Az M0-s autóút, ezzel a Megyeri híd és a Deák Ferenc híd is bekerül a fizetős útszakaszok közé a kormány tervei szerint. Lázár János minisztériuma a vármegye-matricát ajánlja, míg a főváros szerint elfogadhatatlan lenne egy ilyen döntés.
Visszajön a hídvám?
Azzal, hogy a kormány a tervei szerint fizetőssé tenné az M0-s teljes szakaszát 2024 januárjától, azzal tulajdonképpen egy több mint száz éve kivezetett bevételi forrást vezethetnek vissza: a hídvámot. A fővárost elkerülő M0-s autóúton ugyanis két Duna-híd is van, északon a Megyeri híd, míg délen a Deák Ferenc híd. A BudapestKörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!
Díjköteles lesz végig
Az új útszakaszok bevonásának tervét a fizetősök közé az Építési és Közlekedési Minisztérium. Eszerint az M0-s autóút teljesen díjköteles lesz. A kilométerszelvények alapján is egyértelmű, hogy a tervek szerint a hidak is részei lesznek a díjköteles szakasznak.
10 napos matrica vagy éves vármegye-matrica
Ha mindez megvalósul, akkor aki használni akarja a hidat, annak minimum egy 10 napos matricát kellene vennie 5500 forintért, vagy, ha többször tenné meg ezt, akkor egy éves vármegye-matricát 5720 forintért. Az M0-s több szakaszán ugyan eddig is fizetni kellett, de például az érintett hidakon az első lehajtóig ingyenes lehetett autózni.
Reagált a minisztérium
„Azoknak az úthasználóknak, akik rövidebb szakaszokon közlekednek rendszeresen és nem rendelkeznek matricával – számukra született meg a vármegye-matrica. Minden budapesti és Pest vármegyei lakos rendelkezésére áll az 5.720 Ft-os vármegye-matrica ahhoz, hogy egész évben igénybe vegye a vármegyében található gyorsforgalmi utak nyújtotta gyorsabb, biztonságosabb úthasználati lehetőséget” – tájékoztatott a szaktárca.
Budapestnek nem tenne jót
Az M0-s körgyűrű és így két budapesti híd fizetőssé tétele súlyosan terheli a Budapesten élőket, hiszen az intézkedés miatt növekszik a város belső úthálózatán a forgalom, ami nagyobb torlódásokat és több károsanyag-kibocsátást okozhat – ezt már a Fővárosi Önkormányzat közölte az RTL Híradó megkeresésére.
Extra sarc
„A két híd fizetőssé tétele extra sarcot, gyakorlatilag hídvám bevezetését jelenti azoknak a budapestieknek, akik a városon belül, a külsőbb kerületek között közlekednek a javaslat szerint fizetőssé váló utakon” – tették hozzá.
Romlanának a közlekedési lehetőségek
A városvezetés szerint az intézkedés jelentősen rontaná a közlekedési lehetőségeket Óbuda és Újpest, valamint délen Budafok, Csepel és Soroksár között.
Elfogadhatatlan
„Az északi és a déli M0-s hidakon együttesen naponta több, mint 17 600 utazás történik, ami Budapesten is indul és ott is végződik. Ha a kormány ténylegesen fizetőssé teszi ezen hidak használatát, azzal ezeket a budapestieket díjfizetésre, vagy sok kilométeres kerülőre kényszeríti. Ez plusz utazási időt, kényelmetlenséget és nem mellesleg több dugót eredményezne, ami elfogadhatatlan” – írták.
A BKK buszait is érintené
A főváros szerint a díjfizetési kötelezettség abszurd módon a közösségi közlekedés járműveit is érinti, így a BKK buszait is, amelyek használják a hidakat.
Vonják vissza!
A főváros azt várja a kormánytól, hogy vonják vissza a javaslatot, sőt a jelenleg fizetős szakaszokat is tegyék ingyenessé az M0-s gyűrűnek. „Ezzel töltheti be ugyanis az M0-s körgyűrű a megépítésének az eredeti célját: minél kisebb forgalom a városban a lehető legnagyobb forgalom elvezetésével az elkerülő utakon” – közölték. A BudapestKörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!
Kiemelt kép: a Megyeri híd. Fotó: MTI