A Kormány döntése alapján a Budapest Fejlesztési Központ és a MÁV HÉV idén ősszel kiírta a járműtendert 54 darab új, korszerű, klimatizált, alacsonypadlós hév-vonat beszerzésére (ebből 12 db opciós). A nyílt, európai uniós közbeszerzési eljárásban két, világszerte ismert, nagy európai járműgyártó, a Stadler és az Alstom jelentkezett a tenderre – a kiíró MÁV HÉV tájékoztatása szerint.

100 km/h-ás robogás

Az új HÉV-ek közbeszerzési kiírásában a felújított pályákon szükséges legfeljebb 100 km/h sebesség mellett előírás, hogy a szerelvények a jelenleg futó járművekhez képest dinamikusabban tudjanak gyorsulni és lassulni, 700 fős utaskapacitásuk legyen, minimum 4 kerekesszékes ülőhellyel rendelkezzenek és kerékpárszállításra is alkalmasak legyenek.

Tágas, kényelmes

Hosszúságuk nem haladhatja meg a 120 métert és a vonalfelújítások elkészültéig a jelenlegi HÉV-hálózaton is tudniuk kell közlekedni. Az új járműveknek a tágas, egyterű belső tér mellett hosszabb távú utazásokra is kényelmesnek kell lenniük, valamint illeszkedniük kell a belvárosban jellemző, metrószerű utasforgalmi igényekhez.

Légkondi is lesz bennük

Annak érdekében, hogy a gyors utascsere követelményeinek is megfeleljenek, az új hév-kocsiknak oldalanként 14 ajtajuk lesz. Elvárás, hogy az új hév járművek klimatizáltak legyenek, teljes hosszban átjárható utastérrel, modern utastájékoztató berendezésekkel és a biztonságos közlekedést elősegítő fedélzeti berendezésekkel.

Mercedes-buszok is jönnek még

Jelenleg gyártás alatt állnak 100%-ban kormányzati és uniós támogatás felhasználásával a BKK számára további új CAF villamosok, a BKV számára új alacsonypadlós Mercedes-buszok és a MÁV hálózatára érkező Stadler KISS emeletes motorvonatok – most pedig a HÉV járműbeszerzése folytatódik.

Még nem ismert az ár

A közbeszerzési eljárás következő fordulójában műszaki tárgyalások következnek, ezután tesznek ajánlatot a járműgyártók az új vonatok végleges műszaki kialakítására és árára – írja közösségi oldalán Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.

40 év után végre történik valami a HÉV-eknél

Az új hév-vonatok beszerzése az elmúlt 40 év legjelentősebb budapesti közösségi közlekedési járműbeszerzése, mely egyszerre szolgálja a budapestiek közlekedését a Békásmegyeri lakótelepről, Csepelről, Pesterzsébetről vagy Óbudáról, illetve az agglomerációból ingázókat Szentendre – Pomáz és Ráckeve – Szigetszentmiklós – Dunaharaszti térsége felől.

Szentendrei, ráckevei, csepeli vonal az érintett

A MÁV HÉV által beszerzendő új vonatok a szentendrei (H5), a ráckevei (H6) és csepeli (H7) vonalakon állnak majd forgalomba, felváltva az átlagosan 44 éves, magaspadlós, kelet-német gyártású mai szerelvényeket.

Azonnali kezdés

A Kormány hosszú előkészítés után döntött arról, hogy kezdődjön meg a H5-ös szentendrei, H6-os ráckevei és H7-es csepeli hévek teljes megújítása és amikor a Budapest Fejlesztési Központ létrejött, Fürjes Balázs államtitkárral közösen azt vállaltuk, hogy az infrastruktúra tervezését azonnal megkezdjük és még idén megjelenik a járműtender az új vonatok beszerzésére – ez a vállalás teljesült a tervezési munkák és a járműbeszerzés megindításával – teszi hozzá Vitézy Dávid.

4 év alatt kell legyártani

Az új HÉV-szerelvényekre vonatkozóÉVú szerződés megkötése után a leendő gyártónak 44 hónapos határidővel kell szállítania a motorvonatokat. A MÁV-HÉV első körben 42 db vonatot rendel, mely a H5, H6, H7 vonalak teljes flottacseréjére elegendő.

Több jármű érkezhet

Ezt követően 6 éven belül élhet majd az opciós jogával, és további 12 db vonatot rendelhet meg – ezek a járművek az ötös metró első ütemét jelentő beruházás, tehát a déli hév-vonalak Kálvin téri meghosszabbítása és a felújítás után a H5, H6, H7 vonalak járatsűrítése esetén lesznek majd szükségesek.

2023-ban már megjelenhet az első új szerelvény

Vitézy Dávid szerint a tender sikeres lebonyolítása esetén az új vonatok 2023 és 2025 között állhatnak forgalomba, biztosítva a H5-ös, H6-os és H7-es hévek vonalán a teljes járműcserét.

Kiemelt kép: illusztráció, nem pont ilyen lesz az új HÉV – Forrás: Budapest Fejlesztési Központ