Másfél éve zárták le a Lánchidat a forgalom elől, a decemberben részlegesen átadott útpályát pedig most csak a buszok, a taxik és a biciklisek használhatják – a 21 Kutatóközpont és a Medián közös kutatásának eredményei szerint a budapestiek többsége egyetért ezzel a döntéssel.

Kutatás a forgalom megnyitása kapcsán

December 16-án megnyitották a forgalmat a Lánchídon a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők előtt. Mindez azt jelenti, hogy a Lánchíd az autósok számára továbbra sem használható, ami részben megosztotta a Budapesten közlekedőket. Ennek kapcsán végzett kutatást a 21 Kutatóintézet a Mediánnal együtt. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

54 százalék szerint jó a mostani forgalmi rend

A közös kutatás eredményei szerint a budapestiek többsége egyetért ezzel a döntéssel. Az ezer fő bevonásával még tavaly november végén készült kutatás szerint a megkérdezettek 54 százaléka szerint jó a mostani forgalmi rend, míg 40 százalékuk visszaengedné az autósforgalmat már most is. Hat százalék pedig nem tudott véleményt alkotni a kérdésben.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Szimpatikus az autómentesítés

A megkérdezettek 98 százaléka hallott arról, hogy a főváros felújítja a Lánchidat. Szinte egyik korosztályban sincs többsége azoknak, akik visszaengednék az autókat a hídra. A 30-39 év közötti válaszadók a leginkább elkötelezettek, 74 százalékuk az autómentesítés mellett voksolt.

Megosztottak az idősebbek

A 65 év feletti korosztály a leginkább megosztott: csaknem ugyanannyian akarnak autóstopot a Lánchídon, mint amennyien ellene szavaznának (46-47 százalék). A válaszadók 24 százaléka napi, további 21 százalékuk pedig heti szinten közlekedik autóval.

Nyáron hozzák meg a döntést

A Lánchíd végleges forgalmi rendjéről 2023 nyarán születik döntés a budapestiek véleményének kikérésével. Ezalatt a BKK a korábbinál több mint 20 százalékkal nagyobb kapacitást biztosít azoknak, akik a Lánchídon közösségi közlekedéssel utaznak. A fővárosiak ez idő alatt tehát megalapozottan, féléves tesztidőszak után dönthetnek majd.

Átpolitizált felújítás

A Lánchíd ügye a felújítás kezdetétől jelentősen átpolitizálódott – állapítja meg az enbudapestem.hu cikke. A főváros és a kormány vitatkozik a felújításához megígért 6 milliárd forintos állami hozzájárulásról. A főváros érvei szerint a Lánchíd felújítása a terveknek megfelelően, a költségkereteken belül maradva zajlik, az állami hozzájárulást pedig a kormány nemcsak megígérte, de erről megállapodást is kötöttek a felek. Ráadásul a hatmilliárdos állami hozzájárulás a költségeknek kevesebb mint egynegyedét fedezi csak.

„Autósüldözéssel” vádolják a fővárost

A kormány és a Fidesz ezzel szemben hosszabb ideje „autósüldözéssel” vádolja a fővárosi városvezetést, és a nyilatkozatok szerint a megígért pénzt csak akkor folyósítja, ha az autók újra birtokba vehetik a Lánchidat.

Legyenek nyertesek

A főváros szerint a cél az, hogy az új forgalmi rendnek nyertesei legyenek, leginkább a közösségi közlekedés részvevői. Jelenleg a közösségi közlekedés járművei akadálytalanul haladhatnak át a hídon, így gyors és megbízható a kapcsolat Buda és a pesti belváros között. 

Érdekes számok

A Lánchíd már a felújítás előtt is csak a második legkisebb járműkapacitású híd volt a fővárosban, az összes budapesti hídon áthaladó autók mindössze 4 százaléka használta. A BKK modelljei szerint a Lánchídon naponta mindössze 26 400 egységjármű haladt át, aminél csak a Szabadság híd kapacitása kisebb, ott naponta 17 700 egységjármű közlekedik. A Lánchíd úttestje 6,45 méter széles, ami azt jelenti, hogy legfeljebb egy-egy szűk forgalmi sáv alakítható ki rajta. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: a Lánchíd. Fotó: archív.