Online fogadóórát tartott szombat délelőtt Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki a 12. kerület parlamenti képviselője, Pokorni Zoltán hegyvidéki polgármester és Fürjes Balázs államtitkár. Az agglomerációs közlekedés is szóba került. Elhangzott, hogy a Budakeszi és a főváros közötti buszsávokat a következő kormányzati ciklusban akarják megépíteni. Várhatóan a 2022-es választás kiemelt kampánytémája lesz ez a beruházás a Budaörs-Budakeszi-Telki-Zsámbék-Piliscsaba választókörzetben.

Tehénlepény Budapest

A dugókra, Budára beözönlő forgalomra vonatkozó kérdésre elöljáróban Pokorni Zoltán – idézve egy építészt – úgy fogalmazott, Budapest szétterült “mint egy tehénlepény”, és nagy energiákat pazarolnak az agglomerációból a ki-be forgalomra az autóval közlekedők, “durván 300 ezren”. Megoldásként azt vetette fel, hogy busszal jöjjenek be az emberek a Zsámbéki-medencéből, Budakeszin rakják le az autókat.

Budakeszi út buszsávjai

Fürjes Balázs a kérdésre azt válaszolta: a tervezéssel kezdik a Budakeszi úton a buszsáv kiépítését – ami most kétszer egy sávos -, hogy a Zsámbéki-medencéből érkezők kényelmes buszokra ülhessenek át már Budakeszi külső területén, a belső részén pedig P+R parkolót építenek. Kell egy buszsáv mindkét forgalmi irányba, a kivitelezést a következő kormányzati ciklusban szeretnék megvalósítani – mondta az államtitkár.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Három megoldás

Összbudapesti szinten három megoldásuk van a forgalom enyhítésre, megépíteni a peremhidakat északon és délen, az Aquincumi híd és a Galvani híd nyomvonalát, a hiányzó külső körúti elemeket is megépíteni, valamint folyamatosan javítani a tömegközlekedést – ebbe esik bele a budakeszi buszsáv kiépítése is – hangzott el az online fogadóórán.

Fontos kampánytéma

Budakeszi és a főváros közötti buszsávok ügye régi történet, most azonban tényleg megvalósulhat. Várhatóan az alig egy év múlva esedékes országgyűlési választásokon fontos kampánytéma lesz a buszsávok ügye, hiszen rengeteg embert érint, és mindenki szeretné. Most olyan nagyágyúk támogatják, mint Fürjes Balázs a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója, aki várhatóan a 12. kerület képviselő-jelöltje lesz, vagy Gulyás Gergely miniszter. A Budaörs-Budakeszi-Telki-Zsámbék-Piliscsaba körzetben a jelenlegi fideszes Csenger-Zalán Zsolt képviselő helyére várhatóan a Fidesz részéről Menzer Tamás, a külügyminisztérium államtitkára az ellenzék oldaláról pedig Szél Bernadett pályázik.

Elindult a munka

Idén január 6-án az elsők között írtuk meg itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, hogy megjelent a közbeszerzési felhívás a Budakeszin belüli és Budakeszi úti buszsávok tervezésére.

Ez most a leggyorsabb megoldás

A Budakeszit és a térséget súlytó véget nem érő dugókról már sokszor beszámoltunk itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon. A Budapest Fejlesztési Központ mindenhol, ahol csak lehetséges, a kötöttpályás tömegközlekedési megoldásokat pártolja, de Budakeszi felé rövid távon nem lesz alternatívája a buszsávok építésének, már csak a domborzati viszonyok miatt sem.

A környék életét keserítik meg a dugók

Azt szeretnék, hogy a felgyorsított buszokra a most még gépkocsival járók minél nagyobb része váltson át. A mindennapos dugók Budakeszin nemcsak a városban élők, hanem Pátyon, Perbálon, Zsámbékon, Telkiben, Budajenőn lakók életét is megkeserítik és Budapestre is kihatnak. IDE KAPCSOLÓDIK: 500 milliót akart felmarkolni az a férfi, aki már 10 éve megépíthette volna Budakeszinél a buszsávokat

Nagy összefogás

„A BFK létrejötte után, 2020 tavaszától kezdtünk közös munkába Pokorni Zoltán 12. kerületi polgármesterrel, Győri Ottiliával, Budakeszi polgármesterével, Csenger-Zalán Zsolttal, a térség országgyűlési képviselőjével és Fürjes Balázs államtitkárral, annak érdekében, hogy új állami beruházás indulhasson az elővárosi buszok közlekedésének segítésére a térségben. 2020 nyarán a 2. kerület polgármestere, Őrsi Gergely is csatlakozott a kezdeményezéshez és támogatásáról biztosította a projektet” – írta akkor a közösségi oldalán Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója.

Sok parkolóhely is lesz

A projektben P+R és B+R parkolók, vagyis autós és bringás parkolók is létesülnének, hogy Budakeszi távolabb eső részeiből, illetve a környező településekről is meg lehessen közelíteni az autóbuszokat. Ezek végállomását a városból Pátyra, illetve Telkire kivezető utak mellé akarják telepíteni a P+R szolgáltatással együtt.

Budaörs felé terelnék az autókat

Azt is szeretnék elérni, hogy a forgalomtechnikai beavatkozások a környező településekről inkább az M1-es autópálya felé irányítsák az autókat a Budakeszi út helyett, ahonnan ez reális alternatíva. Azt is megvizsgálják, hogy hatékonyan csökkentené-e Budakeszi forgalmi terhelését egy olyan elkerülőút, amely a Telki, illetve Páty felől jövő utakat kötné össze a Budaörs felé haladó úttal. A tervező feladata lesz a tanulmányok, vizsgálatok elvégzése után a buszsávok megépítéséhez szükséges tervek teljes körű elkészítése is.

Gyakran járnak a buszok, állnak a dugóban

A térséget kiszolgáló autóbuszjáratok munkanapokon a reggeli csúcsórában átlagosan 1,5 percenként közlekednek, csúcsidőben óránként kb. kétezer utast visznek át Budakeszi és Budapest határán, mintegy 2 600 férőhelyet kínálva. A járatkövetés rendkívül sűrű, csúcsidőszakban 2-3 percenként járnak a kék Volánbuszok (22, 22A és 222 járatok) és 5 percenként a Volánbusz elővárosi járatai (781-795-ös számmezőbe tartozó helyközi autóbusz-járatok).

Óránként 1500 ember utazik át Budakeszin autóval

A budakeszi városhatáron óránként 1 000-1 200 gépkocsi halad át, kb. 1 500 utassal, a közlekedési módok közötti arány tehát kb. 40-60% a közösségi közlekedés javára – ehhez képest a buszok ma mégis a dugóba kényszerülnek az autók mögött, emiatt menetidejük a csúcsidőben gyakran 20-30 perccel hosszabb a csúcsidőn kívülinél. A gépjárműforgalom az elmúlt évtizedben kritikus szintre emelkedett a környéken, így halaszthatatlan a probléma kezelése.

A kormány felügyeli az építkezést

A beruházás teljes körű előkészítését Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára felügyelete mellett az érintett önkormányzatok, a Volánbusz és a BKK bevonásával a Budapest Fejlesztési Központ irányítja.

Kiemelt kép: Dugó Budakeszin – Forrás: Facebook/Budakeszi dugóhúzó