Forgalomba állt az első tíz elektromos Mercedes-Benz eCitaro autóbusz a fővárosi agglomerációban, Budakeszi térségében. Az új buszok a 22, 22A, 222 és 188E jelzésű vonalakon teljesítenek szolgálatot. Az alacsonypadlós buszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, az elektronikus utastájékoztatón kívül fedélzeti és a vezetést segítő kamera rendszerrel rendelkeznek. Egy töltéssel huszonötször tudják megtenni a Széll Kálmán tér és Budakeszi közötti utat.

Elstartoltak az új buszok

Szombaton elstartoltak a vadonatúj, kék színű, elektromos eCitaro buszok. A budai agglomerációban, főleg Budakeszi térségében találkozhatunk velük. A szóló kivitelű, alacsonypadlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, az elektronikus utastájékoztatón kívül fedélzeti és a vezetést segítő kamera rendszerrel rendelkeznek. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

USB csatlakozó is van bennük

Újdonság, hogy az utastérben összesen 13 darab dupla USB aljzatot helyezett el a gyártó, így az utasok is áramhoz juthatnak. Az elektromos járművek kialakítása mindenben megfelel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) új buszokra vonatkozó előírásainak, és fedélzeti kijelzőjükön a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer, a FUTÁR üzemel.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Éles üzem

Az alacsonypadlós elektromos járműveket tavaly augusztusban mutatta be a Volánbusz Zrt., a társaság a buszokat szeptembertől nemzetközi rendezvényeken állította először szolgálatba, októbertől pedig munkanapokon négy jármű próbaüzemben közlekedett a fővárosi agglomeráció bizonyos autóbuszvonalain. Mivel a járművek a forgalmi próbák alatt bizonyították működőképességüket, megkezdődhetett most az éles üzem.

Még 30 elektromos busz érkezik

A tíz eCitaro a Budakeszire közlekedő 22, 22A, 222 és 188E jelzésű agglomerációs autóbuszvonalakon teljesít szolgálatot. A töltő-infrastruktúra kiépítésével hamarosan további harminc zöld busz érkezik a Budakeszit kiszolgáló vonalakon túl a 40, 40B, 40E, 88, 88A, 188, 188E, 140, 140A, 140B, 240, 172, 173 és 272 jelzésű vonalakra, ami Budaörs, Budakeszi és Törökbálint térségében, és diósdi viszonylatban is jelentős előrelépést jelent az utaskiszolgálás színvonalában – írja Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója a közösségi oldalán.

Összesen 40 elektromos busz 8,1 milliárdért

Az összesen negyven elektromos busz szállítására kiírt tendert a Mercedes buszgyártását hazánkban képviselő Omnibus Hungariából és az Inter Tan-Kerből álló konzorcium nyerte. A mostani beszerzés értéke a tíz éves szűkített élettartam-költségeket is figyelembe véve 8,1 milliárd forint.

Legnagyobb magyar elektromos flotta

Ez a negyven jármű Magyarország legnagyobb tisztán elektromos buszflottája. Nagyon új technológiáról van szó. Az új eCitarók éjszakai töltéssel útviszonyoktól és az időjárási körülményektől függően 160-220 kilométert tudnak megtenni, vagyis kedvező esetben huszonötször tudják megtenni egy feltöltéssel az utat a Széll Kálmán tér és Budakeszi között.

Csendes buszok

Az elektromos járművek zajterhelése lényegesen alacsonyabb hagyományos társaiknál, károsanyag-kibocsátásuk pedig lokálisan zéró. Így az agglomerációs zöldflotta forgalomba helyezése a szén-dioxid kibocsátás 1867 tonnás csökkentését jelenti éves szinten a térségben.

25 perces menetidő

Vitézy Dávid a bejegyzésében arról is ír, hogy a Budapest Fejlesztési Központ számára fontos az agglomerációs buszközlekedés javítása. Alapvetően a vasútvonalak fejlesztésével szeretnénk javítani az agglomerációs közösségi közlekedést, de a domborzati viszonyok miatt rövid távon van, ahol nem tudják a vasúti közlekedést fejleszteni. Ilyen Budakeszi és térsége. A BFK által előkészített és tervezési szakaszban lévő új autóbuszsáv révén lehetőség lesz arra, hogy csúcsidőben a mostani 50-55 perces menetidő 25-30 percre csökkenjen a főváros és Budakeszi között – teszi hozzá a közlekedési szakember.

Alagút a János-hegy alatt

Vitézy Dávid nemrég interjút adott a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak, ahol Budakeszi térségének a kötöttpályás közlekedésbe történő bekötéséről is beszélt. Mint mondta, érdemes foglalkozni a János-hegy alagúttal történő átfúrásának gondolatával, az előkészítésére akár forrásokat is lehetne szerezni a következő EU-s ciklusban, hogy ennek legalább a koncepcionális előkészítése elinduljon.

Buszsáv után jöhet az alagút

Mint fogalmazott: „Mi ebben, azaz a BFK oldalán partnerek vagyunk. Két dolgot ne tegyünk: ne akarjuk ezért a Budakeszi úti buszsávot nem elkészíteni, hiszen más az időtávja mint az alagútfúrásé. Másrészt olyan mennyiségű hév- és vasútfejlesztés van, amelyekről már döntés született, hogy ezt is alig fogjuk bírni. Zajlik a tervezés és ezek lekötik a következő évek forrásait. Tehát illúzió lenne azt gondolni, hogy négy-öt éven belül lesz gyorsvillamos Budakeszire. De az álmot fenn lehet tartani, még ha van is bennem egészséges kételkedés – épp ezért lenne érdemes megvizsgálni. Mindenesetre, ha van erre politikai támogatás, akkor a következő ciklusban meg lehet ezt alaposan vizsgálni, mennyibe kerülne, mivel járna, egyáltalán hol érkezhetne meg Budakeszire.”

Pozitív hatás

Vitézy Dávid után interjút adott portálunknak Budakeszi polgármestere, Győri Ottilia is, aki nagyon boldog lenne, ha a János-hegy alatti alagútról és arról kellene beszélnie, hol legyenek a városban metrómegállók. Mint fogalmazott: „Az biztos, hogy a metró vagy az elővárosi vasút Budakeszire érkezése, nem csak a Budakeszin élők, de az egész Zsámbéki-medencében élők életére is pozitív hatással lenne.”

Elektromos és CNG-buszok

Most mindenesetre örüljünk az új elektromos buszoknak, nemsokára CNG, vagyis gázmeghajtású buszok is érkeznek a budai agglomerációba, láthatóan elindult a közlekedésfejlesztés Budapesten és környékén. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Új elektromos buszok Budapesten – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid