Törölték az M0-ás nyugati szektorának nyomvonalát az Országos és a Budapesti Agglomerációs Szerkezeti tervből. Csütörtökön délelőtt kiderült, hogy a Miniszterelnökséget vezető miniszter kezdeményezte a törlést. A projekt így jelentősen megcsúszhat, de akár egy másik nyomvonal lehetősége is napirendre kerülhet.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki Kormányinfón az M0-s autóút nyugati szakaszának építését firtató felvetésre úgy foglalt állást, hogy jó lenne „bezárni” a körgyűrűt, de a nyomvonalról társadalmi vitát kell folytatni. Mivel ilyen egyelőre nem volt, ő kérte, hogy a településrendezési törvény mellékelte ne tartalmazzon egy egyértelmű nyomvonalat – mondta.

Három nappal ezelőtt azt írtuk itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon, hogy Az M0-ás nyugati szektorának Budaörs és Nagykovácsi közötti szakaszát azért vennék ki a tervek közül, mert „Az M0 gyorsforgalmi út tervezett 10. sz. főút – M1-M0 közös csomópont közötti szakaszának részletes szakági tervezése folyamatban van. Tekintettel arra, hogy az érintett terület természetvédelmi szempontból igen érzékeny, a szakági tervezés számára kell kötelezést adni, hogy a nyomvonal kialakítása a társadalmi, természet- és környezetvédelmi érdekeket a lehető legnagyobb mértékben figyelembe vegye.”

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Budakeszinek rossz

Budakeszi közlekedési stratégiája például kifejezetten a most törlésre javasolt útszakaszra és a hozzá kapcsolódó elkerülő útra épült. Ha nem valósul meg az M0-ás nyugati szektora, Budakeszin hosszabb távon sincs esély a dugók csökkentésére.

Adyligetnek jó

Adyliget lakói kifejezetten fúrják még a gondolatot is, hogy a házaik mellett épüljön egy sztráda, nekik vélhetően öröm lenne, ha a módosítót megszavaznák, így nem kellene zajvédő falak mellett élniük, hiszen pont a település mellett haladna el a sztráda alagutak közötti, felszínen futó része.

Új löket egy másik nyomvonalnak

Ez új löketet adhat az M0-ás nyugati szektorát a város közelében futó, gyakorlatilag az eddig ismert  nyomvonal ellenzőinek, hiszen a 2024-re tervezett építés is csúszhat, így pedig időt nyernek azok, akik az M0-ás hiányzó részét távolabb vinnék a várostól. Ők azt javasolják, hogy a hamarosan megépülő Esztergomot az M1-es autópályával összekötő, ahhoz Zsámbéknál csatlakozó gyorsforgalmi útból legyen M0-ás elkerülő.

Kapcsolódó cikkeink:

A parlament előtt lévő, a területrendezésről szóló törvényjavaslat amúgy úgy tünteti fel az M0-ás nyugati szektorát az Ország Szerkezeti Tervében, mint amelyre idővel sor kerül, a távlati gyorsforgalmi utak között. A módosító elfogadásával azonban újra lehetne nyitni a nyomvonal kérdését.

Szeptemberben a Magyar Idők számolt be arról, hogy a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. kiválasztotta a tervezőket az említett szakasz megvalósítási tanulmány elkészítésére. A győztes konzorcium 396 millió forintért vállalta a munkát.

Csúszhat a projekt

A tervek szerint az M0-ás nyugati szakaszában 20 kilométer hosszú, kétszer két sávos, beton pályaszerkezetű autóút épül, amely a Győr felé vezető M1-es autópályát köti össze a pilisi települések felé vezető 10-es úttal. A szakasz nem lenne túl olcsó, hiszen a budai hegyek között számos helyen alagútba kell futtatni az utat, illetve viaduktokra is szükség van.

A jelek szerint ez a projekt csúszhat, az Országos Szerkezeti Terv része marad ugyanakkor a további szakasz, amely északi irányban halad a Solymár-Pilisborosjenő-Üröm-Budapest (III.kerület)-Budakalász (11-es számú főút) nyomvonalon, 7 kilométer hosszan.

MTI/BudaPestkörnyéke.hu – Kiemelt kép: BudaPestkörnyéke.hu illusztráció