A Magyar Közút 2022-es forgalomszámlálási adataiból kiderült, hogy bár az elmúlt években volt kapacitásfejlesztés, továbbra is nagy a terhelés az M0-s körgyűrűn. Az autóút déli szakaszain tavaly naponta átlagosan több mint 20 ezer teherautó közlekedett, minden ötödik jármű kamion volt. Az elképesztő számítások szerint az M0 legterheltebb, déli részén, a 6-os és az 51-es főút közötti, 14 km-es szakaszon a kapacitáskihasználtság 130 százalék körül alakult.
Durva számok
A Magyar Közút 2022-es forgalomszámlálási adataiból kiderült, hogy bár az elmúlt években volt kapacitásfejlesztés, továbbra is nagy a terhelés az M0-s körgyűrűn, aminek a déli szakaszain tavaly naponta átlagosan több mint 20 ezer teherautó közlekedett, minden ötödik jármű kamion volt. Ezzel az M0-s lett az ország legforgalmasabb gyorsforgalmi útszakasza: tavaly a legterheltebb, déli részén, a 6-os és az 51-es főút közötti, 14 km-es szakaszon a kapacitáskihasználtság 130 százalék körül alakult. A BudapestKörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!
Nincs tervben a bővítés
Az M0-s további bővítése nincs tervben, megoldást az M8-as és a korábban M81-es, de egy ideje már M200-asként emlegetett autóút megépítése jelenthetne.
Kevés a választási lehetőség
Most a tranzitforgalomnak nincs sok választása: vagy az M0-sra megy, vagy letér az M1-esről Győrnél a 81-esre Mór és Székesfehérvár felé, ahonnan a 62-es és az 52-es főúton keresztül érheti el az M5-ös autópályát. Erre az útvonalra épülne meg az M200-as és M8-as, de ez még minimum 10 évbe telne.
Csúszás
A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint 2028-ban kezdődhetnének meg a munkálatok, de az eredeti ütemterv szerint idén el kellett volna indulnia az M1-es bővítésének, ennek a csúszása pedig hatással lehet a többi fejlesztésre is – írja a Világgazdaság.
Változik az ütemterv
Tavaly novemberben a lap érdeklődésére az építtető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2028-at jelölte ki a munkálatok megkezdésének lehetséges időpontjaként, ám az eredeti ütemterv szerint közben 2023-ban meg kellett volna indulnia az M1-es bővítésének. Az, hogy az M1-es csúszik, jó eséllyel hatással lehet a többi fejlesztésre, köztük az M200-asra is.
Fizetőssé tennék
Ahogyan arról a BudaPestkörnyéke.hu is beszámolt, felmerült annak a lehetősége, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium a teljes M0-s autóutat fizetőssé tenné. Persze a kormány tervezete nagy felháborodást váltott ki országszerte, Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is kiborult a tervezet miatt. A főpolgármester ugyanis úgy véli, ezzel a budapestieknek okoznának kárt, a tárca azonban azt mondja: erre találták ki a vármegye matricát.
Plusz bevétel
Az Építési és Közlekedési Minisztérium egyértelműen a kb. 150 milliárdnyi plusz bevétel reményében írná át az útdíjak szabályozását, melynek, mint ismert, egyik sarkalatos pontja, hogy az M1-es és az M5-ös, illetve az M4-es és az M3-as autópályákat összekötő szakaszainak bevonásával az M0-s autóút teljes egészében fizetőssé válna.
Karácsony Gergelynek nem tetszik
Karácsony Gergely persze a téma kapcsán nem tetszésének adott hangot a Facebook-oldalán, pár nappal ezelőtti bejegyzésében azt írta, az autósok megsarcolása mellett ismét Budapestnek, a budapestieknek okoz kárt a kormány. Úgy véli az M0-ást nem fizetőssé, hanem sokkal inkább ingyenessé kellene tenni, ezt pedig ők már több ízben kezdeményezték is. A napokban pedig bejelentette, ezt ismét megteszik, érvekkel, tényekkel, adatokkal alátámasztva.
Hídvám
Továbbá kiemelte, hogy a fővárosi autósoknak is kellene „hídvámot” fizetni, legalábbis azokban biztos, akik a 3. és 4., valamint a 12. és 17. kerület között közlekednek, hiszen ezek az autósok városon belüli közlekedésre használják a kormány által fizetőssé tenni kívánt hidakat. A BudapestKörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!
Kiemelt kép: a forgalmas M0 autóút. Fotó: archív