Nagy Bálint közlekedési államtitkár Facebookon szólt be elődjének, Vitézy Dávidnak, aki bírálta azt a kormánydöntést, ami szerint augusztustól tíz magyarországi vasútvonalon megszűnik a közlekedés. A volt államtitkár több példával próbálta alátámasztani, hogy szerinte miért rossz ez az elképzelés. „Vitézy Dávidnak megártott a meleg…! Valószínűleg ezért felejtette el, hogy fél évvel ezelőttig ő felelt a közlekedésért!” – reagált erre az utóda, ugyancsak a Facebookon. Vitézy ezek után több szerénységet javasolt utódának.

Jármű- és személyzethiány a MÁV indoka

A MÁV a bezárást azzal indokolta, hogy jármű- és személyzethiány van, ami Vitézy szerint azt jelenti, hogy a cég képtelenné vált annak a közszolgáltatásnak az ellátására, amelyet a magyar állam megrendelt tőle. Vitézy azt is sajátosnak tarja, hogy a bezárásokat nem a megrendelő, hanem a szolgáltató jelenti be. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Nem vidékbarát

„Ami pedig a ma bezárásra ítélt mellékvonalakat illeti: nem állítom, hogy minden magyar mellékvonal életképessé tehető és menthető, de a ma bezárásra ítélt 10 vonal többsége igen, így tehát ezek esetében a legrosszabb irányba indult a közlekedési kormányzat – a vasútbezárás minden, csak nem vidékbarát közlekedéspolitika” – írta Vitézy terjedelmes Facebook-posztjában.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Ideje lenne az utasok érdekeit nézni

A szakember szerint „ideje lenne az államszocializmusból örökölt egy az ország, egy a MÁV” logika helyett az utasok érdekeire fókuszálni, az országosan egységes menetrend és tarifa a fontos, nem a közös üzemeltetés. Az államnak a mára évi közel 1000 milliárd forint (!) tömegközlekedési forrás elköltésekor valós megrendelőként kellene fellépni és nem monopóliumként működő cégek állandó panaszkodásának, különböző lobbi- és részérdekeinek alárendelni Magyarország tömegközlekedését. Mert ennek a vége ugyanannyi pénzből csak egyre kevesebb szolgáltatás lesz, ahogy most is látjuk.

Ez lehetne a megoldás

Vitézy szerint a megoldás az lenne, ha a vasúti szolgáltatás megrendelője (legyen az a minisztérium vagy egy külön erre létrehozott szerv) a MÁV-ot megversenyeztetné más cégekkel, és a legjobb ajánlattevőt bízná meg a vonalak üzemeltetésével. Azt írja: „talán más szolgáltató képes lenne találni megfelelő járművet, személyzetet és akár még a MÁV messze földön híres hatékonyságát túlszárnyalva talán olcsóbb ajánlatot is adni. Zavarná ez az utasokat? Ha a tarifarendszer és a menetrend országosan egységes, akkor maximum annyira, amennyire az érdekli őket, hogy épp melyik szolgáltató üzemelteti a világoskék buszt, amire felszállnak Budapesten – azaz semennyire.”

„Nem gondoltam volna…”

A vasúti szolgáltatások kiszervezésére több külföldi példát felhoz, a MÁV döntését pedig így kommentálja: „Nem gondoltam volna, hogy a Budapest-környéki vasúti fejlesztések leállítása/felfüggesztése idején gyakran elhangzó szlogen, miszerint „most a vidék jön” végül a korábbi szocialista kormányok állandó megszorítási kapkodása keretében bevezetett és 2010-ben a mai kormány megválasztásakor nagyrészt visszacsinált vasútvonal-bezárások formájában ölt majd testet.”

„Vitézy Dávidnak megártott a meleg”

„Vitézy Dávidnak megártott a meleg…! Valószínűleg ezért felejtette el, hogy fél évvel ezelőttig ő felelt a közlekedésért!”– fogalmazott Facebook-bejegyzésében Nagy Bálint közlekedési államtitkár válaszul elődje vasútbezárásokat bíráló posztjára.

Polgármesterből államtitkár

Nagy Bálint jelenlegi pozíciója előtt beruházási államtitkár volt a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztériumban. Korábban évekig vezette Keszthely városát, de miután a 2022-es választásokon országgyűlési képviselő lett, le kellett mondania a polgármesterségről. 

Állami vezetőhöz méltatlan stílus

„Ha a mellékvonalak bezárása kapcsán leírt részletes szakmai álláspontomra reagálni szeretne, tegye meg nyugodtan, de ez a hangnem és stílus állami vezetőhöz méltatlan és komolytalan” – kommentálta Nagy Bálint posztját Vitézy, aki emlékeztette utódját, hogy jelenleg ő Magyarország közlekedési államtitkára Lázár János miniszter megbízásából.

„Több szerénységet”

A mellékvonalakat nem az előző közlekedési vezetés zárja be, hanem most Önök, mi próbáltunk életet lehelni beléjük – írta Vitézy, és egyúttal „több szerénységet” javasolt Nagynak, „ha már látványosan omlik össze a vasúti közszolgáltatás”. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció