Megdöbbentő, de az agglomeráció legveszélyesebb útján az M0-áson minden egyes kilométerre jut egy baleset. Az M0-ást az M2-es és a 4-es út követi az egy kilométerre jutó balesetek szomorú listáján, de lássuk a részleteket.
Rengeteg baleset történik az utakon. A nagy járműforgalom, az egyre több autó és a sok tapasztalatlan vagy türelmetlen sofőr miatt az agglomeráció különösen érintett.
A baleseti statisztikák szerint egyes utak biztonságosabbak, mások balesetveszélyesebbek. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a 2018-as évben összesen 1858 baleset történt Pest megyében – vagyis a tágan értelmezett agglomerációban – ebből 84 halálos kimenetelű, 503 pedig súlyos sérüléssel járt. Ez a szám azt jelenti, hogy naponta öt baleset történik Budapest környékén.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
A legveszélyesebb a 4-es főút a Vezess.hu szerint, amelyen 2017-ben 22 tragédiával végződő baleset történt. Azonban lássuk, hogy melyek a legveszélyesebb utak az agglomeráció térségében.
4-es főút: A halálút
Évek óta vezeti a legveszélyesebb utak listáját a 4-es főút, nem csak területi vagy megyei, hanem országos szinten is. A 4-es főút 352 kilométer hosszú, azonban jelentős része érinti a dél-pesti agglomeráció térségét. A 2016-os évről 2017-re megugrott a halálos tragédiák száma, évi 13-ról 22-re nőtt. A 4-es főúton összesen 227 baleset történt, ebből 22 halálos, 55 súlyos, és 150 könnyű.
M3: A legveszélyesebb autópálya
Országos és területi viszonylatban tekintve is az M3-as a második legveszélyesebb út, az autópályák között azonban első helyen van. Öszesen 128, ebből 3 halálos, 40 súlyos és 85 könnyű baleset történt ezen az úton. Az észak-pesti agglomeráció különösen érintett ebben, hiszen Nyíregyházát, és ezáltal Észak-Kelet Magyarországot is, ez az út köti össze Budapesttel, így az év bármely napján forgalmas.
M1: A második legveszélyesebb autópálya
A Biatorbágy és Budaörs mellett elhaladó M1 a második legveszélyesebb autópálya az országban. Csak minimálisan marad el az M3-astól, 125 balesetből 8 halálos, 40 súlyos és 77 könnyű volt. Ezek a számok azonban csak nagyságrendükben maradtak el az M3-astól, hiszen több volt a halálos áldozatok száma.
3-as a második legveszélyesebb főút
A Budapesttől Tornyosnémetiig tartó, 247 kilométer hosszú főút a második helyen áll a főutak között. A főút Kistarcsán és Kerepesen is áthalad, így a Kelet-Pest agglomeráció lakói különösen érintettek. A 3-as főút az M3 és a 4-es főút között helyezkedik el, így szinte nem is meglepő, hogy 7 halálos, 39 súlyos és 71 könnyű baleset történt itt, összesen 117.
6-os főút is veszélyes
Dél-Buda agglomerációja sem érintetlen a közúti veszélyektől. A 6-os főút országos viszonylatban az ötödik legveszélyesebb, összesen 115 baleset történt itt, ebből 10 követelt halálos áldozatot. Mivel az agglomeráció legnagyobb városa, Érd mellett halad az út, így kiemelten sok embert érintenek az itt történt balesetek.
Itt a legveszélyesebb utak listája
Érdemes nem csak összesítve megvizsgálni a balesetek számát, hiszen vannak a listában hosszú utak is, míg mások sokkal rövidebbek. Ha a balesetek számát elosztjuk az útvonalak hosszával kilométerben, megkapjuk, hogy kilométerenként hány baleset történik egy-egy úton. Így rögtön más a lista:
- M0 1,15
- M1 0,74
- 2-es főút 0,73
- 4-es főút 0,64
- 1-es főút 0,62
A legveszélyesebb út az M0-ás
A Budapestet szinte teljesen körülölelő M0-ás a legveszélyesebb út. Itt évi viszonylatban minden kilométerre több, mint egy baleset jut. A számok nem hazudnak, és sajnálatos módon javulni sem látszanak az elmúlt évek statisztikái alapján.
Itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon is sajnos gyakran írunk az M0-áson történt balesetekről. Nemrég történt a május eleji tömegkarambol, de az is előfordul, hogy több karambol is egyszerre nehezíti a forgalmat. Ezek miatt nem meglepő, hogy szinte napi szinten alakul ki több kilométeres dugó az M0-áson.
Fontos, hogy mindig körültekintően vezessünk, hiszen legtöbbször nem egyszerűen a gyorshajtás a balesetek okozója. A Vezess.hu portálon olvasható adatok szerint a tavalyi évben a balesetek mindössze 0,7%-a tudható be a sebességhatárok megszegésének. A balesetek több, mint negyedét, pontosan a 27,8%-át az okozta, hogy a sofőrök nem az útviszonyoknak, a forgalomnak és az időjárásnak megfelelő sebességgel közlekedtek. Ezt követi 25,5%-al az irányváltoztatás, haladás és bekanyarodás szabályainak megszegése, illetve az elsőbbség meg nem adása. Ezekből a statisztikai adatokból láthatjuk, hogy a legtöbb baleset odafigyeléssel és a szabályok betartásával elkerülhető lett volna.
Kiemelt kép: illusztráció – Forrás: bpiautosok.hu