Budakeszin fellélegezhetnek. Az agglomeráció talán legproblémásabb településén jelentősen csökkenhetnek a dugók. A Budapesti Fejlesztési Központ 586 millió forintból megkezdi a Zsámbéki-medencéből és Budakesziről a fővárosba tartó elővárosi buszvonalak kialakítását. 10 évvel ezelőtt már majdnem elkészült itt a buszsáv, de akkor két állami vállalat elcseszte. Most kezdődik minden előről.

Blokkolja a települést az állandósult dugó

Itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon sokszor írtunk arról, hogy mennyire gúzsba köti az állandósult dugó Budakeszit. Naponta tízezrek járnak a településen keresztül a fővárosba, majd haza. Kerülőút nincs, ezért a Zsámbéki-medence térségéből Pátyról, Zsámbékról, Telkiből, Budajenőről csak erre lehet ésszerűen a városba jutni.

Az autókkal araszolnak a buszok

Ezen a környéken tehát nincs HÉV, vonat, villamos, kizárólag busszal vagy autóval járható a környék. A reggeli és a délutáni dugóban a buszok együtt araszolnak az autókkal, óriási a forgalom, a csúcsidőben akár egy órát is tarthat, míg valaki átvergődik Budakeszin.

Lezárták Budakeszit

Egy évvel ezelőtt már odáig fajult a helyzet, hogy a budakesziek egy csoportja autókkal lezárta a települést, nem akartak beengedni több autót, hogy lehessen közlekedni a kisvárosban.

Vitézy Dávid már 15 éve is akart Budakeszin buszsávot

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ jelenlegi igazgatója még a kétezres évek első évtizedében sokat harcolt a budakeszi buszsávokért. Akkor a VEKE, vagyis a Városi Elővárosi Közlekedési Egyesület vezetőjeként sokat tett azért, hogy Budakeszin legyen buszsáv.

Minden adott volt 10 éve

2010-ben majdnem elkészült az akkor az út közepére tervezett buszsáv, amely Budakeszi közepétől a 2. kerületig tartott volna. Ha megépül, sok százezer ember élete lett volna könnyebb és komfortosabb az elmúlt évtizedben.

Volt hozzá fegyver, paripa

Annakidején tehát volt 500 millió forint uniós forrás az építésre és majdnem el is kezdődött a beruházás, de az akkori kivitelező cég, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nél (NIF) nem volt elég fontos az ügy és mindennel elcsúsztak.

Bürokrácia

Ezt követően a pályázati pénzekről döntő Pro Régió Kht. mint a Közép-Magyarországi Regionális Operatív Program úgynevezett Közreműködő Szervezete – ez a cég kötött szerződést a NIF-el. Visszavonta a pénzeket. A döntés ellen akkor, 2010-ben Vitézy Dávid a VEKE vezetőjeként hevesen tiltakozott.

Két állami sóhivatal elcseszte

Akkor a környék gondjait nem ismerő bürökraták gyakorlatilag elcseszték a budakeszi buszsávot. A NIF akkori elnökét, Reményik Kálmánt a 2010-ben felálló Orbán-kormány kirúgta. Reményik megtámadta az eltávolítását és 2015-ben 500 milliós kártérítést követelt magának a bíróságon.

A nemzet sajtja

Reményik Károly azóta messze él az agglomerációtól. A Balaton-felvidéken, Vászolyon alapított sikeres sajtműhelyt. 2019-ben a nála készült sajt lett a Nemzet Sajtja.

Boldog nyugalom

A budakeszi buszsávot 10 éve elpasszoló másik szervezet vezetője Dr. Lukovich Tamás volt. Ő építészmérnökként már 1981-ben a Duna alatti közúti alagútról írt tanulmányt, néhány évvel ezelőtt az óbudai egyetem oktatójaként élte békés mindennapjait.

Nem felejtette el

A történelmi kitérő után vissza a jelenbe: Vitézy Dávid nem felejtette el a majdnem megvalósult projektet, most a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatójaként újból elővette. Leült a környező polgármesterekkel és lendületet adtak a budakeszi buszsávok építésének.

Halaszthatatlan a probléma kezelése

Vitézy Dávid nemrég a következőt újságolta a közösségi oldalán: „A gépjárműforgalom az elmúlt évtizedben kritikus szintre emelkedett a környéken, így halaszthatatlan a probléma kezelése. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Fürjes Balázs államtitkár által benyújtott előterjesztés elfogadása nyomán a Kormány 586 millió forint központi költségvetési támogatást biztosít a Budapest Fejlesztési Központnak az átfogó tervezésre a Zsámbéki-medencéből és Budakesziről Budapestre tartó elővárosi buszjáratok előnyben részesítésére” – írja Vitézy Dávid, majd így folytatja:

Sok zöldterületet érint

Az elkészítendő tanulmánytervben kell minden változatot mérlegelve körüljárnunk azt a kérdést, hogy a Budakeszi út, illetve Budakeszin a Fő út mely szakaszain érdemes és melyik irányban szükséges buszsávot kialakítani. Mivel az útvonal sok zöldterületet érint, különösen Budakeszi belvárosában pedig érzékeny, sűrűn lakott részeken halad át, az előzetes vizsgálatok azt valószínűsítik, hogy nem egybefüggő buszsáv a megoldás, hanem több rövidebb buszsáv, amelyeken dugó idején a buszok megelőzik a kocsisort. A csomópontokban intelligens jelzőlámpák irányítanák a forgalmat a buszokat előre engedve.

A Budakeszi úton tervezett buszsáv nyomvonala – Forrás: BFK

Új parkolók is épülnek

A projektben P+R és B+R parkolók is létesülnének, hogy Budakeszi távolabb eső részeiből, illetve a környező településekről is meg lehessen közelíteni az autóbuszokat. Ezek végállomását a városból Pátyra, illetve Telkire kivezető utak mellé célszerű telepíteni a P+R szolgáltatással együtt.

M1-es felé terelnék az autósokat

Ugyanakkor cél az is, hogy forgalomtechnikai beavatkozások a környező településekről inkább az M1-es autópálya felé irányítsák az autókat a Budakeszi út helyett, ahonnan ez reális alternatíva. Azt is meg kell vizsgálni, hogy hatékonyan csökkentené-e Budakeszi forgalmi terhelését egy olyan elkerülőút, amely a Telki, illetve Páty felől jövő utakat kötné össze a Budaörs felé haladó úttal de nem kínálva menekülőutat a Budakeszi út felé, ezáltal megnövelve a városra zúduló autóforgalmat.

Részletes vizsgálat

A Budapest Fejlesztési Központ a Kormány által biztosított források segítségével a különböző megoldási lehetőségek részletes vizsgálata után a buszsávok megépítéséhez szükséges terveket is elkészítteti, együttműködésben Budakeszivel és a 12. kerület önkormányzatával, a Fővárosi Önkormányzattal és a Volánbusszal – írja Vitézy Dávid.

Sokat változott a világ

10 évvel ezelőtt tehát már majdnem megvalósult, akkor 500 millióból kijött volna. 5 évvel később a kirúgott NIF-vezér kért a bíróságon 500 milliót, most pedig a tervezési munkákra már 500 millió nem is elég. Sokat változott a világ, kivéve Budakeszi közlekedését.

Kiemelt kép: Dugó Budakeszin – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid