A 12. kerület fideszes vezetése egyetért a zugligetiek aggályaival, a Pilisi Parkerdő Zrt. viszont még nem alakította ki az álláspontját az ország leghosszabb, 1410 méter hosszú zipline, azaz átcsúszó pályájával kapcsolatban, amit a János-hegy térségében alakítanának ki. A kormányhivatal meghosszabbította az eljárást.

A Fideszes vezetés egyetért az aggodalmakkal

A hegyvidéki önkormányzat vezetése nemcsak megérti a Zugligetbe tervezett zipline pályával kapcsolatos aggodalmakat, de egyet is ért az érintett területen élők aggályaival – írta a Pokorni Zoltán (Fidesz-KDNP) által vezetett önkormányzat sajtóosztálya a 24.hu-nak. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

A János-hegy térségében épülne

A Pénzcentrum hozta nyilvánosságra még május közepén, hogy az ország leghosszabb, 1410 méter hosszú zipline, azaz átcsúszó pályáját építenék meg Budapesten a János-hegy térségében.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Még semmi sem dőlt el

A Natura 2000-es területre tervezett fejlesztés környezetvédelmi hatósági eljárását májusban tűzte ki a Pest Vármegyei Kormányhivatal. Az eljárást május 9-én indították el, az ügyintézési határidő eredetileg 45 nap volt, de úgy tudjuk, hogy a ZipLine BDP Kft.-t hiánypótlásra kötelezték, egyúttal meghosszabbították az eljárást. A kormányhivatal szűkszavúan csak annyit válaszolt kérdéseinkre, hogy a környezetvédelmi hatóságnál az előzetes vizsgálati eljárás folyamatban van.

A Libegő felső állomásáról indulna

A tervek szerint a pálya indító állomása a Libegő felső állomása és a János-hegyi Erzsébet-kilátó közötti gyalogos ösvény mellett lenne. A drótpálya földfelszín feletti legnagyobb magasságát a zugligeti volt Niche kemping fölött érné el (68,37 méter), és a Libegő nyomvonalát a felszíntől számított 25,38 méter magasságban keresztezné.

Tizenötezer négyzetméter

A zipline pálya a Zugligeti út légterét (a Libegő alsó állomása mellett) mintegy 42,48 méter magasságban szelné át. A tervezett beruházással érintett teljes igénybevételi terület nagysága 15 113 négyzetméter lenne. A pálya üzemeltetésében kulcsszerep hárulna a Libegőre, hiszen mind a felső állomás, mind az alsó állomás a Libegő felső, illetve alsó állomásáról lenne megközelíthető, és a jegyváltás, valamint az eszközök tárolása is erre a meglévő infrastruktúrára épülne. A hatásbecslési dokumentációban foglaltak szerint a projekt keretében három, kis alapterületű állomás kialakítására is sor kerülne.

Kedvezőtlen és pozitív hatásairól is írna

A Natura 2000-es hatásbecslési dokumentációban a projekt kedvezőtlen és pozitív hatásairól is írnak. Mindkét részben előkerül, hogy a beruházás még több turistát csábítana a területre, csak az egyikben negatívumként a másikban pozitívumként említik.

Érintetlen környezetet érintene

Egy helyi civil szervezet – amely szerepel ügyfélként az engedélyeztetési eljárásban –, az Élhető Hegyvidékért Egyesület is a többletforgalmat emeli ki bejegyzésében, illetve meg azt, hogy a szóban forgó terület egy érintetlen, védett erdőrész, amit nemcsak erősen megbolygatna egy ilyen építkezés és később a pálya használata, hanem fakivágásokat is jelent, ami elkerülhetetlen lenne az építkezés, a szükséges infrastruktúra kialakítása érdekében.

Növelné a turizmust

A hatástanulmányban viszont arról is írnak, hogy „a Zugliget és János-hegy környékén a különböző szabadidősportok megújítása nemcsak társadalmi igény, hanem természetvédelmi szempontból is számos előnnyel járhat. A Normafa környéke az év egészében kedvelt kirándulóhely és aktív rekreációs központ. A projekt révén ugyan jelentősen növekedni fog a látogatóforgalom és az éves kihasználtság, de ha mindez szervezett, szabályozott keretek között történik, és megfelelő (de csak szükséges mértékű) infrastrukturális háttér párosul hozzá, akkor a Normafa környéki értékes flóra is számos károsító tényezőtől mentesülhet. E projekt jelentős mértékben járulhat hozzá a Normafára terhelődő turizmus térbeli széthúzásához.”

Így építenék meg a lecsúszó pályát

A hatásbecslési dokumentációból kiderül, hogyan építenék meg a lecsúszó pályát. Az állomások beton alaptesteit betonpumpával alakítanák ki, ahol ez műszakilag nem megoldható, ott helikopteres anyagszállításra kerülne sor. A betonpumpa-betonszivattyú helyszíne a felső állomás esetében a Libegő felső állomása mellett található parkoló területén lenne. Innen csővezetéken, fa kivágása nélkül haladna a tényleges helyszínig. A középső állomást a közforgalmú utcák (Irtás utca) felől lehetne a betonpumpával megközelíteni, innen csővezetéken továbbítanák a betont a zipline állomásig. Az alsó állomás betonozási munkálataihoz a betonszivattyú a Libegő alsó állomásának telkén állna fel, és innen csővezetéken nyomnák fel a betont a 60 méterre lévő, hegyoldalban kialakítandó helyszínig.

Helikoptert is bevetnének az építéshez

A zipline pályák drótköteleit helikopterrel emelnék a helyükre, ezt követően kerülne sor a sodronykötelek megfeszítésére, a végleges pálya kialakítására. A kivitelezési munkák várható időtartama 6 hónap. Az állomások kivitelezésének megkezdése az engedélyezési eljárást követően, várhatóan még 2023-ban kezdődne meg, a műszaki átadásra várhatóan 2024-ben kerülne sor – ha az engedélyeket megkapják.

A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt fotó: Illusztráció