Az energia okos felhasználása korunk egyik legfontosabb kérdése: akkor beszélhetünk energiahatékony működésről, ha a megszokott módszerekhez képest ugyanazt a feladatot kevesebb energiafelhasználással képes ellátni egy új, innovatív megoldás. De akkor is igaz, ha ugyanabból a forrásanyagból nagyobb energiamennyiséget képes létrehozni egy adott technológia. Az élet minden területén megfigyelhető az energiaoptimalizálás, az épületek, a járművek, az eszközeink, a cégeink mind-mind ilyen irányba fejlődnek, hiszen ez a fenntartható, zöldebb jövő kulcsa! 

Nézzük meg közelebbről, hogy a hatékony energiafelhasználásban milyen szerepet kaphatnak a modern megközelítést alkalmazó startup-vállalatok!

Mit tehetnek a startupok?

Az újító gondolkodás szinte minden startup alapja, nem véletlenül kapcsolhatók össze az energiahatékony gondolkodással sem, hiszen a korszerű, környezetbarát hozzáállás és értékrend szinte minden startupernek fontos. Ráadásul egy ilyen induló vállalkozásban sokkal rugalmasabban tudunk tervezni. A legtöbb esetben ugyanis még nincs kialakítva minden működéshez szükséges rendszer, így nyitott a lehetőség, hogy a vállalkozás a saját energiaszükségleteit takarékos módon oldja meg. 

1. Tudatosabb gondolkodás

A fiatal vállalkozásalapítók már egy az energiáról sokkal tudatosabban gondolkodó világban nőttek fel, így sokkal nagyobb lehet az elhivatottságuk ebbe az irányba. Sőt általában az alkalmazottak is nyitottabbak és nagyobb hajlandóságot mutathatnak az innovatív, környezetkímélő megoldások alkalmazására. Számos negatív környezeti példa – a globális felmelegedés, a fajok pusztulása, a légszennyezés – áll már előttük, ami arra kényszerít minden feltörekvő cégvezetőt, hogy okosabban, a környezeti hatásokat is szem előtt tartva vezesse a stratupját. A nemcsak jelenben, hanem a jövőben való gondolkodás sajátja ennek a generációnak, ami fokozza a energiahatékony technológiák térhódítását is.

2. Pénzügyi takarékosság

Az energián való „spórolás” a legtöbb esetben csökkenti a havi a kiadásokat, például kevesebb rezsit kell fizetni, nincs szükség annyi üzemanyagra, csökkentett a papírfelhasználás – ez pedig mind kapóra jöhet egy induló, kis költségvetéssel rendelkező startupnak. Sőt: ha később befektetőkre lenne szükség, akkor ma már ők is előbb választanak fenntarthatóan működtethető vállalkozási modelleket, a hagyományosakkal ellentétben. Ennek köszönhetően pedig még egy extra előny is származhat a környezetkímélő energiahasználatból!

3. Minőségi termékek, eszközök

A silány, rövid ideig használható eszközök ideje lejárt, manapság a hosszú távon működtethető, jó minőségű termékek hódítanak – ezért egy startup is nagy valószínűséggel jól karbantartható és javítható berendezéseket fog beszerezni. De nemcsak a működéshez szükséges eszközök kapcsán törekszenek erre, hanem az esetlegesen előállított termékek, szoftverek okán is. Megfigyelhető, hogy az újonnan induló cégek sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek az ügyfélszolgálatra és az gyors eszközkarbantartási lehetőségek biztosítására. Ez pedig versenyelőnyt jelenthet, hiszen sok pozitív visszajelzést, véleményt generál, ami az internet világában egyre fontosabb szűrő, ha vásárlói döntésekről van szó.

4. Trendi minden, ami újrahasznosítható

Az elmúlt tíz évben a bőrünkön tapasztalhattuk, hogy sikk lett az újrahasznosítás, mind a bútorok, mind a ruhák, de akár a készülékek esetében is. Az innovatív startupok pedig erre is frappáns ötletekkel rukkolhatnak elő. De már önmagában az is nagy előny, hogy ők az irodai munka során általában kevesebbet nyomtatnak, inkább online intézik a papírmunkát és felhőalapon tárolják adataikat. Több startup pedig arra is odafigyel, hogy újrapapírt használjon és környezetbarát csomagolóanyagokban küldje ki termékeit a vásárlóknak – akik ezt biztosan értékelni is fogják.

5. Tudásátadás és az ökológiai lábnyom

A startupokra jellemző, hogy figyelemmel követik tevékenységük ökológiai terhelését, közkedvelt megfogalmazásban ökológiai lábnyomát. Ez nem jelent mást, mint hogy az erőforrásmenedzselésben próbálnak a lehető leghatékonyabbak lenni. A fejlett technika alkalmazása mellett ezzel a mérőszámmal nyomon követhetik, hogy milyen mennyiségű földre, vízre és energiára van szükségük a vállalkozás fenntartásához, vagy az esetlegesen megtermelt hulladék elnyeléséhez. Ha ezt jól kommunikálják, akkor bizony ennek társadalomformáló szerepe is lehet!

6. Közösségformálás

És ezzel át is térhetünk a közösségformáló szerepre: egy-egy startup nagy követőtábort tud maga köré gyűjteni, ami maga is képes azonosulni az értékrenddel, működési elvvel. A közösségi média világában ezek a vállalatok könnyen eljuthatnak több ezer emberhez, a világ minden pontjára egy-egy tartalommal, ami például edukálhat az energiahatékonyságra. Ha tudatosan van felépítve az ilyen jellegű kommunikáció, akkor annak nemcsak pozitív marketingértéke lehet a startup szempontjából, de jó példát mutathat a vállalkozás felé elkötelezett emberek számára is. Nem is beszélve a potenciális új ügyfelek, vásárlók meggyőzéséről!

7. A károsanyag-kibocsátás csökkentése

A klímaválság okozta káros hatások elleni fellépés egyik legegyszerűbb módja, a startupok esetében is, ha energiamegtakarításra törekszenek. Ez szinte mindig együtt jár a költségcsökkenéssel is, így több pozitív hatása is lesz a vállalkozás életében. Gyakorlatban ez jelentheti a logisztika optimalizálást, az elektromos autók használatát, az alternatív kézbesítési módok választását, például a csomagautomatákba történő szállítást, de akár az iroda napelemrendszeres energiaellátását is. 

Ezek a megoldások egyértelmű gazdasági előnyökkel járnak: lehetővé teszik a gyorsabb fejlődést és fejlesztést, növelhetik a versenyképességet és a kapacitást, de akár növekedhet a foglalkoztatottak száma is – összességében pedig a cég értéke is.

8. Partnerkapcsolatok, együttműködések

Nem csak saját vállalkozásunk kapcsán lehet fontos érték az energiahatékonyság. Akkor ott is érdemes szem előtt tartani ezt, amikor a startup alvállalkozókat vagy üzleti partnereket választ egyes feladatainak kiszervezésére. Ha pedig a céget keresik meg ilyen együttműködési lehetőséggel, akkor nagy előnyt jelenthet a versenytársakkal szemben, hogy az elöl jár az energiamenedzselésben.

Miért éri meg mindez?

Ha ma nem cselekszünk, akkor nem lesz jövőnk! – sokan tartják így, nemcsak a hétköznapokban, hanem szerencsére az üzleti életben is. Kétségtelen, hogy az ilyen szemléletmóddal történő azonosulás és az innovatív, energiahatékonyságra törekvő technológiák alkalmazása jót tesznek a bolygónak. A károsanyag-kibocsátás csökkentésével és a tudatos erőforrásmenedzseléssel bizonyos mértékben lassíthatók az új században elindult káros folyamatok, például a globális felmelegedés. 

Emellett az is fontos, hogy a felnövő fiatalság számára az ilyen értékek mentén működő startupok jó példát mutassanak. Szerencsére a közvetlenebb kommunikációs csatornák, mint a közösségi média felületek, lehetővé teszik, hogy akár a világ másik végébe is edukatív módon eljussanak ezek az információk – ezzel pedig társadalom- és szokásformáló erejük is lehet!

Még az ügyfélszerzést és -megtartást is egyszerűbbé teheti, ha tudatosan fenntartható a vállalkozás, hiszen döntő tényező lehet ez a konkurenciával szemben, sőt még akár a magasabb árazást is előbb kifizetik ilyen esetben a vevők.

A napjainkban is zajló energiaválságtól csak az energiahatékony működéssel és az megújuló források használatával lehet védekezni. Ha ilyen technológiákat alkalmaz a cégünk, akkor kevésbé leszünk kitettek a folyamatos árnövekedésnek és a külső szolgáltatóknak, így energiabiztossá válhat a vállalkozás. 

Ezzel mindenki jól jár

A fentiekből is jól látható, hogy mennyi mindent tehet egy startup a működése során az energiahatékonyságért, ez pedig számtalan előnyt is jelenthet a cégnek – és ugyanakkor a bolygónak is. Az energiaspórolás időt és pénzt is megtakaríthat, adhat biztonságot a most zajló energiaválságban, kiemelhet a versenytársak közül, táptalaja lehet a fejlődésnek, az új fejlesztések bevezetésének, tehátmindenképp gazdasági előnyt generál. Már érdemes ezek miatt is innovatív technológiákat alkalmazni.

Azonban fontos a társadalomformáló ereje is az ilyen pozitív példának, a tudatos céges kommunikáció a követőtábort is arra buzdíthatja, hogy hasonló energiakímélő megoldásokat alkalmazzanak a mindennapokban, amivel már önmagában sokat tehetünk a bolygónkért, a kisebb ökológiai lábnyomért egy startupcég vezetőjeként!

Ez a cikk szponzorált tartalom. Kattintson ide, ha Ön is kipróbálná ezt a népszerű hirdetési formát. A hivatalos, auditált mérések szerint a Like Company Media Group hírportáljait a forgalmas napokon 600 ezer ember olvassa.