Megvan a végső dátum: május 22-én átadják a M3 metró teljes vonalát és minden állomását az utasforgalomnak.

Itt a várt dátum

Öt és fél éve és 225 milliárd forinttal szegényebben vár Budapest arra, hogy a teljes vonalon járhasson újra a M3-as metró. Ma lehullt a lepel a dátumról, a napról, amikor a fővárosban utazók teljes egészében visszakaphatják a kék metrót, Karácsony Gergely főpolgármester ugyanis ezt posztolta Facebook-oldalára. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Karácsony Gergely posztja

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Nagyon rég csinálják

Budapest leghosszabb, 20 állomásos metróvonalának felújítását még 2017 novemberében kezdték el az északi szakasszal. Az Újpest-központ és a Lehel tér közti részt még 2019 márciusában adták át, ezután következett a déli szakasz felújítása – írja a Telex.

Így zajlott a folyamat

A Kőbánya-Kispest és Nagyvárad tér közti korszerűsítés 2020 végén ért finisbe – a projekt elején még azt tervezték, hogy ekkor már az egész vonalat át fogják adni, de ekkor még hátravolt a legösszetettebb, középső szakasz.

Maradtak lezárt állomások

A Lehel tér és a Nagyvárad tér közti részt 2020 novemberében zárták le teljesen. A középső, belvárosi részen nem egyben, hanem szakaszosan zárták le az állomásokat: a Ferenciek terén és a most átadott Arany János utcánál már 2020 tavaszán elkezdődött a munka, aztán júliusban a Semmelweis Klinikák és a Corvin-negyed következett. Végül 2020 novemberében a megmaradt három állomást – Kálvin tér, Deák Ferenc tér, Nyugati pályaudvar – zárták le.

Öt és fél éve járt utoljára végig a szerelvény

Az M3 metróvonal-infrastruktúra rekonstrukciójához szükséges 5,5 év, azaz a 66 hónap időtartam reális, műszakilag alátámasztott és indokolt – ezt nyilatkozta a BKV a Világgazdaságnak. Ahogy írtunk róla, a metró vonalának a 2017. november 6-án indult felújítása csak 2023. március 20-án jut el arra a készültségi szintre, hogy ismét közlekedhetnek a szerelvények a vonal teljes hosszán.

Komplex felújítás

A BKV is eddig számolja a projekt 66 hónapos hosszát. A rekonstrukció nem pusztán komplex felújítást takar, hanem teljes körű akadálymentesítést is. Az előbbi azért vált szükségessé, mert az M3 metró működésének kezdete óta, azaz 1976-tól mostanáig nem történt korszerűsítés a vonalon, az elavult rendszerek cseréjét pedig már nem lehetett tovább halogatni.

Egységes rendszerek

A vonal húsz év alatt készült el öt építési ütemben, ebből fakadóan a metrót üzemeltető rendszerek különbözők voltak, hiszen az építés során mindig az éppen aktuális technológiai színvonalú berendezéseket építették be. A rekonstrukció megteremtette annak a lehetőségét, hogy végre egységesek lettek a rendszerek.

Teljes akadálymentesítés

Az akadálymentesítésről pedig azt érdemes tudni, hogy az eredeti tervek csak részleges, a 20-ból 12 állomás akadálymentesítéséről szóltak. Időközben azonban ezt az összes megállóra kiterjesztették, tehát a műszaki tartalom számottevően változott, miközben már tartottak a felújítási munkálatok.

Egy évet csúszott a projekt

Amikor 2017-ben valóban nekikezdtek a felújításnak, 55 hónapos, kicsivel több, mint négy és fél éves határidőt szabtak. Ezzel összevetésben a 66 hónapos kivitelezés tehát mintegy egyéves csúszást mutat. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az utasok nem 2023 májusában, hanem már 2022 júniusában birtokukba vehették volna a felújított 3-as metrót. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Hármas metró