Lakossági tájékoztató fórumot tartottak december 7-én, szombaton Szentendrén a hamarosan megépülő, EuroVelo 6 turisztikai kerékpáros hálózat Dunán átívelő hídjáról. A fórumon Fülöp Zsolt, Szentendre polgármestere (a fenti képen bekarikázva) nagyon meglepődött egy felszólalón, kiderült, hogy egy csontváz hullott ki a szekrényből.

A híd megépítésére három lehetséges helyszín pályázik, ezek közül kettő szentendrei, az egyiknél viszont Leányfalu is képbe kerül, mert a híd mindkét település, Szentendre és Leányfalu közigazgatási területét is érintené. A három lehetséges helyszín tehát:

  1. Leányfaluhoz közel: Határcsárda és Szigetmonostor között
  2. Szentendre, Belváros térsége és Szigetmonostor között
  3. Szentendre, Rév utca térsége és Szigetmonostor között

Fülöp Zsolt, Szentendre polgármestere természetesen Szentendrére szeretné hozni a hidat. Elmondta, hogy ha a híd szép lesz, új városképi látványelem lehet, egy igazi turisztikai attrakció, amely új szabadidős lehetőségeket nyithatna meg, például a gyalog és biciklivel sokkal gyorsabban elérhető lenne Dunakeszi és Göd. Előnyt jelentene, hogy többen választanák a környezetbarát közlekedést, a biciklit, az e-kerékpárt vagy az e-rollert, és várhatóan többen járnának kerékpár és HÉV kombinációjával a fővárosba, csökkenne az autóforgalom.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Az egyik drágább, másik olcsóbb

A NIF Zrt. képviseletében a projekt vezetője, Széphegyi Balázs összevetette a különböző helyszínek előnyeit, hátrányait. A Határcsárdánál épülő híd olcsóbb lenne, azonban a kerékpárút a folyó túloldalán elkanyarodik, nem érintené Szigetmonostor településrészét, árvízvonal alatt lenne a kerékpárút, ezért sok fát kellene kivágni a kialakításánál.

A szentendrei belvárossal kapcsolatban azt mondta, hogy az turisztikai szempontból megfelelőbb lenne, hiszen rengeteg rendezvény, kiépített vendéglátóhelyek vannak itt, azonban a híd drágább lenne, mert pilléreket is kellene építeni, ráadásul a bringautat át kellene vezetni egy olyan ivóvízbázison, amelyen egy kormányrendelet miatt jelenleg nem lehet.

Szentendrén a rév utcai helyszínt szeretnék

A polgármester elmondta, hogy a szentendrei városvezetés jelenleg a Rév utcához elképzelt hidat támogatja, mert akkor a fák kitakarják a két végét, csak a Dunán átívelő közepe látszana a Dunakorzóról. Kevesebb fát kellene kivágni és Szentendre így is bekapcsolódna az európai kerékpáros turizmusba és talán nem csak egy napos turisztikai desztináció lenne.

EuroVelo 6 híd fórum Szentendrén – Forrás: Facebook

Nem kell híd!

A fórumon volt aki arról beszélt, hogy inkább semmilyen híd se épüljön Szentendrén. Ne változtassák meg a tájképet és ne engedjenek ide sok budapesti biciklist, mert ez a híd nem jó a szentendreieknek. Mások pont ennek az ellenkezőjéről beszéltek arról, hogy igenis épüljön a szentendrei belvárosban híd, mert szép és előnyös lesz a település számára.

Bekérdeztek a szigetmonostoriak

Az esemény érdekessége volt, hogy a fórum ugyan a szentendreieknek szólt, mégis ott voltak a híd túlparti érintettjei a szigetmonostoriak, még az alpolgármesterük is eljött. Ők értelemszerűen azt a helyszínt szeretnék, amely beviszi a bringautat hozzájuk és nem elkerüli.

Az egyik szigetmonostori felszólaló azt mondta, hogy Szentendre korábbi polgármestere Vershegi-Nagy Miklós azt ígérte nekik, hogy a hídon ugyan nem lesz gépjárműforgalom, de biztosít a híd és a HÉV megálló között egy elektromos buszjáratot a szigetmonostoriaknak. Ezt a jelen lévő szigetmonostori alpolgármester is megerősítette. Azt kérdezték az új szentendrei polgármestertől, hogy ezt az alkut fenntartja-e.

Felpattant az alpolgármester

Fülöp Zsoltot láthatóan meglepetésként érte a kérdés, mert nem tudott ilyen megállapodásról. Azt kérdezte, hogy az előző polgármester ezt az ígéretet szóban vagy írásban tette. Erre a jelen lévő szigetmonostori alpolgármester felpattant (2 óra 9 percnél a cikkünk alján elérhető videóban) és azt mondta, hogy szóban tette, de úriemberek között a szóbeli ígéret érvényes kell, hogy legyen.

A szentendrei polgármester erre azt válaszolta: „Az, hogy a szigetmonostoriakat ki, mikor, miben tájékoztatta szóban, az egy dolog. A másik, hogy erről szóban sem tájékoztatta a szentendreieket a volt polgármester”, majd arra kérte a szigetmonostoriakat, hogy erről majd beszélgessünk később, ez a fórum a szentendreiekről szól, az ő véleményüket szeretné megismerni.

Ezen a ponton megszólalt a NIF Zrt. képviselője is, aki megjegyezte: valóban volt ilyen szóbeli ígéret. Egy polgármesteri egyeztetésen hangzott el, Révész Máriusz államtitkár jelenlétében és egy feljegyzés is készült erről. A korábbi szentendrei polgármester valóban ígért elektromos busz kapcsolatot a szigetmonostoriaknak a híd és a HÉV állomás között.

Becsapva érzik magukat

Ahogy azt korábban itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálom megírtuk, a szigetmonostoriak számára azért kiemelkedően fontos a kerékpáros híd ügye, mert úgy érzik, hogy az M0-ás, a Megyeri híd építése kapcsán átverték őket. Egy lehajtót ígértek nekik a Szentendrei-szigetre de ebből nem lett semmi. Ők azóta sem járult hozzá hivatalosan a Megyeri híd üzembe helyezéséhez.

Amikor megtudták, hogy lesz kerékpáros híd, olyan hídért lobbiztak, amelyen legalább egy mentőautó át tud menni. Erre a korábbi szentendrei polgármesternek az volt a válasza, hogy ilyent nem szeretnének, mert ahol egy mentőautó elfér, ott más gépjárművek is előbb-utóbb átmennek majd, így lekerült a napirendről az autóval is átjárható kerékpáros híd ügye. Vélhetően a szigetmonostoriak száját a kerékpáros híd és a HÉV megálló között beígért buszjárattal akarták betömni.

Most a szigetmonostoriak újra kelepcébe kerülhetnek. Az M0-ás átverés, majd a biciklis híd után könnyen lecsúszhatnak még az elektromos buszról is. A történet biztosan folytatódik. A fórumot alább lehet megnézni.

Kiemelt kép: részlet a fórumról készült videóból, bekarikázva Fülöp Zsolt, Szentendre polgármestere