Ahogy azt tegnap elsőként megírtuk itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, Lázár János építési és közlekedési miniszter felajánlotta a főváros vezetésének, hogy fogadják el a BKK járatain az ország- és vármegyebérleteket, ebben az esetben a MÁV és a Volán is elfogadja a Budapest-bérletet, vagyis továbbra is egy jeggyel lehetne utazni a HÉV és a BKK járatain. Ezzel az ötlettel a főpolgármester előtt kinyitották a politikai kelepce ajtaját, közben állítólag egy második BKK, vagyis a BKK mellett működő Budapesti Közlekedési Szövetség ötlete is felvetődhetett.

Az áhitott teljes tarifaközösség

Lázár János tegnap nagyot ment. Bejelentette, hogy megreformálják a bérletrendszert csak ország- és vármegyebérletek lesznek a jövőben, ráadásul 14 éves korukig ingyen utazhatnak a gyerekek. Ezzel egyidőben azt is mondta a miniszter, hogy új ajánlata van Budapest vezetése számára. Ha a Városháza elfogadja a MÁV és Volán járatokon érvényes ország- és vármegyebérleteket, akkor a MÁV és a Volán is elfogadja a Budapest-bérleteket. Az ötlet látszólag kiváló, hiszen ezzel létrejönne a minden politikai párt részéről áhított teljes tarifaközösség az agglomerációban, vagyis egy bérlettel minden tömegközlekedési eszközt lehetne használni. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Értékelhetetlen Lázár János ajánlata

A miniszter bejelentése után elsőként Vitézy Dávid, korábbi fideszes közlekedési államtitkár, az LNP lehetséges főpolgármester-jelöltje reagált a hírre. Így fogalmazott: “Ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje. Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből.  Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán – de ez eddig is működött, ameddig le nem járt a korábbi szerződés.”

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Kinyitották a politikai kelepce ajtaját

Karácsony Gergely főpolgármesterként jóval később szólalt meg és vélhetően érezte, hogy kinyitották előtte a politikai kelepce ajtaját. Melyik választópolgár ne szeretne egy bérlettel minden közlekedés eszközön olcsón vagy jelentős kedvezménnyel utazni? Lázár János bejelentése, első ránézésre lényegében erről szólt, hiszen a miniszter országos bérletreformot is bejelentett.

Napi 990 forintért Budapesten és környékén

A márciustól érvénybe lépő új rendszerben a megyei napijegy 990 forint, az országos pedig 4990 forintba fog kerülni, vagyis egy szegeden élő alig 5 ezer forintból felutazhat Pestre, metrózhat, villamosozhat és még haza is mehet ugyanazzal jeggyel. Ugyanígy tehetnek például a Szentendrén vagy Vácon élők, de ők megússzák megyei napijeggyel, vagyis 990 forintból a teljes budapesti közlekedési hálózatot használhatják. Erre mondja Lázár János, hogy fair és méltányos ajánlattal állt elő. 

Hoztam is valamit, meg nem is

Karácsony Gergely érezhetően elgondolkodott, hogy mi legyen a válasza. Politikailag nem mondhatja erre, hogy nem jó ötlet, hiszen ki akar szembemenni az olcsó utazásra vágyó választópolgárokkal, ugyanakkor igent sem mondhat, hiszen az a BKK kivégzését jelentené. Elővette a magyar népmesék klasszikusát és lényegében így válaszolt: hoztam is valamit, meg nem is. Karácsony Gergely sokak meglepődésére azt mondta Lázár János ötletére, hogy jó, vagyis nem utasította el. Azt is mondta, hogy “jó barátság alapja a pontos elszámolás” vagyis a bevételeket meg kell osztani, különben tönkremegy a BKK.

Karácsony Gergely hárított

A főpolgármester tehát nem sétált bele a politikai kelepcébe. Nem lehet rá azt mondani, hogy nem fogadta el a kormány méltányos ajánlatát és azt sem lehet a szemére vetni, hogy semmibe nézi az olcsó utazásra vágyó választókat, de azt sem lehet neki felhánytorgatni, hogy elherdálja a főváros vagyonát, hagyja bedőlni a BKK-t. Ezek után nagy kérdés a hogyan tovább.

Az LNP véleménye egyelő Vitézy véleményével

Az LNP ma kiadott közleményében lényegében Vitézy mondatait ismétlik meg: csak a bevételek megosztásával együtt jó megoldás a vármegyebérlet kiterjesztése Budapestre – ismertette szerdai, fővárosi sajtótájékoztatóján az LMP álláspontját a párt országos elnökségének tagja. Tetlák Örs úgy fogalmazott, hogy ezzel lényegében megvalósulna az LMP által régóta szorgalmazott tarifaközösség, azonban ez csak akkor lenne jó megoldás, ha a főváros méltányosan részesülne a bérletbevételekből. 

Maradjon a kilométeralapú bérlet is

Az LMP olyan elszámolást javasol a kormány és a főváros között, aminek a személyszállítási teljesítmény lenne az alapja – közölte. Tetlák Örs, aki egyben Érd alpolgármestere, azt is felvetette, hogy ne szűnjenek meg a kilométeralapú távolsági bérletek, mert ezek tíz kilométernél rövidebb szakaszokon olcsóbbak a vármegyebérleteknél és segítséget jelentenek azoknak, akik két vármegye között utaznak.

Politikai bérletverseny

A Közlekedő Tömeg Egyesület is megszólalt. Ők azt mondják, hogy a Lázár-féle politikai bérletverseny-javaslatnak semmilyen köze nincs a Budapesten és környékén is kívánatos egységes tarifarendszerhez. “A miniszter által most felvázolt rendszerben két közszolgáltató, az állami és a fővárosi versenyezne az utasok pénzéért, miközben a közös tarifa lényege az lenne, hogy egy közös közlekedésszervező felelőssége az összes közlekedési szolgáltatás megszervezése.”

Budapesti Közlekedési Szövetség?

Úgy tűnik a Budapest-bérlet ügye egyre jobban kiszélesedik, hamarosan a BKK állami átvétele is napirendre kerülhet. Ma szerkesztőségünknek egy magát megnevezni nem kívánó informátor arról számolt be, hogy “a napokban egy zárt megbeszélésen arról volt szó, hogy amennyiben Karácsony Gergely és Budapest vezetése nem fogadja el Lázár János ajánlatát, úgy Budapesti Közlekedési Szövetség néven egy új társaság jön létre, mely a fővároson belül egy alternatív közlekedési hálózatot hoz létre, külön bérlettel. A tervek szerint a metróhálózat üzemeltetését is átveszik és a Volánbusz saját fővároson belüli hálózatot fog kialakítani.” Nem tudjuk, hogy ez az információ mennyire valós, mindenesetre érdekes a felvetés. Meglátjuk merre megy tovább az ügy, itt a Budapestkörnyéke.hu hírportálon folyamatosan beszámolunk a friss fejleményekről. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Karácsony Gergely – Fotó: BPK