Beemelték a az utolsó elemet is az új Összekötő vasúti híd szerkezetébe, ezzel a Déli összekötő vasúti Duna-híd új, harmadik szerkezete immár átjárható. Ezzel történelmi pillanathoz, a Déli körvasút első mérföldkövéhez érkeztünk, a Duna felett három vasúti vágány ível át.

Három hídszerkezet

A híd kialakításával Budapest panorámáján véglegessé vált a legfontosabb magyarországi vasúti Duna-híd látképe, immár három hídszerkezet áll, hogy három vágánynak adhasson helyet, ahogy a híd folytatásában is három, egyes szakaszokon négy vágány épül a Déli Körvasút fejlesztése során, hogy több elővárosi vonat járhasson majd Budáról Pestre, a budai agglomerációból a pesti agglomerációba. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Nyár végén már vonatok is járhatnak rajta

Az új híd ezzel még nincs kész, a legdélebbi hídszerkezeten még nincs vasúti pálya. Azt nyár végéig meg kell még építeni, ki kell húzni a felsővezetéket, el kell végezni a többi befejező munkát. Ahogy a tavaly tavasszal elkészült új (északi) és a télen átadott középső acélszerkezet esetében is történt, itt is próbaterhelést végez a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapata, a tervek szerint augusztusban.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Három vágány

Ezután a vasúti forgalom ezen a legújabb és a középső szerkezeten zajlik majd addig, amíg az egész Déli Körvasúton – Kelenföldtől a Népligetig – meg nem épül a harmadik vágány. A kapcsolódó vonalszakaszok építése során azonban már átmenetileg is szerepet fog játszani mindhárom hídszerkezet, egyszerűsíti a kivitelezési munkák organizációját – írja Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója a közösségi-oldalán.

Legforgalmasabb vasúti híd

Az Összekötő vasúti híd hazánk legnagyobb forgalmú vasúti hídja, a távolsági személyszállításban is van szerepe, de a tranzit teherforgalom is itt megy át, kiváltva a légszennyező, az utakat terhelő közúti (kamionos) áruszállítás egy részét.

Régi álom

A híd 1877-ben készült el, érdekes, hogy már nagyon korán felmerült, hogy három vagy négy vágányra kellene bővíteni, de az elhasználódás, háborús pusztítás után mindig csak a két vágány újjáépítésére volt erő, akarat. Az ezredforduló után ismét romlásnak indult a híd műszaki állapota, ideje volt az újjáépítésnek, és most meg is valósulhatott a bővítés, kettő helyett három vasúti pálya készül, a beruházást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) irányítja.

Nagyobb vasúti kapacitás

A dunai átkelés kapacitásának növeléséhez nem elég a híd bővítése, a csatlakozó szakaszokon is szükség van új vágányra, vágányokra. Ezt szolgálja a teljes Déli Körvasút fejlesztése. A BFK és a NIF által közösen irányított fejlesztés során harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány épül, de egyéb fejlesztések is szolgálják a kapacitás növelését: Ferencvárosban egy vasúti átemelés készül a pályaudvar területén, de Kelenföldön is lesznek beavatkozások a vágányhálózatban.

Több utas, kevesebb autó

Az elsődleges cél, hogy az elővárosi közlekedésben a ma autóval ingázók egy része vonatra szálljon. Ehhez persze új vasútállomásokra is szükség van. Budán Nádorkert a Kopaszi-gát közelében, Pesten pedig Közvágóhíd a héveknél, Népliget vasútállomás pedig a 3-as metró Ecseri úti megállójánál épül.

Új viszonylatok

A ma itt óránként és irányonként közlekedő kettő helyett óránként és irányonként legalább 8 elővárosi vonat a cél. A tervek szerint ezeken a viszonylatokon fognak járni például, mint a Százhalombatta – Közvágóhíd – Gyál vagy a Martonvásár – Közvágóhíd – Vecsés – Monor vagy a jövőben az Ercsi – Érd felső – Közvágóhíd – Liszt F. Repülőtér vagy a Székesfehérvár – Közvágóhíd – Élessarok – Pécel viszonylatok.

Több távolsági vonat

Az elővárosi vonatokon kívül a tervek szerint több távolsági vonat is járhat majd itt például az ország keleti feléből Bécsbe vagy a Balatonhoz.

Nem kell várni

A tehervonatok számára a nagyobb kapacitás azt jelenti majd, hogy nem kell kivárniuk a személyszállító vonatoktól mentes éjjeli órákat, ahogy az most sokszor történik. A környéken lakók éjszakai nyugalmát tehát jóval kevésbé zavarják majd ezek a vonatok, túl azon, hogy a fejlesztés keretében korszerűbb, csendesebb pálya és zajcsillapító rendszer épül.

Két sínpár már járható a hídon

A projekt keretében elsőként megépült hidat 2021. április 25-én, a másodikat 2021. december 11-én vehették birtokba a szerelvények, a vasúti forgalom azóta zavartalan. Hamarosan a harmadik új hídszerkezet is átadásra kerül, hiszen 2022. május 4-én beemelték a kirakós utolsó darabját, az úgynevezett zárótagot.

36 milliárd forint

A Déli összekötő vasúti Duna-híd fejlesztése az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF beruházásában valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Út- és Mélyépítő Kft végzi nettó 36 milliárd forint értékben. Ilyen nagyságú és jelentőségű vasútfejlesztés Budapest belső területén több mint 100 éve nem történt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Déli összekötő vasúti Duna-híd – Forrás: NIF Zrt.