasonló költség mellett üzemeltethetők a frankfurti villamosok, mint a velük kiváltani szándékozott Ganz-csuklósok.

A klimatizálás kérdése

Ugyanakkor klimatizálás nélkül több száz millió forintos nagyságrendű költségmegtakarítás is elérhető lenne ugyanezen időszak alatt a Ganz-csuklós villamosok tovább üzemeltetéséhez képest, az alacsonypadlós kivitel nyújtotta színvonalnövekedés mellett – jegyezték meg.

Utólag be lehet szerelni

Azt írták: a frankfurti villamosok esetében a légkondícionáló berendezések utólagos beszerelése megvalósítható. Ezt igazolja egyrészt a helyszíni szakértői szemle, másrészt a TW6100 típusú villamos szakembereink által nemrégiben megvalósított utólagos klimatizálásának tapasztalatai is – tették hozzá.

Prototípus

A hétfői döntés értelmében – bár a teljes eladásra kínált mennyiséget lefedi a közbeszerzési eljárás – első körben csak egy prototípus járművet kívánnak beszerezni. A további villamosok megrendelése a prototípus jármű honosítási folyamatának függvénye lesz, mérlegelve a klimatizálás sikerességét, illetve a gazdaságossági szempontokat – közölte a BKV. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Illusztráció