A csütörtöki Kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a dugódíjjal és a dízelautók Budapestről történő kitiltásával kapcsolatban elmondta: A kormány egyiket sem támogatja, az elképzelések kidolgozatlanok és aggodalomra adnak okot.

Több egyeztetést javasolnék a főpolgármester úrnak, hogy azok a nyilatkozatok, amelyeket megtett, majd megcáfolt, azok a saját helyetteseitől ne hangozzanak el újra és újra. A dugódíjat nem támogatja a kormány, ezt Tarlós István hivatali idejében is elmondtuk – kezdte Gulyás Gergely a Kormányinfón a dugódíjról a mondandóját.

Demszky-hagyaték a dugódíj

A dugódíj a Demszki-korszak hagyatéka, Karácsony főpolgármester úrnak kell eldöntenie, hogy mit tesz Demszky hagyatékával. Szerintem a dugódíjjal kapcsolatos elképzelések kidolgozatlanok és aggodalomra adnak okot – mondta a miniszter.

Hozzátette: A kormány várja, hogy a főváros új vezetése mit kíván tenni, látunk most egy elvi támogatást a dugódíj mögött, a kormány azonban nem támogatja a dugódíjat. Ha lesznek konkrétumok, akkor árnyaltabb véleményt is tudunk mondani, de az alapállásunk korábban is az volt és most is az, hogy nem támogatjuk a dugódíjat.

A főváros jogköre a dugódíj

A dugódíjjal kapcsolatban a Fővárosi Közgyűlés tud döntést hozni, azzal szemben nincs apelláta. A dízelautók tiltására vonatkozóan nem lát jogi eszközt a főváros kezében, azt azonban azt el tudja képzelni, hogy a dízelautókra más dugódíjat állapít meg majd a főváros. Amíg nem látja a kormány a főváros javaslatát, addig nincs miről nyilatkozni, de sem a dugódíjat, sem a dízelek kitiltását Budapestről nem támogatja a kormány – mondta a miniszter, azonban arra számítunk, hogy a főváros mégis úgy dönt, hogy nem lesz dízelkitiltás a városból – tette hozzá Gulyás Gergely.

Előkészítik a dugódíjat és a dízelek tiltását

Az RTL interjúja után elsőként a BudaPestkörnyéke.hu hírportál írta meg, hogy Dorosz Dávid a Párbeszéd főpolgármester-helyettese pár napja azt mondta, hogy öt éven belül lesz dugódíj, a dízelek behajtását pedig szabályozni akarják. Az elképzelés kidolgozás alatt áll, a főváros levegőminősége és az állandósult dugók miatt lépnie kell a fővárosnak – mondta a főpolgármester.

Töréspont a kérdés

Érezhetően a dugódíj és a dízelek kitiltása jelentős töréspont lesz a kormány és a főváros vezetése között. Az agglomerációban élő 900 ezer ember mindegyikét érintheti így-vagy úgy a dugódíj, a dízelek tiltása pedig szintén sok tízezer agglomerációlakónak fájhat. Ha a kérdés továbbra is napirenden marad biztosan politikai ügy lesz belőle.

Kiemelt kép: Gulyás Gergely a kormányinfón – Fotó: MTI