Óriási a probléma Budakalászon. A HÉV-átjárók miatt beduguló autósort egérutakon próbálja kikerülni a többi autós, ezzel élhetetlenné tették a korábban nyugalmas utcákat. A HÉV-átjáró környékén lakók megoldást akarnak. Van is elképzelés mit lehete gyorsan csinálni, mert nem akarnak éveket várni az ígérgető politikusokra. Hamarosan lakossági fórumon beszélik meg a szakértők javaslatát: egyes utcák teljes lezárását a nem ott lakók elől. Ha ez Budakalászon működni fog, máshol is bevezethetik az autóforgalom korlátozásnak ezt a formáját.

Kevés az átjáró, sok az autó

A bajok forrása, hogy a 11-es főútról csak néhány helyen lehet átmenni autóval a szentendrei HÉV-vonalon Budakalász, Pomáz, Csobánka és Pilis-hegység többi települése felé. A környék nagyon felkapott lett, egyre több a kiköltöző, a kiránduló, ezért állandósultak a dugók a HÉV-átjáróknál, hiszen a szerelvények is gyakran járnak, vagyis sűrűn engedik le a sorompókat. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Politikusok semmittevése

Az elmúlt évtizedek agglomerációs-fejlesztési semmittevése, az érintett országgyűlési képviselők gyenge érdekérvényesítő képessége, az országos politikusok érdektelensége mindenhol szétfeszíti Budapest környékét. Most éppen Budakalászon jutottak el odáig a helyiek, hogy kézbe akarják venni a sorsukat és az önkormányzattal összefogva az új főutak ígérgetése helyett valamilyen gyors megoldást akarnak.

Tudtad? Magyarország legnépszerűbb TOP 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu, napi 240 ezernél is több olvasóval! Közben új szolgáltatást indítottunk nektek, mert Budapesten és környékén mindig történik valami. Ne maradj le te sem a jó kis eseményekről. Ide kattintva éred el a naponta frissülő programajánlatunkat. Köszönjük, hogy te is minket olvasol!

Torlódás a HÉV-átjáróknál

Budakalászon kevés helyen lehet átmenni autóval a HÉV-vonalon: az egyik a Lenfonó állomásnál a település központjában, a másik átjáró pedig a Budakalász állomáshoz közel az Ady Endre úton van. A Lenfonó állomásnál a település egyik főutcáján, a Szentendrei úton munkanapokon szinte állandóan áll az autósor, hétvégén pedig a kirándulók miatt van torlódás.

Mellékutcákban előzik meg a sort

A GPS-t használó autósok gyorsan felismerték, hogyan lehet időt megtakarítani. Az araszoló kocsisort a párhuzamos utcákban megelőzik, majd visszatérnek a sorba, így értékes perceket spórolnak.

A Lenfonó környéke különösen problémás

Forgalmasak lettek a korábban nyugis utcák

Ezzel a manőverrel viszont élhetetlenné tették a környező mellékutcákat, ahol egyre elviselhetetlenebb az egérutat kereső autósok sokasága. A családi házas, kertvárosi övezetből, az úgynevezett Klenity-településrészből autókkal tömött kerület lett, ahol már nem olyan jó élni, mint korábban, amikor nem jártak arra az autósok. A másik HÉV-átjárónál szinte ugyanez a probléma.

Egy élete van az agglomerációban élőknek is

Az önkormányzat meghallotta a helyiek segélykiáltását és megpróbálnak valamit tenni. Tudják, hogy a majd egyszer megépülő elkerülőút és az M0-ás északi szakasza enyhítheti a problémát, azonban arra talán 10 évet is várni kell, a budakalásziak életéből azonban csak egy van, most akarják élvezni az agglomerációs lét örömeit.

Érdeksérelem nélkül nem megy

Az önkormányzat felmérette a lehetőségeket egy közlekedésmérnökkel, azt már tudják, hogy érdeksérelem nélkül nem fog menni. A település hivatalos oldalán ezt írják: „a lakosság igényeinek széttartó volta miatt a mindenki számára elfogadható megoldás megtalálása komoly feladat. Sokak számára a lakóutcák nyugalma a fontosabb, másoknak a gyors, kerülők és korlátozások nélküli közlekedési lehetőség. Ez jelentős kompromisszumkényszert hoz magával és a településen belül szolidaritási igényt is jelent. A jelenség úgy is megfogható, hogy utazása során mindenki vendég valahol, mindenki zavar valakit ezért a különböző helyzetű városrészek számára hasznos lehet egymás problémáinak megismerése.

Új szemlélet

A településvezetők szerint a fenntartható városi mobilitás körülményeinek kialakítása a cél akkor is, ha ez időigényes folyamat. Az, hogy egységes szemlélet mentén lehessen fejleszteni Budakalászt, szem előtt tartva a lakók, a közlekedést használók valós igényeit, támogatva a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés térnyerését.

Nem foglalkoznak az autósok a korlátozó táblákkal

Szele András építőmérnök, a Mobilissimus vezető szakértője szerint a klasszikus megoldások (jelzőtáblák, figyelemfelhívás, útburkolati jelek stb.) a tapasztalatok szerint hazánkban sajnos nem működnek. Budakalászon a teljes forgalmi átalakítás, a jelentős infrastruktúra építése költségoldalról nem vállalható, főleg nem az északi elkerülő megvalósítása előtt. Ezért a jelzéseknél radikálisabb, de költséghatékony megoldásokat kell keresni, amelyek azonban az ott lakók közlekedési lehetőségeit, hozzáférését legfeljebb kis mértékben korlátozzák.

Teljes lezárás, behajtás csak engedéllyel

A szakértő szerint szóba jöhet egyes utcák vagy útszakaszok fix lezárása, de ennél jobb eredményekkel kecsegtet az olyan lezárás, amin egyes célcsoportok, például az adott utca vagy városrész lakói engedéllyel áthajthatnak, mégis hatásosan állja útját a nem odaillő forgalomnak. Itt tehát egy olyan finomhangolási feladat van, amelyben az itt élők számára még elfogadható korlátozások segítségével kell hathatósan fellépni a menekülőutak használóival szemben. Akiknek egy része azonban maga is budakalászi és a sajátos útvonalválasztás mögött bizony jogos utazási igények vannak.

Agglomerációs probléma

A budakalászi probléma egyáltalán nem egyedi Budapest környékén, abban viszont előremutató, hogy az önkormányzat nem nézi ölbe tett kézzel a helyiek kínlódását, a saját eszköztárát használva megpróbálja megoldani a helyzetet, a témáról június 23-án 17 órától rendeznek lakossági fórumot a Faluház udvarán. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Autósor Budakalászon – Forrás: budakalasz.hu/Szabó Zoltán