Ahogyan arról a BudapestKörnyéke.hu is beszámolt péntek óta csak magyar rendszámú autók tankolhatnak az árstop által minimalizált árakon. Erről Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter számolt be a csütörtöki Kormányinfón, a bevezetett változás azonban már most rengeteg kérdést vet fel, ráadásul a kutakon hatalmas káoszra számítanak.

Visszaélések

Gulyás Gergely a Kormányinfón egyebek között arról beszélt, Európában Magyarországon lehet a legkedvezőbben tankolni, de vannak visszaélések, nagy a benzinturizmus, ezért a kormány úgy döntött, péntektől csak magyar rendszámú autók számára teszik lehetővé, hogy a 480 forintos hatósági áron tankolhasson a magyar benzinkutakon. A külföldieknek piacon áron lesz erre lehetősége. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kijöttek a részletszabályok

Időközben a Magyar Közlönyben is kijöttek a részletszabályok a változások kapcsán, ebből kiderült, hogy lesznek kivételek, ugyanis a a magyar forgalmi engedéllyel rendelkező autók mellett azokat a külföldi rendszámú kocsikat is 480 forintos literáron lehet majd megtankolni, amelyeket olyan országban helyeztek forgalomba, ahol szintén hatósági áras termék az üzemanyag. Vagyis a szerbek és a szlovének kivételt képeznek majd, ha csak a környező államokat nézzük meg.

Köszönjük, hogy a forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu – részletek itt.

 

Betarthatatlan?

Az új rendelkezést a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, Egri Gábor betarthatatlannak és kivitelezhetetlennek nevezte, a 24.hu-nak arról beszélt, van olyan benzinkút, ahol külföldi autósokat nem is tudnak kiszolgálni.

Megdöbbentek

„Megdöbbenéssel értesültünk, hogy a 23 óra 58 perckor megjelent kormányrendelet két perccel később, 00:00-kor már hatályba is lépett. Most próbáljuk beállítani a rendelet szerint a kasszákat piaci árra, vagyis alaphelyzetben 720 forintos üzemanyagárat kell fizetnie a vevőnek, kivéve, ha forgalmijával igazolja, hogy magyar forgalmi rendszámú a járműve, mert akkor a 480 forintos hatósági áron számolnak neki. Mindez rengeteg konfliktushoz, atrocitáshoz vezethet, mert akinél nincs ott a forgalmi, annak a drágább árat kell megfizetnie” – mondta Egri Gábor, aki nonszensznek nevezte az egész rendelkezést.

Perelhetnek a vásárlók?

“A totemoszlopon 480 forintos üzemanyagárat kell kiírni, tankolásnál kis számokkal 720 forintot, a kasszánál pedig 720 forint literenkénti árat kérnek el. Mindez fogyasztóvédelmi kérdéseket vet fel, nem beszélve arról, hogy hátrányosan különböztetjük meg a külföldi állampolgárokat. Attól tartunk, hogy tömegével perelhetik a benzinkutakat emiatt” – mondta Egri, aki arról is beszélt, hogy a kutasoknak rohamtempóban kell átállniuk az új szabályozásra, ez pedig bizonyos esetekben káoszhoz vezethet.

Türelmi idő

A holntakoljak.hu ügyvezetője, Bujdos Eszter pedig arról beszélt, a kutaknak három nap türelmi idejük van arra, hogy átállítsák a kasszákat, a legtöbb helyen ez gőzerővel zajlik, a MOL-nál pedig már meg is történt.

Uniós jogot sérthet?

Lattman Tamás, nemzetközi jogász, a 24.hu-nak arról beszélt, hogy a kettős árazás uniós jogot sérthet. “Alapvető uniós alapszabály, hogy a fogyasztók közötti bármilyen diszkrimináció tilos, az üzemanyagok kettős árazása pedig ezt a szabályt sértheti” – mondta, valamint emlékeztetett arra a német kezdeményezésre, amely fizetőssé tette volna a sztrádákat a külföldi autósok számára, azonban az EU-s jog nem tette lehetővé ezt a különbségtételt.

Kapcsolódó:

Mennyi az annyi? Ennyiért tankolhatnak mától a magyarországi benzinkutaton a külföldi rendszámos autók

Erre játszik a kormány

„A kormány arra játszik, hogy a hatósági árat kedvezményként adja a magyar autósoknak, vagyis e logika alapján hátrányos megkülönböztetés nem érheti a külföldieket. Ráadásul a kormányrendeletben még viszonossági kitétel is szerepel: vagyis azokból az országokból érkező autósok is jogosultak a kedvezményes üzemanyagra, amely országokban a magyar autósok is hatósági áron tankolhatnak” – fogalmazott, továbbá hozzátette: nem egyértelmű, hogy jogszerű-e az intézkedés, ugyanis az Európai Bizottság gyakorlata szerint kedvezménnyel is lehet diszkriminálni a fogyasztók között.

Fogyasztóvédelmi aggályok

Ezen túlmenően pedig fogyasztóvédelmi aggályokat is felvet a kettős árazás, a nemzetközi jogász pedig azon sem csodálkozna, ha kötelezettségszegési eljárás indítana Magyarország ellen az Európai Bizottság. „Ez másfél-két év is eltarthat. Korábban is voltak ilyen eljárások, és rendszerint az történt, hogy a magyar kormány végül visszakozott, és inkább visszavonták a vitatott szabályozást, nem várták meg, hogy az Európai Bíróság pénzbüntetést szabjon ki. Ezzel lényegében beismerik, hogy uniós jogszabályt szegtek. Ha a benzinár kapcsán is ez lenne az eljárás, akkor egyéni perben bármelyik külföldi rendszámú autós érvényesíthetné kártérítési igényét, amiért többet kellett fizetniük” – magyarázta a szakértő a portálnak. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Illusztráció