A tények világosak: a fizetős M0-s és az ezáltal bevezetni kívánt hídvám dugókat és környezetszennyezést okozna Budapesten, igazságtalan sarcot jelentene a budapestieknek. A kormánynak vissza kell vonnia ezt az átgondolatlan javaslatot! – írta Budapest főpolgármestere. Karácsony Gergely hétfői bejegyzésében részletesen bemutatja azt az elemzést, amelyben a BKK – Budapesti Közlekedési Központ az Egységes Forgalmi Modell segítségével vizsgálta a díjfizetés bevezetésének várható forgalmi hatásait a városi úthálózaton.

Szlogenek helyett érvek

Fejezzék be az autósüldözést! Írhattam volna ennyit is, de az ostoba leegyszerűsítéseket és a buta szlogeneket meghagyom a Fidesznek és a lakájmédiának. Mi inkább modellezünk és érvelünk, ezek alapján küldtem el a Fővárosi Önkormányzat véleményét a kormánynak az M0-ás fizetőssé tételéről. A tények világosak: a fizetős M0-s és az ezáltal bevezetni kívánt hídvám dugókat és környezetszennyezést okozna Budapesten, igazságtalan sarcot jelentene a budapestieknek. A kormánynak vissza kell vonnia ezt az átgondolatlan javaslatot! – kezdte hétfői Facebook-bejegyzését Karácsony Gergely.

Forgalmi átrendeződések

A kormány javaslata szerint az M0-ás elkerülő út teljes szakasza – beleértve a Dunán átívelő Megyeri és Deák Ferenc hidakat, valamint a Ráckevei (Soroksári)-Duna felett átívelő hidat is – fizetőssé válna 2024 januárjától. A BKK – Budapesti Közlekedési Központ az Egységes Forgalmi Modell (EFM) segítségével vizsgálta a díjfizetés bevezetésének várható forgalmi hatásait a városi úthálózaton. A jelenlegi és a most kilátásba helyezett útdíj bevezetését követő forgalmi átrendeződéseket mutatja a térkép: a piros szín a forgalom növekedését, a zöld a forgalom csökkenését jelenti az adott útszakasz esetében.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Íme, az ábra

Több lenne a dugó

Egy átlagos hétköznap teljes napi forgalmával számolva a fizetősre tervezett utakon, és ennek hatására az M0-s autóúton és az M31-es autópályán, csökken a forgalom, ezzel párhuzamosan többletforgalom jelenik meg Budapesten belül és az agglomerációs bevezető utakon. A kormány javaslata tehát több dugót eredményezne a városban.

Itt lenne forgalomnövekedés

A bevezető utakon és az M3-as autópályán várható a legnagyobb forgalomnövekedés, ezzel tovább növelve az amúgy is forgalmas útszakaszok terheltségét. Az egyébként is legnagyobb forgalmat szállító Árpád hídon és a Rákóczi hídon lenne a legtöbb dugó a kormány tervei miatt.

Hídvám a városon belül

Olyan budapesti autósoknak is hídvámot kellene fizetniük, akik a 3. és a 4., valamint a 21. és a 22. kerületek között, vagyis a városon belüli közlekedésre használják a kormány által fizetőssé tenni kívánt hidakat. A forgalmi modell alapján naponta mintegy 16.700 ilyen utazás történik Budapesten belül, vagyis ez a sarc több tízezer budapestinek jelenthet többletkiadást – mutat rá a főpolgármester.

Olcsóbb lenne áthajtani a városon

Szintén forgalomnövekedést jelentene a városon belül az is, hogy a teherforgalom számára olcsóbbá válik áthajtani a fővároson, mint azt az M0-s autópályán megkerülni. Ez elfogadhatatlan.

Útdíj a buszoknak

„Abszurd, hogy a kormány tervei szerint útdíjat kellene fizetni a BKK által megrendelt budapesti buszok után is, amelyek egyébként budapesti célpontok között szállítják az utasokat az M0-s hídjain. Ezek a BKK járatok jelenleg 29 autóbusz rendelkezésre állását igénylik, ráadásul a díjfizetés bevezetése ennél jóval nagyobb számú járműállományt érintene” – írja Karácsony.

Az ingyenesség a jó döntés

Vagyis nem az M0-s és hídjainak fizetőssé tétele, hanem az M0-s ingyenessége szolgálja Budapest érdekeit. Ezt várjuk el a kormánytól – fejeződik be a poszt.

Kiemelt kép: az elemzés eredménye. Fotó: Facebook/Karácsony Gergely