A tények világosak: a fizetős M0-s és az ezáltal bevezetni kívánt hídvám dugókat és környezetszennyezést okozna Budapesten, igazságtalan sarcot jelentene a budapestieknek. A kormánynak vissza kell vonnia ezt az átgondolatlan javaslatot! – írta Budapest főpolgármestere. Karácsony Gergely hétfői bejegyzésében részletesen bemutatja azt az elemzést, amelyben a BKK – Budapesti Közlekedési Központ az Egységes Forgalmi Modell segítségével vizsgálta a díjfizetés bevezetésének várható forgalmi hatásait a városi úthálózaton.
Szlogenek helyett érvek
Fejezzék be az autósüldözést! Írhattam volna ennyit is, de az ostoba leegyszerűsítéseket és a buta szlogeneket meghagyom a Fidesznek és a lakájmédiának. Mi inkább modellezünk és érvelünk, ezek alapján küldtem el a Fővárosi Önkormányzat véleményét a kormánynak az M0-ás fizetőssé tételéről. A tények világosak: a fizetős M0-s és az ezáltal bevezetni kívánt hídvám dugókat és környezetszennyezést okozna Budapesten, igazságtalan sarcot jelentene a budapestieknek. A kormánynak vissza kell vonnia ezt az átgondolatlan javaslatot! – kezdte hétfői Facebook-bejegyzését Karácsony Gergely.
Forgalmi átrendeződések
A kormány javaslata szerint az M0-ás elkerülő út teljes szakasza – beleértve a Dunán átívelő Megyeri és Deák Ferenc hidakat, valamint a Ráckevei (Soroksári)-Duna felett átívelő hidat is – fizetőssé válna 2024 januárjától. A BKK – Budapesti Közlekedési Központ az Egységes Forgalmi Modell (EFM) segítségével vizsgálta a díjfizetés bevezetésének várható forgalmi hatásait a városi úthálózaton. A jelenlegi és a most kilátásba helyezett útdíj bevezetését követő forgalmi átrendeződéseket mutatja a térkép: a piros szín a forgalom növekedését, a zöld a forgalom csökkenését jelenti az adott útszakasz esetében.
Íme, az ábra

Több lenne a dugó
Egy átlagos hétköznap teljes napi forgalmával számolva a fizetősre tervezett utakon, és ennek hatására az M0-s autóúton és az M31-es autópályán, csökken a forgalom, ezzel párhuzamosan többletforgalom jelenik meg Budapesten belül és az agglomerációs bevezető utakon. A kormány javaslata tehát több dugót eredményezne a városban.
Itt lenne forgalomnövekedés
A bevezető utakon és az M3-as autópályán várható a legnagyobb forgalomnövekedés, ezzel tovább növelve az amúgy is forgalmas útszakaszok terheltségét. Az egyébként is legnagyobb forgalmat szállító Árpád hídon és a Rákóczi hídon lenne a legtöbb dugó a kormány tervei miatt.
Hídvám a városon belül
Olyan budapesti autósoknak is hídvámot kellene fizetniük, akik a 3. és a 4., valamint a 21. és a 22. kerületek között, vagyis a városon belüli közlekedésre használják a kormány által fizetőssé tenni kívánt hidakat. A forgalmi modell alapján naponta mintegy 16.700 ilyen utazás történik Budapesten belül, vagyis ez a sarc több tízezer budapestinek jelenthet többletkiadást – mutat rá a főpolgármester.
Olcsóbb lenne áthajtani a városon
Szintén forgalomnövekedést jelentene a városon belül az is, hogy a teherforgalom számára olcsóbbá válik áthajtani a fővároson, mint azt az M0-s autópályán megkerülni. Ez elfogadhatatlan.
Útdíj a buszoknak
„Abszurd, hogy a kormány tervei szerint útdíjat kellene fizetni a BKK által megrendelt budapesti buszok után is, amelyek egyébként budapesti célpontok között szállítják az utasokat az M0-s hídjain. Ezek a BKK járatok jelenleg 29 autóbusz rendelkezésre állását igénylik, ráadásul a díjfizetés bevezetése ennél jóval nagyobb számú járműállományt érintene” – írja Karácsony.
Az ingyenesség a jó döntés
Vagyis nem az M0-s és hídjainak fizetőssé tétele, hanem az M0-s ingyenessége szolgálja Budapest érdekeit. Ezt várjuk el a kormánytól – fejeződik be a poszt.
Kiemelt kép: az elemzés eredménye. Fotó: Facebook/Karácsony Gergely