Az idei baleseti statisztika szerint körültekintőbben és szabálykövetőbben közlekednek az autósok a vasúti átjárók közelében.

Durva csökkenés

2023-ban vasúti átjáróban eddig 31 baleset történt, ezekben egy ember meghalt és ketten súlyosan megsérültek. Tavaly azonos időszak alatt 54 vasúti átjárós baleset történt, 19-en haltak meg. A MÁV-csoport honlapján azt írja: az esetszámok idei csökkenése a 2022-ben elindított vasútbiztonsági kampány sikerét igazolja. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Figyelemhívó kampány

A vasúttársaság 2022 áprilisában indította el az Érj haza biztonságban! című kampányát a vasútátjárós balesetek visszaszorítása miatt. A kampány alatt több helyen az országban, de kiemelten a vasúti átjárók közelében találkozhatnak a közlekedők figyelemfelkeltő plakátokkal. Július első felében az országos rádiók reklámsávjaiban is felhívták a figyelmet a körültekintő közlekedésre.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Durvább a bírságok

A balesetek számának csökkentését célozza az a törvénymódosítás is, amely 30 százalékkal megemeli a közúti közlekedés szabályait megsértőkkel szemben kiszabható közigazgatási bírságokat.

390 ezres bírság

2023 szeptemberétől például a vasúti átjárón való áthaladásra- vagy a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó szabályok megszegését akár 390 ezer forintos közigazgatási bírsággal is járhat – írja Telex.

Nem a vasút hibázott

Az elmúlt 15 évben vasúti átjáróban nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a közúthasználó figyelmetlensége vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta – olvasható a MÁV-csoport honlapján.

Ezek a szabályok

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében: A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni. Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.

Nem szabad megállni

Fontos vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-ás átlagsebességgel szabad áthaladni. Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.

Durva arányosság

2021-ben millió lakosra vetítve Magyarországon a második legmagasabb volt a vasúti balesetekben elhunytak aránya az EU-ban. A részstatisztikák szerint a magas magyarországi számokat az öngyilkosok számának növekedése és a vasúti átjárók szabálytalan használata okozta. 2021-ben 86 baleset történt vasúti átjáróban, 24-gyel több, mint 2020-ban.

Veszélyben a gyalogosok

A vasúttársaság arra is figyelmeztetett, hogy kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Veszélyes az is, ha közlekedés közben mobiltelefont vagy fülhallgatót használnak, kapucnis ruházatot viselnek, mivel így nem érzékelik a zajokat.

Esélye sincs a mozdonyvezetőnek

A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek szinte semmi esélye nincs arra, hogy az átjáróban megelőzze az ütközést. A közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is vesztették életüket vagy sérültek meg az elmúlt években. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: vasúti baleset