Keresi a megoldást a MÁV a járműhiányra, az izraeli vasúttól vennének használt motorvonatot. A sokak szerint legcsúnyább motorvonat beszerzéséről, amit hazájában „gumiorrúnak” csúfolnak, már zajlanak a tárgyalások.

Nem volt alkatrész

A MÁV vezérigazgatója, Pafféri Zoltán, valamint a MÁV-Start első embere, Mosóczi László elmondta: az orosz–ukrán háború miatt nem tudták elvégezni a tervezett járműkarbantartások egy részét, mivel a szükséges alkatrészek jó része a térségből érkezett, köztük a kelet-ukrajnai Mariupol városának ostroma során szétlőtt Azovsztal vas- és acélüzemből. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Gond van az üzemeltetéssel

Mosóczi László úgy véli, a legnagyobb problémát a 418-as (ex-M41) sorozatú dízelmozdonyok elegendő számú forgalomba állítása okozza, ezen felül a 426-os sorozatú Desiro és 117-es sorozatú Bz-motorkocsik üzemeltetése is gondot okoz. Pozitívum viszont, hogy a beszerzések ideje két–három hónapra csökkent, ezzel várhatóan javulni fog az alkatrész-utánpótlás.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Ideiglenes megoldás

A MÁV-csoport használt dízeljárművek beszerzésében látja az ideiglenes megoldást. Habár nemrégiben huszonhat Stadler RS1-es motorkocsiról lemaradt a MÁV-Start, most 46, az izraeli Israel Railways által üzemeltetett IC3-as motorvonat megvásárlásáról tárgyalnak a felek.

180-nal is tudnának menni

Az ABB Scandia által 1990 és 1996 között Dániában gyártott, Izraelben készre szerelt, háromrészes, 58,8 méter hosszú, 97 tonnás járművek 160 és 180 kilométer per órás sebességre képesek. A kocsiszekrények találkozásánál hajtás nélküli Jacobs-forgóvázak futnak. A szélső kocsik szélső forgóvázait két-két, egyenként 298 kilowatt teljesítményű Deutz-dízelmotor mozgatja, az 1192 kilowatt összteljesítményt mechanikus ZF sebességváltó adja át a tengelyekre.

Jellegzetes orr

A motorkocsik két orr-része körül gumipárnázat fut végig, e tulajdonságuk okán kapták „gumiorrú” becenevüket. A megoldás nem dizájnelem: a vezetőállás kezelőpultját, valamint a vezér székét egy nagyméretű ajtóra szerelték, melyet a járművek összekapcsolásakor befelé lehet hajtani, ezzel a járművek utastere teljes hosszban átjárhatóvá válik.

Sok helyen használják

Az IC3-asok Izraelen kívül Európában is ismertek: a dán nemzeti vasút DSB Dániában és Svédországban használja őket, Spanyolországban pedig a Renfe üzemelteti őket. Sőt, korábban az Egyesült Államokban az Amtrak, Kanadában pedig a Via Rail is alkalmazta a motorvonattípust.

Alig használják a buszokat

A tíz módváltott vonallal kapcsolatban Pafféri Zoltán elmondta: év végéig elemzik a vonalak forgalmi adatait, annyi viszont már jelenleg megállapítható, hogy az autóbuszokon alacsony az utasszám. Ennek egyik oka az IHO.hu cikke az lehet, hogy a vasútállomásokat és vasúti megállókat érintő buszjáratok jóval hosszabb útvonalat tesznek meg, mint a buszmegállókat használó, menetrend szerinti buszjáratok, így menettartamuk is jelentősen több.

Kritikus a járműhelyzet

„Évek óta mondjuk, hogy a magyar vasút járműhelyzete kritikus, különösen a nem villamosított vasútvonalakon. Napi rendszerességűek a járatkimaradások, több vasútvonalra néha napokig nem jut jármű. Mostanra pedig a járművek műszaki állapota már az utasok épségét is veszélyezteti” – kezdi a posztját a Magyar Közlekedési Klub.

Elavult helyzet

„Persze, ha jobbak lennének az állapotok, akkor sem mennének sokra 2023-ban az utasok a kényelmetlen, lassú, elavult motorvonatokkal, vagy a matuzsálemi mozdonyok által vontatott régi kocsikkal.” „Örömteli, hogy Lázár János ingerküszöbét is elérte a téma, de jeleznénk, hogy egy-egy ügy kivizsgálása nem fogja megoldani a rendszerszintű problémákat. A fejlesztések erőltetett visszafogása, ill. a vármegyebérlet által ütött finanszírozási lyuk bizony előbb-utóbb a napi működésben is érezteti a hatását. Ha pedig a járművek karbantartására nem jut elég pénz, akkor ott nincs olyan, hogy a komfort csökken, de a biztonság 100%-os marad” – tették hozzá.

Rossz állapotban a járműpark

„Adhatjuk bármilyen olcsón az IC-re a vonatjegyet, kiterjeszthetjük rá az országbérletet, de ha a járműpark romokban van nem tudunk új utasokat vonzani” –így nyilatkozott korábban a magyarországi vasúti közlekedés állapotáról Vitézy Dávid. A korábbi közlekedési államtitkár szerint, ha most nem indítják el a beszerzéseket, akkor 2026-2027-re sem lesznek új járművek, egyelőre viszont az is kérdéses számára, hogy az idei nyári szezont hogyan fogja kibírna a MÁV.

Kritikus problémák

Az egyik legégetőbb kérdés a MÁV járműflottája. Vitézy Dávid szerint hiába bővítette az elmúlt tíz évben a járműparkot a kormány uniós pénzekből elektromos meghajtású motorvonatokkal, két területen is kritikus problémák alakultak ki. A fővonali járműpark, az InterCity-k esetében komoly hiányosságokkal küzd, mind mozdonyok, mind pedig vasúti kocsik terén – jelentette ki Vitézy Dávid. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: ilyen motorvonatot venne a MÁV – Forrás: Wikipedia