Lényegesen nagyobb ütemben nőtt Budapest és az agglomeráció gépjármű-állománya, mint a lakosságszám, ami nagy gondot okoz a települések vezetőinek. Tavaly a fővárosban 710 752, az egész megyében pedig a 2000-es számnál nagyjából félmillióval több, 1 328 803 autó volt. Közben a kormány a napokban állított le olyan fejlesztéseket, amelyekkel hatásosan lehetne küzdeni a megnövekedett forgalom ellen. 

Egyre több autót vásárlunk

A számok nem hazudnak: a budapestiek és a Pest megyeiek egyre több gépjárművet vásárolnak, a szakértők szerint ez pedig olyan forgalmi és környezeti problémákat okoz, amelyeket nehéz egyik napról a másikra megoldani. Tosics Iván, a Városkutató Kft. ügyvezető igazgatója azt mondja: Budapesten nem a kerékpársávok miatt van dugó, hanem azért, mert túl sok az autó. Ha meg akarjuk oldani a dugók problémáját, elsősorban azon kell gondolkodni, hogyan korlátozzuk az autók számát és forgalmát. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Nagy gond az autóforgalom kezelése

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján egyértelmű: a mostani városvezetésnek sokkal nagyobb problémát okoz az autóforgalom kezelése, mint a pár évtizeddel ezelőttinek. 2000-ben a fővárosban 559 100, Pest megyében összesen pedig 827 379 autót tartottak számon. A számokból jól látszik, hogy a budapestiek és a környéken élők autóvásárlási kedve 2010 után, a gazdasági válság elmúltával nőtt meg igazán.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Durva növekedés

Ezek a számok az elmúlt két évtizedben drasztikusan nőttek. Tavaly a fővárosban 710 752, az egész megyében pedig a 2000-es számnál nagyjából félmillióval több, 1 328 803 autó volt. Természetesen nem minden Pest megyei jár a fővárosba rendszeresen, és ezek a számok a más megyékből Budapestre autózókat nem veszik figyelembe, ám így is jelzik azt, mennyire megnövekedett a forgalom a környéken.

Lehetetlen küldetés

 „Ha az elmúlt években összevásárolt, nagyjából 350 ezres autótöbbletet sorba állítanánk az úton, ez a sor Budapesttől Koppenhágáig tartana. Na most próbálj meg elhelyezni ennyi autót Budapesten és az agglomerációban. Ezt nem lehet megcsinálni, és nem is szabad” – mondta Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője.

Nem arányos a lakosságszám növekedésével

Az autók számának növekedése nem is arányos a lakosságszám növekedésével. Míg Budapesten 22, Pest megyében 38 százalékkal nőtt az autók száma, addig a főváros lakossága stagnált, a megyéé pedig mindössze kilenc százalékkal nőtt.

Nincs visszatartó erő

 „Budapesten évtizedek óta nincs visszatartó erő az autózás ellen. Ez inkább politikai, mint szakmai kérdés” – mondta a szakember az RTL Híradónak, és kiemelte: a probléma gyökere nagyrészt nem Budapesten keresendő, ahogyan a dugókérdés megoldása sem. Inkább érdemes a város környéki agglomerációval foglalkozni, ahol viszont évtizedes, komoly gondok akadnak.

Meggondolatlan építkezések az agglomerációban

Ekés András szerint az elsődleges probléma az agglomerációban, hogy a lakóövezetek fejlesztése évtizedek óta átgondolatlanul, nem a közlekedés fejlesztésével együtt történik. „Jobb helyeken ezt közlekedés irányította városfejlesztésnek nevezik. Csak ott lehet lakóövezetet fejleszteni, ahol megvan a megfelelő közlekedési infrastruktúra”.  A nyolcvanas évektől kezdődően Budapest környékén „boldog-boldogtalan elkezdte növelni a beépítésre szánt területeket.

Az ingyenes parkolás hagyománya

„Az ingyenes parkolás egy hagyomány, ami akkor alakult ki, amikor még sokkal kevesebb autó volt. A tulajdonosok megszokták, hogy ha van bejelentett lakásuk, akkor egy, vagy akár több autót ingyen parkoltathatnak a kerületben. Ez mindenhol így alakult ki, csak a legtöbb külföldi városban idővel rájöttek, hogy manapság ez egészen egyszerűen nem működik” – mondta Tosics Iván. A szakember szerint Budapesten „a polgármesterek félnek a parkolás megdrágításától, mert úgy látják, hogy az autósok az ő szavazóik, és elvesztik a támogatásukat, ha csak egy kicsivel is megnehezítik az életüket.

Lehúzta a kormány

Az agglomeráció problémáira bizonyos kormányzati fejlesztések választ adhattak volna, ám – ahogy arról a BudaPestkörnyéke.hu is írt– ezek kikerültek a következő évek beruházásai közül. A kormány egyebek közt lemondott a H6-os és a H7-es helyiérdekű vasút (HÉV) fejlesztéséről, azaz a dél-budapesti, elsősorban a Csepel-szigeti agglomerációs tömegközlekedés megújításáról. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció