Nemsokára a járvány végére érünk és a használtautó piac is feltámad. Az autóhirdetésekben megannyi rövidítést olvasni, melyekről a legtöbben talán csak annyit tudnak, hogy valamilyen vezetést támogató rendszert jelölnek. Itt van a 14 legjobb vezetéstámogató rendszer, amelyek jelentősen növelhetik az autó és a benne ülők biztonságát.

1. Blokkolásgátló

ABS (Anti-lock Braking System), avagy blokkolásgátló. Megakadályozza az autó megcsúszását erőteljes fékezés esetén, segít a fékezendő gépjármű egyenesen tartásában, stabilizálja a fékező autót. Ma már szinte alap minden 5 évnél fiatalabb autóban.

2. Vészfékező rendszer

ACB (Active City Brake), azaz, városi vészfékező rendszer. Elsősorban a szűk utcákban való lassú haladáshoz kifejlesztett technológia, ami maximum 30 km/h sebességig működik. Lényege: az autó figyeli az előtte lévő útszakaszt és ha lelép valaki az autó előtt, először hangjelzéssel figyelmeztet, majd szükség esetén állóra fékezi a járművet.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

4. Fejlett vészfékező rendszer

AEBS (Advanced Emergency Braking System), fejlett vészfékező rendszer. A feladta a ráfutásos balesetek megakadályozása. Érzékelői jelzik, ha az autó túl közel kerül az előtte haladóhoz, szükség esetén vészfékez is a sofőr helyett. Jól jön, ha valaki hirtelen a fékbe tapos előtted.

Vészfékező asszisztens

EBA (Emergency Brake Assist, vészfékasszisztens. Ritkán van rá szükség, de ha kell, nagyon jó ha van. Érzékeli, ha a sofőr vészfékezésre kényszerül és olyankor a maximálisra emeli a fékerőt. EZ a rendszer azért tud különösen hasznos eszköz lenni, mert felmérések szerint tíz járművezető közül kilenc még vészhelyzetben sem nyomja kellő erővel és mélységig a fékpedált.)

3. Távolságtartó tempomat

ACC (Adaptive Cruise Control), azaz távolságtartó tempomat. „Figyeli” az  ACC-vel felszerelt jármű előtt haladót. Ha az lassít lefékezi az autónkat, ha ez után az előttünk haladó gyorsít, engedi visszagyorsulni az autónkat arra a sebességre, amelyről korábban lelassította. Aki gyakran jár autópályán, mindenképpen gondolkodjon ebben a felszerelésben.

4. Kipörgésgátló

ASR (Anti-Slip Regulation) Kipörgésgátló, megakadályozza gyorsításkor a kerekek megcsúszását, kipörgését. Ez is szinte alap már minden 5 évnél fiatalabb autónál.

5. Menetstabilizátor

ESP (Electronic Stability Program) Közismerten menetstabilizátor. Kanyarban korrigálja az autó alul- és/vagy túlkormányzottságát, ezzel segít biztonságosan az úton tartani a járművet. Sokkal biztonságosabban tudsz nagyobb sebességgel kanyarodni ezzel, az autó pedig nem dől oldalra.

6. Visszagurulás-gátló

HSA (Hill Start Assist). Visszagurulás-gátló rendszerrel viszlát kézifékes indulás! Általában 3 százalékos vagy annál meredekebb emelkedőn (típustól függően változhat) induláskor a fék felengedése után néhány másodpercig helyben tartja az autót, így az nem gurul vissza addig sem, amíg a sofőr gázt ad és elindul az emelkedőn felfele.

7. Tolatóradar kamerával

Tolatóradar, tolatókamera, érzékelőkkel és/vagy kamerákkal figyeli az autó mögött területet és jelzést vagy jelzést és képet ad az autó mögött lévő tárgyak távolságáról, megkönnyítve ezzel a parkolást, tolatást, megfordulást. Rendkívül könnyű és biztonságos ezzel kiállni a parkolóból.

8. Holttérfigyelő

BLIS (Blind Spot Information System) Holttérfigyelő rendszer. A vezető holtterébe lévő területeket figyeli, és a tükörbe épített visszajelző segítségével jelzik, ha egy másik jármű, gyalogos vagy valamilyen tárgy került volna oda.

9. Sávtartó

LKAS (Lane Keep Assist System) Sávtartó rendszer. Abban segít, hogy gépjármű a sávban maradjon. Ha az jármű lassan elhagyja a sávját, mint amikor a sofőr elszenderedik a volán mögött, nemcsak, hogy a kormány rezegtetésével figyelmezteti a sofőrt, vagy pittyeg, akár egy percig képesen emberi beavatkozás nélkül is vezetni az autót.

10. Parkolást segítő

Aktív parkolást segítő rendszer: Felméri, hogy az autó körül rendelkezése álló helyek közül hová fér be az autó és automatikusan be is parkol oda. Az újabb típusok már önálló párhuzamos és merőleges parkolásra egyaránt képesek. Benyomsz egy gombot, az autó megtalálja a parkolóhelyet és magától beáll oda, majd induláskor magától kigurul. Aki retteg a parkolástól, mindenképpen gondoljon erre.

BPK/Közlekedésbiztonsági.kti.hu – Kiemelt kép: Dugó Újpalotán – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu