„A régi rendszerbe nem öntünk új pénzt”. Ezt mondta Nagy Bálint közlekedési államtitkár csütörtökön, a Magyar Vasút 2023 című konferencián. Ez minden bizonnyal azt jelenti, hogy a MÁV-Volán csoportnak egyebek mellett szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában és a mindennapi működésében is meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására.

Újragondolják a rendszert

A napokban formálódik hivatalos kormány-előterjesztéssé az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV-Volán csoport által kidolgozott tíz évet felölelő vasútfejlesztési koncepció – mondta az ÉKM államtitkára a Magyar Vasút 2023 című konferencián csütörtökön Budapesten. Nagy Bálint a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által szervezett eseményen közölte, a koncepció célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és abban főszerepet adjanak a kötött pályás közlekedésnek. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiszámíthatóság

Az államtitkár elmondta: a kötött pályás közlekedés megújításához elsősorban kiszámíthatóságra van szükség a pénzügyekben. Ehhez új alapokra kell helyezni a MÁV-Volán csoport finanszírozását és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Szükséges a megújulás

Nagy Bálint azt is hangsúlyozta, hogy „a régi rendszerbe nem öntünk új pénzt”. Ez azt jelenti, hogy a MÁV-Volán csoportnak egyebek mellett szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában, mindennapi működésében meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására – mondta.

Megoldás a járműhiányra

A BudaPestkörnyéke.hu írt arról, hogy keresi a megoldást a MÁV a járműhiányra, az izraeli vasúttól vennének használt motorvonatot. A sokak szerint legcsúnyább motorvonat beszerzéséről, amit hazájában „gumiorrúnak” csúfolnak, már zajlanak a tárgyalások.

Nem volt alkatrész

A MÁV vezérigazgatója, Pafféri Zoltán, valamint a MÁV-Start első embere, Mosóczi László elmondta: az orosz–ukrán háború miatt nem tudták elvégezni a tervezett járműkarbantartások egy részét, mivel a szükséges alkatrészek jó része a térségből érkezett, köztük a kelet-ukrajnai Mariupol városának ostroma során szétlőtt Azovsztal vas- és acélüzemből. 

Gond van az üzemeltetéssel

Mosóczi László úgy véli, a legnagyobb problémát a 418-as (ex-M41) sorozatú dízelmozdonyok elegendő számú forgalomba állítása okozza, ezen felül a 426-os sorozatú Desiro és 117-es sorozatú Bz-motorkocsik üzemeltetése is gondot okoz. Pozitívum viszont, hogy a beszerzések ideje két–három hónapra csökkent, ezzel várhatóan javulni fog az alkatrész-utánpótlás.

Ideiglenes megoldás

A MÁV-csoport használt dízeljárművek beszerzésében látja az ideiglenes megoldást. Habár nemrégiben huszonhat Stadler RS1-es motorkocsiról lemaradt a MÁV-Start, most 46, az izraeli Israel Railways által üzemeltetett IC3-as motorvonat megvásárlásáról tárgyalnak a felek.

180-nal is tudnának menni

Az ABB Scandia által 1990 és 1996 között Dániában gyártott, Izraelben készre szerelt, háromrészes, 58,8 méter hosszú, 97 tonnás járművek 160 és 180 kilométer per órás sebességre képesek. A kocsiszekrények találkozásánál hajtás nélküli Jacobs-forgóvázak futnak. A szélső kocsik szélső forgóvázait két-két, egyenként 298 kilowatt teljesítményű Deutz-dízelmotor mozgatja, az 1192 kilowatt összteljesítményt mechanikus ZF sebességváltó adja át a tengelyekre.

Jellegzetes orr

A motorkocsik két orr-része körül gumipárnázat fut végig, e tulajdonságuk okán kapták „gumiorrú” becenevüket. A megoldás nem dizájnelem: a vezetőállás kezelőpultját, valamint a vezér székét egy nagyméretű ajtóra szerelték, melyet a járművek összekapcsolásakor befelé lehet hajtani, ezzel a járművek utastere teljes hosszban átjárhatóvá válik.

Alig használják a buszokat

A tíz módosított vonallal kapcsolatban Pafféri Zoltán elmondta: év végéig elemzik a vonalak forgalmi adatait, annyi viszont már jelenleg megállapítható, hogy az autóbuszokon alacsony az utasszám. Ennek egyik oka az IHO.hu cikke az lehet, hogy a vasútállomásokat és vasúti megállókat érintő buszjáratok jóval hosszabb útvonalat tesznek meg, mint a buszmegállókat használó, menetrend szerinti buszjáratok, így menettartamuk is jelentősen több. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció