Lezárult a szentendrei véleménynyilvánító szavazás az EuroVelo híd helyszínével kapcsolatban. A szavazók 55%-a szerint a belvárostól délre épüljön meg a híd. A döntés értelmében védett vízbázison kellene átvezetni a bringautat, ezt eddig a hatóságok nem engedélyezték. A szentendrei kerékpáros híd ügye tehát csak részben oldódott meg. A városházán ünnepelnek, mert jól sikerült az ország első véleménynyilvánító szavazása.

A szentendrei városháza hétfői közleményében ez áll: Jól vizsgázott a részvételi demokrácia új intézménye Szentendrén. A többség támogatja, hogy az EUROVELO 6 nemzetközi kerékpárút Szentendrét is érintő szakaszai úgy valósuljanak meg a jövőben, hogy Szentendrét és Szigetmonostort kerékpáros híd kösse össze.

A leadott szavazatok 55,11%-át, összesen 1445 szavazatot kapott a déli helyszín. A két belvárosi hídhelyre leadott, együttesen 678 szavazat érkezett (26,24%), míg a Határcsárda helyszínre 209-en voksoltak (7,97%).

A véleménynyilvánító szavazáson résztvevő szentendreiek ezt a döntésüket annak tudatában hozták meg, hogy ismert volt – hiszen erre külön felhívtuk a figyelmüket –, a belvárostól délre eső hídhelyszínnek szakhatósági engedélyeztetési eljárása már nem fér bele – az eddig is csúszásban lévő – projekt tervezett kivitelezési határidejébe.

Jó hír viszont, hogy ezzel a felelős véleménynyilvánítással lesz kellő időnk a környezeti, természetvédelmi szempontokkal és a közlekedési igényekkel összhangban kijelölni az új híd pontos helyét, és a városunkhoz méltó kivitelezésű hidat megtervezni.

Ezzel a döntéssel, a kerékpárosforgalom elkerüli a Duna-korzót. A híd levezetéséhez kapcsolódó nemzetközi kerékpárút nem vágja el a korzót a folyótól. A többi, északi hídhelyszínhez képest közelebb lesznek a tömegközlekedési kapcsolatok, a HÉV és a busz.

Megépülhet közben a Kisoroszinál a híd – ahogy korábban a Révész Máriusz kormánybiztos úr ígérte – így e híd tervezési, kivitelezési tapasztalatai jól hasznosíthatók lesznek majd a szentendrei hídprojekt előkészítése során.

Lesz kellő idő arra, hogy egy építészeti ötletpályázatot írjon ki a beruházó, és ebben partner lesz a város. Ez az ötletpályázat lehet garancia arra, hogy igényes, városképi szempontból is igazán jó megoldás szülessen.

A híd kivitelezéséhez szükséges forrásigény jobban tervezhető lesz, így – akár – uniós forrásokból több is állhat majd rendelkezésre, mint eddig. A polgármester a Képviselő-testület támogatását kéri, hogy – a városképi, környezetvédelmi és vízbázisvédelmi szempontokat kiemelten kezelve – kezdeményezzünk tárgyalásokat az illetékes kormánybiztossal és Szigetmonostorral a projekt folytatása érdekében.

Fülöp Zsolt, Szentendre polgármestere – Forrás: Youtube

Szentendre Város Önkormányzata – a kerékpároshíd megvalósításának érdekében tervezett lépésektől függetlenül – prioritásként kezeli a térség közúti és kötöttpályás közlekedési kapcsolatainak fejlesztését, ezért kezdeményezni fogom, hogy hozzunk létre egyeztető fórumot a térség önkormányzatai és az illetékes kormányzati szereplők bevonásával – fogalmazott az eredmények ismeretében Fülöp Zsolt polgármester.

A szavazás

Szentendre képviselő testülete 2020. február 12-i ülésén határozott arról, hogy az „EuroVelo 6 kerékpáros útvonal fejlesztése Dömös-Szentendre szakaszon”, Szentendre és Szigetmonostor között létesítendő híd helyszínével kapcsolatos döntését a 2020. február 17. és március 2. között lebonyolításra került véleménynyilvánító szavazás eredménye figyelembevételével hozza meg.

A véleménynyilvánító szavazás a részvételi demokrácia új eszköze, bevonja a város lakóit a döntési folyamatba. A szavazást megelőzte egy intenzív információmegosztási folyamat, több egyeztetés és nyilvános fórum.

Külön öröm számomra, hogy több mint 2600-an, egészen konkrétan 2622-en vettek részt a város, de nyugodtan mondhatom, hogy hazánk első véleménynyilvánító szavazásán. – hangsúlyozta a polgármester.

Az Euro Velo híddal kapcsolatos cikkeinket ide kattintva lehet elérni

Kiemelt kép: Az EuroVelo híd egyik látványterve – Forrás: szentendre.hu