Elkerülnék az M0-t az autósok, megnőhet a külső fővárosi kerültek átmenő forgalma, a tömegközlekedés pedig továbbra sem vonzó alternatíva az autósok számára – ez derült ki egy friss online kutatásból. A szakemberek szerint ugyanakkor éppen Pest vármegyében növekszik majd várhatóan a matricavásárlások aránya.

Átalakuló autózási szokások

Az autopalyamatrica.hu szakmai portál azt mérte fel, hogy 2024-ben hogyan alakíthatják át az utazási szokásokat az autósokat érintő változások. Figyelembe vették a benzinárakat, az egynapos autópálya matrica bevezetését, a fizetős utak listájának bővülését, valamint az úthasználati díj emelkedését. Mintegy 3 ezren töltötték ki októberben az online kérdőívet, amely elsősorban az autópályahasználattal kapcsolatos változásokat próbálta felmérni. A BudapestKörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Gyorsaság és kényelem

A válaszadóknak 27-30 százaléka használja hetente, havonta vagy ritkábban a fizetős utakat, napi szinten csak 15 százalékuk. A résztvevők kétharmada a gyorsaság és a kényelem miatt választja az autópályákat, negyedük pedig az egyszerűbb útvonalak miatt.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Így már nem érné meg

Nagyjából fele-fele azoknak az aránya, akiknek jövőre több matricát kell vásárolniuk, illetve akiket nem érint az új fizetős szakaszok bevezetése. A jövő évi áremelésről a válaszadók közel kétharmada azt gondolja, hogy ár-érték arányban nem éri már meg így az úthasználat.

Inkább az ingyenes útvonalak

Kiemelkedően magas, 42 százalék azok aránya, akik inkább ingyenes útvonalakat keresnének és a válaszadóknak mindössze 4 százaléka választaná a tömegközlekedést. Mivel a résztvevők között kiugróan magas a Pest vármegyeiek, illetve a fővárosiak aránya, a válaszokból arra lehet következtetni, hogy az M0 fizetőssé válásával sokan próbálnának meg inkább Budapest külső kerületein keresztül autózva, illetve az agglomeráció lakott területein átvezető főútvonalait használva megúszni a díjfizetést. Ez különösen azokra igaz, akik nem napi szinten ingáznak a lakóhelyük és a főváros között.

A szakemberek szerint

Az autopalyamatrica.hu szakemberei mindennek ellenére úgy vélik, hogy kényelmi szempontok miatt mégis inkább a gyorsforgalmi elkerülőket választják majd az autósok, mert eddig is a Pest vármegyei matricából fogyott a legtöbb.

Növekszik a vásárlók aránya

Adataik szerint évről évre növekszik az ezt vásárlók aránya, de 2022-ről 2023-ra ugrászszerű, 25 százalékos bővülés történt és ara számítanak, hogy növekvő tendencia jellemzi majd 2024-et is.  

Segít a térképes tervező

A költségek kalkulálását és az útvonalak optimalizálását segíti az autopalyamatrica.hu térképes matricatervezője, amely azt is segít eldönteni, hogy egy országos vagy több vármegyei matrica vásárlása éri meg jobban.

Durva számok

A BudaPestkörnyéke.hu írt arról, hogy a Magyar Közút 2022-es forgalomszámlálási adatai szerint bár az elmúlt években volt kapacitásfejlesztés, továbbra is nagy a terhelés az M0-s körgyűrűn, aminek a déli szakaszain tavaly naponta átlagosan több mint 20 ezer teherautó közlekedett, minden ötödik jármű kamion volt. Ezzel az M0-s lett az ország legforgalmasabb gyorsforgalmi útszakasza: tavaly a legterheltebb, déli részén, a 6-os és az 51-es főút közötti, 14 km-es szakaszon a kapacitáskihasználtság 130 százalék körül alakult.  

Nincs tervben a bővítés

Az M0-s további bővítése nincs tervben, megoldást az M8-as és a korábban M81-es, de egy ideje már M200-asként emlegetett autóút megépítése jelenthetne.

Kevés a választási lehetőség

Most a tranzitforgalomnak nincs sok választása: vagy az M0-sra megy, vagy letér az M1-esről Győrnél a 81-esre Mór és Székesfehérvár felé, ahonnan a 62-es és az 52-es főúton keresztül érheti el az M5-ös autópályát. Erre az útvonalra épülne meg az M200-as és M8-as, de ez még minimum 10 évbe telne. A BudapestKörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Kiemelt kép: illusztráció