Egy évvel ezelőtt zöld utat kapott a Dél-Pestet Dél- Budával összekötő Galvani híd építése. A budai oldalon már kész a hídra vezető úthálózat végleges terve, a pesti oldalon azonban még nincs döntés erről. Akár olyan helyzet is előállhat, hogy a híd korábban készül el, mint az arra vezető új körút a pesti oldalon. Ezzel rengeteg autó ömlene a környékre, nagy bajba kerülne a környéken élő mintegy 30 ezer ember.

Széles új körút épül

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa Karácsony Gergely főpolgármester és Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter vezetésével 2020 februárjában döntött arról, hogy támogatja a Galvani híd megépítését, rajta 2×2 forgalmi sávval, széles kerékpárúttal és járdával, villamossal.  A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Még nincs döntés

Az alábbi térképen elmagyarázzuk mi a probléma: A sárgával jelzett útszakaszt leütötték, folyamatban van a tervezés, azonban a piros útszakaszról, amely nagyrészt alagútban haladna még nincs döntés.

Itt a Galvani hídhoz tervezett új körút várható nyomvonala

Az új híd és az új körút egy részét már tervezik

A Galvani hídhoz kapcsolódó útszakaszok közül a Fehérvári út és a Gubacsi út közötti körútszakasz nyomvonaláról (ez a térképünkön sárga) szóló döntés mind a Főváros, mind az érintett kerületek, mind a Kormány részéről megszületett, a nemzetközi tervpályázaton kiválasztott építészek és mérnökök, a holland UNStudio és a brit BuroHappold terveinek elkészülte után a kivitelezés és a megvalósítás következik.

6 változatot vizsgáltak meg

A probléma, hogy 2020 februárjában azonban a Galvani hídhoz kapcsolódó körút pesti nyomvonaláról még nem született döntés (ez a térképünkön a piros szakasz). A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa úgy határozott, hogy 6 változat vizsgálatát és hatáselemzését kéri.

Civileket is bevonták

Ezt a feladatot a Budapest Fejlesztési Központ és a NIF elvégezte, az elkészült hatásvizsgálatok véleményezésébe a Fővárost, az érintett kerületeket (Kispestet, Ferencvárost, Kőbányát), illetve a helyben aktív civil szervezeteket bevonták, online lakossági fórumot tartottak. IDE KAPCSOLÓDIK: Kiserdő a város közepén: A csodák földjét a főpolgármester is védelmébe vette

Hosszú alagút épülne

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa által meghatározott 6 nyomvonalverzió közül a 3-ast támogatják a legtöbben. Ennek lényege, hogy az új körút a Határút alatt egy alagútban vezetne, ezt a fenti térképünkön piros vonallal jelöltük.

Így nézne ki a Határ út a felszínen, ha alatta egy alagút lenne

Forrás: budapestkorutja.hu

És így néz ki a Határút alatti alagút metszete

Forrás: budapestkorutja.hu

Minden apróságot megvizsgáltak

Ennek a 3-as változatnak a kapcsán megvizsgáltak több műszaki kérdést, például az alagút bejárati-kijárati szakaszainak megfelelő kialakítását, a sokáig tartó kivitelezés megfelelő szervezését, vagy a Wekerletelep örökségi értékű házainak statikai védelmét. Ezeknek a kérdéseknek az előzetes vizsgálatát is elvégezte november folyamán a Budapesti Fejlesztési Központ.

Uraim, tessék végre dönteni!

A részletes hatásvizsgálatokat, társadalmi egyeztetéseket összegző, az elvégzett munkáról készült jelentéseket közzétették, ez alapján Fürjes Balázs államtitkár kezdeményezte az erről szóló végleges döntést, melyet megírt Karácsony Gergelynek és Gulyás Gergelynek.

Az érinett önkormányzatok már tudnak mindenről

A nyomvonalváltozatok vizsgálatára és társadalmi egyeztetésére vonatkozó, az FKT határozatban előírt feladatát a Budapest Fejlesztési Központ határidőre elvégezte, és ennek eredményeit 2020. december 15-én az érintett önkormányzatok számára bemutattuk. Tekintettel arra, hogy a koronavírus-járvány miatt a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésezési rendje módosult, a döntés az eredeti, december 31-es határidőre nem született meg – írja közösségi oldalán Vitézy Dávid a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.

Baj lehet, ha a pirossal jelzett szakaszról nem születik döntés

Vitézy Dávid felhívja a figyelmet arra, hogy amennyiben az úthálózat pesti szakaszáról nem születik időben döntés, olyan helyzet állhat elő, hogy a híd már megépült, átadták, az úthálózata viszont nincs teljesen kész. Ennek minden káros hatása ekkor az érintett lakóterületekben jelentkezne.

Vitézy Dávid is a döntést sürgeti

Vitézy Dávid szerint a nyomvonalváltozatok közötti döntés meghozatalához minden szükséges információ rendelkezésre áll, ezért javasoljuk, hogy a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa a kérdést soron következő ülésén vegye napirendre és hozzon döntést ebben az egész Budapest és agglomerációja fejlődésére kiható ügyben – írja.

A projektről készült videót itt tudod megnézni

 A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Kiemelt kép: Vitézy Dávid és a Galvani híd látványterve – BPK-montázs