A Lánchídtól délre teljesen autómentes lesz a pesti alsó rakpart. Erről még április 13-án beszélt Karácsony Gergely. A Magyar Autóklub alelnöke szerint, ha csak “5 centit kivesznek” a pesti alsó rakpartból már azzal ellehetetlenítik a főváros közlekedését. Budapest szerint nem csak közlekedni, élni is kell tudni egy városban.

Politikai halasztás

“Nem akartam, hogy bizonyos jelöltek azt gondolják, az ő választási esélyeiket ez bármilyen módon befolyásolja. Nekem meggyőződésem, hogy nem befolyásolta volna, de most már ezen túl is vagyunk, a főváros pedig végrehajtja a programját” – mondta Karásony Gergely még április közepén a pesti alsó rakpart végleges lezárásáról a Telexnek.

2 hétig döbbent csend

A Magyar Autóklub 2 héttel később reagált, elutasítván az ötletet és szakmai egyzetést javasolt. Április 28-án úgy fogalmaztak: “ötletelés helyett” stratégiai tervezés szükséges, amelynek során meg kell vizsgálni a rakparti forgalom felszín alatti elvezetésének a lehetőségét is”. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Köszönjük, hogy a forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu – részletek itt.

 

A programban benne volt

A lépés amúgy szerepelt Karácsony Gergely 2019-es választási programjában, ám a “felszabadítás”, mint látható, nem minden esetben találkozik az érintettek széles körű egyetértésével. A tervezett lépésre a hármas metró felújításának befejezésekor, 2023 első felében kerülhet sor.

Nem így volt

Szó sem volt arról soha, hogy a pesti alsó rakpartot teljesen és véglegesen lezárják a Lánchíd és az Erzsébet híd között – nyilatkozta az Indexnek a Magyar Autóklub alelnöke, Kenderesy János, aki szerint ha csak öt centimétert vesznek ki ebből a szakaszból, már azzal ellehetetlenítik a pesti rakpart észak–déli összeköttetését.

Hétvégenként lezárják

Ez a terület egyébként hétvégente rendszeresen a gyalogosoké és a kerékpárosoké.z időszakos kitiltás ellen az Autóklubnak nincs is kifogása, hiszen ilyenkor a hivatásforgalmi és egyéb városi forgalom is gyengébb.

Egyeztetés hiánya

A MAK szerint a teljes lezárásról nem volt szakmai egyeztetés, nincsenek hatástanulmányok és megvalósíthatósági tervek, illetve nem ismertek a forgalomszámlálási adatok sem. Ezek hiányában az autós érdekképviseleti szervezet nehezen tudja a tagságának elmagyarázni, hogy miért fogadna el egy ilyen döntést.

A környezetvédelmi károk

A rakpartszakasz kiesése esetén a teljes ottani forgalom a Kiskörútra tevődne át, amely már most is túlterhelt. A helyzetet azonban a navigációs applikációk a környező kis utcákban is kritikussá tehetik, ha a Kiskörút bedugulása miatt oda terelik át az autósokat. Környezetvédelmi szempontból pedig mindez azt jelentené, hogy az eddigi átszellőző Duna-menti útvonal áttétele a belvárosba jelentősen megemelheti az ottani károsanyag-koncentrációt.

Inkább lassabban

Az Autóklub ezért csökkentett sebességgel, de 2×1 forgalmi sávot mindenképpen megtartana. Ha az ilyen jellegű átalakítás után az derülne ki, hogy erre sincs érdemi igény, akkor lehetne csak kivezetni. Úgy látják, hogy Budapest forgalmi tehermentesítése csak úgy képzelhető el, ha megépül az M0 körgyűrű nyugati szektora.

Politikai támogatás

„Karácsony Gergely a programjában szereplő vállalások végrehajtására kapott felhatalmazást” – hangsúlyozta Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke.

Nem csak az autósokkal beszélnek

A szakaszra a főváros városarculati szempontból tekint ezért nemcsak az Autóklubbal, hanem 22 civil szervezetet tömörítő munkacsoporttal is egyeztetett, akik épp a rakpart „gyalogosítása” mellett érveltek. Ez ugyanis az ország talán legszebb területe, ahonnan egyaránt látható a budai vár, a Gellért-hegy, a Lánchíd és az Erzsébet híd is.

2023-tól

Balogh Samu az időzítés indoklásaként kiemelte, hogy az M3-as metró felújítása utána a metrópótló buszok elkülönített buszsávjai is megszűnnek, tovább javítva a Bajcsy-Zsilinszky út, a Kiskörút közlekedését a pesti észak–déli tengelyen, így összességében az elmúlt időszak több lezárással is járó időszakához képest kedvezőbb forgalmi helyzet alakulhat ki a belvárosban.

Egy város nemcsak arra való, hogy közlekedjünk, hanem hogy éljünk is benne

A kérdés mára eldőlt, a rakpart kijelölt szakasza 2023 közepétől már biztosan csak a gyalogosoké lesz. A főpolgármester kabinetfőnöke emlékeztetett, hogy Budapesten már több ehhez hasonló, gyalogosok számára fenntartott közterület kialakítása is sikeresnek bizonyult.

Címlapkép: MTI/Koszticsák Szilárd, nagyjából innentől a Lánchídig zárnák le a pesti alsó rakpartot.