Augusztustól jóval kevesebb hajónak kellene lennie a budapesti Carl Lutz rakparton, azonban nem valószínű, hogy változni fog valami, mert az engedélyeket már korábban kiadta a főváros a hajóknak. Újlipótváros lakói közül többen a hajókat teszik felelőssé a szmog miatt. A hajósszövetség szerint a közeli közúti közlekedés a legfőbb ludas, aki pedig a Duna mellé költözik, ne lepődjön meg azon, hogy hajókkal is találkozik.

Csökkentésről döntöttek

A 13. kerület képviselő-testülete június végén módosította az építési szabályzatot. Ez alapján csökkennie kellene a kikötők és a hajók számának a Margit híd és az Árpád híd között. A rendelet szerint a Carl Lutz rakparton 15 kikötőt engedélyez az önkormányzat, kikötőnként pedig két hajó köthet ki. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Visszaadni a Duna-partot a lakosságnak

Korábban ezt semmi nem szabályozta, jelenleg a gyakorlatban 25 kikötőre több mint 50 hajó jut. Az önkormányzat azt várja a döntéstől, hogy jóval kevesebb lesz a károsanyagot kibocsátó vízi jármű, illetve ahogy fogalmaztak, ezzel a Duna-partot valamennyire vissza tudják adni a lakosságnak. A rendelet augusztus 1-től lesz érvényben.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Nem írhatják felül a kormányrendeletet

Ugyanakkor nem biztos, hogy ennek lesz bármilyen hatása – tudta meg az RTL Varga Zsolttól, a Magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkárától, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy a kikötőkben álló hajók esetében a számukat nem egy önkormányzati rendelet határozza meg, hanem a budapesti közlekedési rend, ami három és nem kettő hajó kikötését engedélyezi egy kikötőhöz. Ez egy kormányrendelet, amit nem írhat felül egy kerületi rendelet – mondta a főtitkár.

Egyelőre nem lesz kevesebb hajó

A helyzet azonban ennél is bonyolultabb és biztosnak tűnik, hogy augusztus 1-től nem lesz kevesebb kikötő és hajó a rakparton. A rendeletnek visszaható hatálya nincs, így az úszóművek nem szüntethetők meg, vagyis akinek érvényes engedélye van, az maradhat augusztus 1-je után is. Később ez változhat, mert a jövő évre szóló engedélyek kiadása során az előírást figyelembe kell vennie az illetékes hatóságoknak.

Hatóságok, engedélyek

Érdemes tudni, hogy a kikötők parthasználatát Budapest Főváros Önkormányzata engedélyezi. A kikötők elhelyezéséhez a Duna medrét a Közép-Duna-Völgyi Vízügyi Igazgatóság adja bérbe, mint vagyonkezelő. A 25 négyzetméternél nagyobb kikötők üzembe helyezését és üzemben tartását az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Hatóság Hajózási Hatósági Főosztálya engedélyezi.

A civilek szerint a hajók a hibásak

Az újlipótvárosi civilek évek óta azt hangoztatják, hogy a városrész Duna-parti része nagyon szmogos, és ezért az ott kikötő hajókat tették felelőssé, mivel szerintük túl sok van belőlük. Azt mondják: amikor a koronavírus-járvány alatt eltűntek a turistahajók a Dunáról, megszűnt az állandó bűz is a környéken.

A hajósok szerint más a helyzet

A Magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkára viszont azt mondja: egy 2×2 sávos és egy 2×1 sávos út is található ott, az autók károsanyag-kibocsátása is növeli a légszennyezettséget. Emellett a Margit híd forgalma is hozzáadódhat ehhez. Az álló hajók ráadásul nem járatják a motorokat, amikor a rakpart felújítása megtörtént, az volt a kérés, hogy a kikötőben tartózkodó hajók áramellátása ne generátorokról történjen, hanem a partról.

 Nincs turistahajó, nincs bűz

„Mindössze akkor bocsátanak ki füstöt, amikor elindulnak, vagy megérkeznek a kikötőbe” – tette hozzá hajózási szövetség főtitkára. Kiemelte: mintegy 150 éves a magyar hajózás, és a mai Carl Lutz rakpart helyén régen teherhajók és teherkikötők voltak, utána jelentek meg a háztömbök.

Tárgyaltak a problémákról

A hajósok többször tárgyaltak a 13. kerülettel, hogy együtt oldják meg a problémákat. A hajók tulajdonosainak, illetve üzemeltetőinek például gondot jelent, hogy csak egy évre adják a kikötők területhasználati engedélyét, ami miatt nem tudnak hosszabb távra tervezni. Felajánlották azt is, hogy ha több évre adnák ki az engedélyeket, akkor teljes egészében átvállalnák a rakpart takarítását is. Egyelőre azonban nem volt előrelépés.

Részegen szállnak le a hajóról

Az újlipótvárosi civilek másik súlyos problémája a bulinegyedesedés, ami azon hajóknak tudható be, amelyeken „all you can drink akció” van. Ez azt jelenti, hogy adott pénz befizetéséért cserébe a sétahajózáskor korlátlan pezsgőfogyasztás jár. Itt a problémák a kikötés után jelentkeznek, mivel sokan tökrészegen szállnak le a hajókról, majd WC-ként használják a környéket, különösen a Szent István parkot. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció