A Csepeli Szabadkikötő mobilgátjának műszaki próbáját tartották kedden, a kikötő területén mintegy 50 méteren felépítették az új gát egy szakaszát.
Az összesen 1,1 kilométeres létesítmény feladata, hogy egy nagyobb árvíz ellen megvédje a kikötőt – mondta Sztilkovics Szávó, a Mahart-Szabadkikötő Zrt. vezérigazgatója az eseményt követő sajtótájékoztatón.
Kifejtette: befejezéséhez közeledik a Mahart-Szabadkikötő Zrt. 1,359 milliárd forint európai uniós és hazai támogatással megvalósuló projektje a szabadkikötőben. Ennek során elkészült a kikötő I. számú medencéjének partélén a mobil árvízvédelmi fal telepítéséhez szükséges vasbeton alépítmény, megérkeztek a gát alumínium oszlopai és támfal elemei, azok szakszerű tárolására pedig egy új csarnokot építettek fel.
Hirdetés
A Csepeli Szabadkikötő I. számú kereskedelmi medencéje árvíz esetén fokozottan veszélyeztetett terület. Emiatt már régóta szükség volt a partfalakon folyó rakodási, szállítmányozási és logisztikai munkálatok biztonsága érdekében a medencét határoló partszakaszok árvízvédelmére – magyarázta a vezérigazgató.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Elmondta: a projekttel a lehető legkisebbre csökken az árvíz kockázata az országos jelentőségű, közforgalmú szabadkikötő működésében.
Emellett a Magyarországon áthaladó, növekvő mértékű nemzetközi vízi áruszállítás logisztikai kiszolgálásához a szükséges infrastrukturális feltételeket, valamint a folyamatos üzemeltetést is biztosítani tudja a kikötő – fűzte hozzá.
Jelezte: amikor teljesen felépül a mobilgát, árvízveszély miatt nem kell majd korlátozni a közúti és a vasúti forgalmat, így a bérlők számára a jelenleginél kiszámíthatóbb, tervezhetőbb áruforgalmi helyszín lesz majd a szabadkikötő.
Elmondta: a kikötő 153 hektáros területe a 100 százalékban állami kézben lévő Mahart-Szabadkikötő Zrt. tulajdonában van, míg a kikötő működtetését a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. végzi.
A szabadkikötő forgalmát jól mutatja, hogy 2017-ben mintegy 1200 hajó rakodott itt, több mint 300 ezer tonna különböző terményt – köztük búzát, árpát, kukoricát, napraforgót, repcét, szóját – szállítottak a kikötőn keresztül, és hozzávetőleg 740 ezer tonna egyéb ömlesztett árut raktak ki és be a hajókra.
Sztilkovics Szávó elmondta: a szabadkikötő idén ünnepli megépítésének 90 éves évfordulóját. Az alapításról az idén októberben ünnepséggel, kikötői látogatásokkal és egy több száz oldalas elektronikus könyv kiadásával emlékeznek meg – tette hozzá.
A Mahart-Szabadkikötő Zrt. a nyilvános cégadatok szerint tavaly 116 millió forint árbevételt ért el, az előző évi mintegy 115 millió után. Adózott vesztesége meghaladta a 41 millió forintot, a 2016-os 30 millió forintos nyereséget követően.
MTI, Képek: Mobilgát építése a Csepeli Szabadkikötőben MTI Fotó: Mohai Balázs