Hetek óta téma Budakeszin a Nádas-tónál tervezett összekötő út építése. Ezzel a Telki felől érkezők Budaörs irányában elkerülhették volna a települést. A helyi civilek megtorpedózták az ötletet, mondván, értékes természeti területen haladt volna el az út. Az önkormányzat megvitatta az ügyet és egyhangúan megszavazták, hogy Budakeszinek nem kell ez az elkerülőút. Kérdés, ha nem lesz elkerülő, hogyan lesz kisebb dugó a városban? Erre vélhetően majd az elkövetkező időszakban születnek alternatív válaszok.

Dugócsökkentésnek indult

Budakeszin régóta téma a város főutcáján folyamatosan araszoló, gyakran kilométeres autósor. A dugók csökkentése érdekében szakaszos buszsávok épülnek a Budakeszi úton. A forgalomcsökkentés másik eleme egy elkerülő út lett volna. A település polgármestere, Győri Ottilia január 17-re fórumot hirdetett, hogy mindenki elmondhassa a véleményét az útról. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Vitatott út

A Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás elnevezésű szervezet portálunknak küldött sajtóközleményében azt írja, hogy az út jelentősen károsította volna Budakeszi védett természeti területeit, ezért jött létre a civil összefogás, amely eltökélten küzdött a szakemberek által is vitatott összekötő út megépítése ellen.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Lakossági nyomás

Szigeti Balázs, az Összefogás szóvivője elmondta: „Nagy öröm, és nagy siker, hogy egy politikától mentes, tisztán civil és szakmai alapokon szerveződő közösség képes volt a lakosságot tájékoztatni, a közvéleményt formálni, és így a döntéshozatalt is befolyásolni. A civil összefogás tevékenysége által kialakuló, egyre fokozódó lakossági nyomás – az összekötő út meghiúsításával – nem csak értékes természeti területeket óvott meg a pusztulástól, hanem egy szebb napokat látott, nagyon értékes, helyi védettségű terület, a Nádas-tó újraélesztését is támogatta.”

A tervet elvetette az önkormányzat

A január 27-i testületi ülést követően Győri Ottilia, Budakeszi polgármestere bejelentette: “A Mamutfenyők és a Nádas-tó összekötőút ügyében az önkormányzati képviselő társaimmal az alábbi döntéseket hoztuk: a természeti értékek védelmét figyelembe véve a Pátyi út és Telki út közötti szakaszra vonatkozóan valamennyi tervet elvetettük.”

Tervezzék újra

A polgármester arról is ír, hogy felkérik a Budapest Fejlesztési Központot (BFK), hogy a Zsámbéki-medence autóbuszos közlekedésének fejlesztése keretében tervezze meg az összekötő útnak a Budaörsi út és Pátyi út közötti szakaszát. Azt is kérik, hogy a BFK tervezze meg az összekötő út Budaörsi út és Domb utca közötti szakaszát, hogy Nagyszénászugból és Makkosmáriáról könnyebben lehessen megközelíteni az új buszvégállomást és a P+R parkolókat. A döntést minden jelenlévő önkormányzati képviselő támogatta – tette hozzá a polgármester.

Bátor lépés

A Budakeszi Önkormányzat részéről bátor és elismerést érdemlő lépés, hogy kész volt meghallani a lakosság szavát, és a többség akaratát figyelembe véve hozta meg a végső döntést. “Ez egy újabb fontos mementója annak, hogy Budakeszi a természeti értékek védelmét választja a korlátokat egyre kevésbé ismerő infrastrukturális fejlesztésekkel szemben” – nyilatkozta Sziget Balázs.

Igazi tó lehet a Nádas-tóból

A Nádas-tó jelenleg rétnek látszik, a csapadékos időszakokban összegyűlik a területén 30-40 cm víz, ezért nevezik tónak, valójában itt nincs állandó vízfelület. Menczer Tamás, a térség kormánypárti országgyűlési képviselő-jelöltje a civilek megkeresésére küldött válaszlevelében a következőket írta: „Együtt dolgozom a Pilisi Parkerdő vezetőivel a Nádas-tó revitalizációjával kapcsolatban, amelyet magam is rendkívül fontosnak gondolok. Kérésemre a szakemberek elkészítik a tanulmánytervet, majd a munka a koncepciótervvel, illetve az engedélyezési és kiviteli tervvel folytatódhat azért, hogy a tó rehabilitációja a lehető leggyorsabban és legteljesebb mértékben megtörténhessen.”

Budapesti peremkerület

Szél Bernadett, a térség ellenzéki országgyűlési képviselő-jelöltje a portálunknak korábban úgy fogalmazott, hogy Budakeszin feltáró utat próbáltak az egyébként nagyon hasznos buszsáv-projektbe csomagolva, „összekötő” útként eladni. Az ár, amit fizetnünk kellett volna érte: a Nádas-tó természetvédelmi terület föláldozása, és a településünk kisváros-jellegének elveszítése, mivel onnantól egy budapesti peremkerületté változott volna Budakeszi.

Sikeres civilek

A budakeszi civilek a közelben található Natura 2000 besorolású Álomvölgy beépítésének megakadályozása után, immár másodszor is sikerrel jártak a helyi természeti értékek megvédésében. “A munkát folytatjuk, az egyre erősödő helyi zöld közösség a jövőben is aktívan fel fog lépni a természet védelme érdekében” – tette hozzá Szigeti. IDE KAPCSOLÓDIK: A dúsgazdag Baumgartnerék stikában lakóparkot építhetnek, a természetvédők tüntetnek

Kapcsolt problémák

A budakeszi civilek példája inspiráló lehet más agglomerációs kistelepülések hasonló törekvéseihez. Többek közt azért is, mert az összekötő út kapcsán számos olyan kapcsolt probléma is felszínre került, amely nem természetvédelmi kérdés, de amelyek megoldása alapvetően fogja a hasonló településeken élők életét meghatározni. Ilyen jelentős probléma például a létszámstop kérdése,  a betelepülés területi és számbeli volumenének szabályozása, városfejlesztési koncepció, a valós igényekre reagáló, fenntartható településszerkezeti megoldások, a közlekedés fejlesztésének alternatív, korszerű módjai.

Nagyinterjút adott nekünk a polgármester

Győri Ottilia, Budakeszi polgármestere nagyinterjút adott a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak, ebben a Nádas-tóról is szó lesz. Az interjú szombat reggeltől lesz elérhető a címlapunkon. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Dugó Budakeszin – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid