Az M0-s autóút, ezzel a Megyeri híd és a Deák Ferenc híd is bekerül a fizetős útszakaszok közé a kormány tervei szerint, ez a főpolgármester szerint azt jelenti, hogy „naponta tízezreket sarcolna a kormány és dugókat okozna Budapesten”.

Visszatér a hídvám

Ahogy azt a BudapestKörnyéke.hu is megírta pénteken, azzal, hogy a kormány a tervei szerint fizetőssé tenné az M0-s teljes szakaszát 2024 januárjától, tulajdonképpen egy több mint száz éve kivezetett bevételi forrást vezethetnek vissza: a hídvámot. A fővárost elkerülő M0-s autóúton ugyanis két Duna-híd is van, északon a Megyeri híd, míg délen a Deák Ferenc híd.

10 napos matrica vagy éves vármegye-matrica

Ha mindez megvalósul, akkor aki használni akarja a hidat, annak minimum egy 10 napos matricát kellene vennie 5500 forintért, vagy, ha többször tenné meg ezt, akkor egy éves vármegye-matricát 5720 forintért. Az M0-s több szakaszán ugyan eddig is fizetni kellett, de például az érintett hidakon az első lehajtóig ingyenes lehetett autózni. A BudapestKörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Reagált a minisztérium

„Azoknak az úthasználóknak, akik rövidebb szakaszokon közlekednek rendszeresen és nem rendelkeznek matricával – számukra született meg a vármegye-matrica. Minden budapesti és Pest vármegyei lakos rendelkezésére áll az 5720 forintos vármegye-matrica ahhoz, hogy egész évben igénybe vegye a vármegyében található gyorsforgalmi utak nyújtotta gyorsabb, biztonságosabb úthasználati lehetőséget” – tájékoztatott a szaktárca.

Érvel a főpolgármester

Az M0-s hídjain a becslések szerint naponta 16 700 utazás történik a városon belül. Tízezrek használják tehát a hidakat, hogy Budapesten belül közlekedjenek, nekik most két választási lehetőséget nyújt a kormány: vagy fizetik a kormány új hídvámját, vagy minden nap több tíz kilométeres kerülőt kell tenniük, növelve ezzel a városi dugók számát – mutatott rá a főpolgármester.

Elfogadhatatlan sarc

Karácsony Gergely közösségi médiában közzétett szombat délelőtti posztjában úgy fogalmazott: a 21. században „teljes mértékben elfogadhatatlan” az a várospolitikai felfogás, amit a kormány az M0-s gyűrűt használók sarcolásával képvisel.

Tízezrek járnak rosszul

„Ha fizetőssé válik az M0-s, autósok tízezrei kényszerülnek majd arra, hogy hosszabb, kényelmetlenebb és környezetszennyezőbb útvonalon közlekedjenek” – írta a posztban a főpolgármester. Majd újabb érveket sorakoztatott fel.

„Teljesen abszurd”

Karácsony Gergely szerint az intézkedés „jelentősen rontaná” a közlekedési lehetőségeket Óbuda és Újpest, valamint délen Budafok, Csepel és Soroksár között. „Teljesen abszurd és elfogadhatatlan, hogy a BKK által megrendelt budapesti buszok után is útdíjat kell fizetni, amelyek egyébként budapesti célpontok között szállítják az utasokat az M0-s hídjain” – fűzte hozzá.

Károkozás

Durván beleállt a kormányba, amikor azt írta: a terv „konkrét károkozás Budapest és a budapestiek számára”, hiszen „emberek tízezreinek életét nehezítik meg a hídvám bevezetésével, és még sok százezer budapestiét a város útjaira terelt plusz autósforgalommal”.

A külső kerületeknek is kedveznének

A fővárosi vezetés azon dolgozik – zárta mondandóját a főpolgármester -, hogy a külsőbb kerületek lakói számára is kényelmes közlekedést biztosítson, a város élhetősége, a torlódások mérséklése és a tiszta levegő megőrzése érdekében.

Tegyék ingyenessé

Végül kitért újra arra Karácsony Gergely, hogy a kormány vonja vissza javaslatát az M0-s elkerülő út fizetőssé tételéről. Sőt, a jelenleg fizetős szakaszokat is tegye ingyenessé. A BudapestKörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Kiemelt kép: illusztráció