„Adhatjuk bármilyen olcsón az IC-re a vonatjegyet, kiterjeszthetjük rá az országbérletet, de ha a járműpark romokban van nem tudunk új utasokat vonzani” –így nyilatkozott a magyarországi vasúti közlekedés állapotáról Vitézy Dávid. A korábbi közlekedési államtitkár szerint, ha most nem indítják el a beszerzéseket, akkor 2026-2027-re sem lesznek új járművek, egyelőre viszont az is kérdéses számára, hogy az idei nyári szezont hogyan fogja kibírna a MÁV.

Kritikus problémák

Az egyik legégetőbb kérdés a MÁV járműflottája. Vitézy Dávid szerint hiába bővítette az elmúlt tíz évben a járműparkot a kormány uniós pénzekből elektromos meghajtású motorvonatokkal, két területen is kritikus problémák alakultak ki. A fővonali járműpark, az InterCity-k esetében komoly hiányosságokkal küzd, mind mozdonyok, mind pedig vasúti kocsik terén – jelentette ki Vitézy. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Romokban a járműpark

A korábbi közlekedési államtitkár elmondta: ő is tapasztalta már, hogy lerobban egy-egy InterCity járat, IC-kocsik helyett légkondicionáló nélküli gyorsvonati kocsikat tesz a vonatokba a MÁV. „Adhatjuk bármilyen olcsón az IC-re a vonatjegyet, kiterjeszthetjük rá az országbérletet, de ha a járműpark romokban van nem tudunk új utasokat vonzani” – mondta.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Öreg mozdonyok és motorvonatok

A másik súlyos hiányosságokkal küzdő terület a mellékvonali és a regionális közlekedés, ahol a BZ motorvonatok és az öreg Csörgők, Szergejek vontatta szerelvények közlekednek. Vitézy szerint érthető, hogy az uniós pénzek elakadásával és a költségvetési problémákkal küzdő kormány számára nem prioritás most a járműbeszerzés.

4-5 évet kell várni az új járművekre

Ugyanakkor a rendkívüli kereslet miatt 4-5 évet kell várni az új vasúti járművekre még akkor is, ha a szükséges források biztosítva vannak.

Nehéz lesz már az idei nyár is

„Ha tehát most nem indítjuk el a beszerzéseket, akkor 2026-2027-re sem lesznek új járműveink. Jelenleg viszont számomra még az is kérdéses, hogy az idei nyári szezont hogyan fogja kibírna a MÁV távolsági járműflottája, nem, hogy a következő 3-4, vagy akár 5 évet” – nyilatkozta a korábbi közlekedési államtitkár a Növekedésnek

Vasúti alagút a Duna alá

A kormány korábban kidolgozott egy 15-20 éves távlatú stratégiát, amely így járműbeszerzést, pályafelújítást, új vágányok és pályaszakaszok kiépítését és új állomások, megállóhelyek létrehozását is tartalmazza. Ebbe beletartozik egy Duna alá tervezett vasúti alagút is, és a Déli Körvasút ötlete is, ám az utóbbi megvalósítása voltaképpen áll, Vitézy szerint „vasútellenes csoportok”, a Fővárosi önkormányzat, és néhány budapesti lakóközösség miatt.

Megrekedtek 160 kilométer/óránál

Vitézy szerint Magyarországon a vasútfejlesztés megrekedt a 160 km/órás sebesség elérésénél. Előbb utóbb azonban muszáj lesz megoldani a helyzetet, mivel ez az uniós vasútfejlesztési támogatásoknak is az előfeltétele.

A szomszédban fejlesztenek

Bár a nagyívű fejlesztési tervek irreálisnak tűnnek, Vitézy szerint a szomszédos országoknak is sikerült ilyen léptékű fejlesztéseket véghez vinni. Így Magyarországnak is el kell döntenie, hogy hajlandó lesz-e a gazdasági helyzet javulásával a vonatközlekedésbe fektetni.

Zöld és klímabarát

„A vasút teljesen zöld és klímabarát közlekedési mód. Zöld alternatíva az autózással, a közúti árufuvarozással és a repüléssel szemben és olyan új kapcsolatokat nyithat meg az ország gazdasága szempontjából, amilyeneket eddig el sem tudtunk képzelni” – zárja az interjút Vitézy. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció