Az erdei útvonalakon haladó hangyák mozgása nagyon hasonlít az utakon mozgó autókéhoz, ezérti is figyeltek fel arra a kutatók arra, hogy miként oldják meg a hangyák a dugómentes közlekedést. Nekik sikerült, kiderült, hogy csinálják.

Meglepő, de az úgynevezett hangya-autópályákon, vagyis az erdőkben menetelő sok százezernyi hangya mozgását biztosító útvonalakon, bár roppant nagy a forgalom és gyakran leszűkülnek a sávok egy-egy átjárónál, még sincs dugó.

Egy friss kutatás ezért azt vizsgálta, hogyan közlekednek a kolóniáról kolóniára vándorló argentin hangyák, amikor szűk utakon kell keresztülvágniuk magukat – számol be róla a Mother Nature Network.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A Toulouse-i és az Arizonai Egyetem kutatói különböző szélességű hidakat építettek a rovaroknak, vagyis új összeköttetéseket teremtettek a településeik között, majd figyelték, hogy mi történik.

Azt látták, hogy a hangyák gyorsan alkalmazkodnak a változó körülményekhez. Hogyha sok hely van, individualistábbak lesznek és szabadabban mozognak, előzgetnek, de ha besűrűsödik a sor, akkor elkezdenek kollektívában gondolkodni és egyetlen folyamként viselkedni. Így nem történik fennakadás a haladásban.

A kutatók azt is megfigyelték, hogy bár minden híd majdnem teljes kapacitását elérte, egyik sem telítődött túl, és sehol nem alakult ki forgalmi dugó – írja a Travelo.hu.

Itt vannak az M0-áshoz kapcsolódó legfrisebb hírek. Balesetek, torlódások, vércincérek…

Mit üzennek a hangyák az embereknek?

És hogy mit üzenhet mindez az embereknek, akik életét a dugók az elkerülőutak ellenére is rendszeresen nehezítik? Úgy tűnik, a tömegben le kell mondanunk az egyéni akciókról, mert a folyamatos haladást igencsak akadályozza az individualista gondolkodásmód, a szlalomozások, előzések, bevágások.

Ha az emberek saját igényeiket háttérbe szorítva a közösség érdekeit tartanák szem előtt, sokkal gördülékenyebben lehetne haladni az M0-ás terelésekkel nehezített csúcsforgalmában is.

Kiemelt kép: Dugó