Lázár János építési és közlekedési miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester találkozóján új, megállapodást kötött a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. A megállapodás utasok százezrei számára teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közösségi közlekedés használatát. A részletekről nem tájékoztatták sajtót, csak annyit tudni, hogy minden érintett fél, a Volán, a MÁV és a BKK elfogadja a másik bérleteit. Már Tarlós István is megszólalt az ügyről, meglepő, hogy a fővárosi közlekedési ügyeket rendszeresen véleményező Vitézy Dávid cikkünk megjelenéséig semit sem posztolt erről a megállapodásról.

Mindenki elfogadja a másik bérleteit

A Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest vármegyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-jétől a BKK járatain is elfogadják. Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja, minden értékesítési csatornáján. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Területi sajátosságok

Az eddigi költségalapú elszámolás helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt és az ahhoz kapcsolódó menetdíjkiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Tarlós is megszólalt

Tegnap este a HírTv-ben a korábbi főpolgármester, Tarlós István értékelte a megbeszélést. Mint fogalmazott, semmi új nincs a megállapodásban, de nagyon kíváncsi az olyan részletekre, amelyet nem fejtettek ki a nyilvánosság előtt. Szerinte kulcskérdés, hogy mit is jelent pontosan a “terület sajátosságaihoz igazodó teljesítményarányos díjfelosztás, és vajon ugyanazt gondolja-e erről mindkét fél. Meglepő, hogy a fővárosi ügyeket rendszeresen véleményező Vitézy Dávid cikkünk megjelenéséig csendben maradt, nem írt semmit a megállapodásról.

12 milliárd forint

A miniszter és a főpolgármester egyetértett abban is, hogy az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert alakítanak ki, mely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.

Elszámolási vita

A minisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. Az új megállapodás eredményeként a Fővárosi Önkormányzat az agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak.

Kíváncsi a részletekre

A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen – erről mondta Tarlós, hogy nagyon kíváncsi lesz a részletekre.

Lázár ajánlata

Ahogy korábban írtuk, Lázár János január 9-én olyan ajánlatot tett a fővárosnak, melynek lényege, hogy továbbra is elfogadják a Volán, a MÁV és a HÉV járatain a Budapest-bérletet, a főváros pedig cserébe fogadja el az ország- és vármegyebérleteket az általa üzemeltett tömegközlekedési eszközökön. Karácsony Gergely ezután arról beszélt, hogy az irány jó, de meg kell egyezni a részletekben, vagyis a bevételek elosztásában. Most kiderült, hogy a bevételeket teljesítményarányosan osztják majd meg. Egy biztos: az új Budapest-bérlet olcsóbb lesz, az agglomerációban élők pedig nem fognak rosszabbul járni az új rendszerrel. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Karácsony Gergely és Lázár János – BPK-montázs