Budapest és környékének egyik legtöbb embert érintő fejlesztése a Budakeszi út szakaszos buszsávokkal történő bővítése. Ettől mindenki azt várja, hogy Budakeszin csökkenjenek a dugók, a sok tízezer busszal ingázó pedig gyorsabban bejuthat a városba, aztán haza. A buszsávok ügye alapvetően „sínen van”, azonban környezetvédelmi aggályok miatt a Budakeszin élők egy része nem támogatja a buszsávok építését a város központjában, de a település egy részét elkerülő út építésével is problémáik vannak.

A kormány döntött a buszsáv-programról

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak elmondta: a kormány Menczer Tamás és Fürjes Balázs államtitkárok közös javaslatára döntött arról tavaly, hogy induljon el a Budakesziről Budapestre tartó buszoknak az előnyben részesítésére egy program. Az intézkedésre azért van szükség, mert Budakeszi térsége és a Zsámbéki-medence az, ahol nincs kötöttpályás közlekedés és rövid időn belül nem is lesz. Ellenben errefelé az egyik legnagyobb a buszos tömegközlekedés részaránya, ugyanakkor a buszok rengeteg időt vesztegelnek reggelente a dugóban. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Elindult a munka

A vezérigazgató hozzátette: „Elindult a munka, kiírtuk a közbeszerzést, elkezdődött a tervezés. Egy lakossági fórumon Budakeszin bemutattam a terveket. Több olyan téma volt, amely kapcsán azt éreztük, hogy ahhoz, hogy előbbre tudjunk lépni az építési engedélyezés, tervezés fázisába, különböző fontos döntések kellenek. A cél azonban fix és változatlan: a buszok Budakesziről a reggeli csúcsidőben is ugyanúgy 25-30 perc alatt érjenek be a Széll Kálmán térre a mai 45-60 perc helyett, mint csúcsidőn kívül.” – mondta Vitézy Dávid.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Csatornázni is kell

Ahhoz, hogy a buszsávot ki lehessen építeni, le kell fedni a mostani nyílt csapadékvíz-elvezető árkokat, amelyek a Budakeszi úton vannak. Ezt nyilván csak úgy engedi meg a csatornázási művek, ha végig becsatornázzák a Budakeszi utat.

Budakeszi úti buszsáv terve

Forrás: BKK

Senki sem gondolta

„Megkezdődött a szakmai vita arról, hogy az Ördög-árok – Buda fő esővízgyűjtő csatornája – tudja-e fogadni ezt a plusz megnövekedett vízmennyiséget. Közben valószínűleg olyan utakat is csatornázni kell, ahol egyébként nem építünk buszsávokat azért, hogy el lehessen vezetni azt az esővizet. Ez egy pluszmunka, hiszen eleinte senki sem gondolta, hogy ennyire komplex közműberuházás kell ahhoz, hogy a buszsávot el lehessen készíteni a Budakeszi úton.” – mondta a vezérigazgató.

Döntsön Budakeszi

Vitézy Dávid hozzátette: „A már említett lakossági fórumon több olyan téma volt, amelyről azt éreztük jobb, ha a Budakeszi önkormányzat dönti el, hogy mit szeretne, hiszen mellette és ellene is sok érv hangzott el. Az első ilyen az, hogy legyen-e mindkét irányba buszsáv Budakeszi központjában az Erkel utca és a  Fő tér között, vagy csak Budapest felé építsünk buszsávot. A forgalmi modellezésünk és a mindennapi tapasztaatok szerint Budapestről kifelé is indokolt lenne buszsáv az Erkel utca és a Temető út közötti szakaszon, ahol állandósultak a dugók, viszont ehhez érdemben igénybe kellene venni az út menti zöldsávot is.” – mondta Vitézy Dávid a portálunknak.

3 vagy 4 sáv legyen a főutcán?

A közlekedési szakember hozzátette: „Bemutattuk a budakeszieknek, hogy csak akkor lehet Budapestről kifelé buszsávot építeni, ha nem három-, hanem négysávos lesz a főutca kialakítása Budakeszin, s míg a három sávot – némi módosítással – nagyjából a mai útpályán el lehet helyezni, a negyedik sávot, csak akkor lehet megépíteni, ha 3 méter szélességben „belemegyünk” abba a zöld sávba, amely Budakeszi közepén van. Ez az út melletti sövényt érintené nyolc fa kivágásával, amelyeket pótolnánk, nem csak darabszámra, de törzsátmérőre is. A mi álláspontunk tehát ezzel kapcsolatban az, hogy a Budakeszi önkormányzat mondja meg, hogy szeretné vagy nem szeretné négysávossá tenni a belvárost, hiszen az ott lakóknak lenne ettől gyorsabb a közlekedése.” – fogalmazott portálunknak Vitézy Dávid.

Budakeszin marad a 3 sáv és a dugó

A település polgármestere, Győri Ottilia, december közepén erről határozottan nyilatkozott, így fogalmazott: „Nem támogatjuk a fakivágásokat a Fő téri parkban, nem kell 4 sávos út, nem támogatjuk a Fő utca Erkel utca és a gyógyszertár közötti teljes szakaszán a két oldali buszsáv kialakítását.” – írta közösségi-oldalán a polgármester.

Buszvégállomás helyett zöldterületet

Vitézy Dávid ezzel kapcsolatban kifejtette: ezt a döntést tudomásul veszik, így csak a főváros irányába lesz buszsáv Budakeszin. A közlekedési szakember szerint a másik olyan kérdés, amelyről a helyieknek kell dönteni, az a Dózsa György tér átalakítása. Az okmányirodánál megszüntetnék a buszvégállomást és kijjebb vinnék a városhatár felé. Javaslatuk szerint a mostani buszvégállomást minél inkább zöldíteni kellene. „Ha jól értem, a képviselő-testület ezt támogatta.” – mondta a BFK vezérigazgatója.

Tervezett fejlesztések

Az Átkötő út tervezett nyomvonala illusztráció, csak a tájékozódást segíti / BPK-grafika

Elkerülő út lenne az összekötő út

A közlekedési szakember szerint a harmadik érzékeny téma Budakeszin az összekötő út kérdése, amely a Telki út és a Budaörsi út között épülne meg. Ezzel elkerülhető lenne Budakeszi központja. „Mivel ezen a szakaszon természetvédelmi területek vannak, tudtuk az első perctől, hogy érzékeny kérdés lesz ez. Elkészítettünk 5 különböző nyomvonalterv-vázlatot és azt mondtuk, döntse el a település, hogy ezt végül is szeretné vagy nem szeretné. Azt érzékelem, hogy ebben nem tudott dönteni az önkormányzat, vagy a döntést elhalasztotta, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy mi ezt az utat most nem fogjuk megterveztetni.” – mondta portálunknak a BFK vezérigazgatója.

Közvéleménykutatást tart a polgármester

Az átkötő út ügyében a Budakeszi önkormányzat valóban időt nyert, hiszen január 17-én lakossági fórumot tartanak a témában. Győri Ottilia polgármester a Nemzeti konzultáció mintájára, közvéleménykutatást is tart addig a témában.

Kikerülhető lenne Budakeszi központja

Vitézy Dávid szerint az átkötő útnak két hatása lenne: egyrészt valamelyest tehermentesítené azt a forgalmat, amely ma Telki felől érkezik Budakeszi belvárosába és a Tesco vagy Budaörs felé megy tovább, illetve a Telki felől jövők el tudnák érni azt a P+R parkolót, ami az új buszvégállomásnál épülne majd meg. Mindezt anélkül tehetnék, hogy áthaladnának autóval Budakeszi központján.

Előnyben a buszok

Vitézy Dávid hozzátette: „Való igaz, hogy ennek van mindenképp ára, hiszen vagy elkerüljük az úttal zöldterületeket, és akkor a mai lakóparkok mellett közvetlenül a településhatáron menne. Ebben az esetben elválasztanánk egy újabb úttal egymástól Budakeszi lakott területeit és a Mamutfenyők és a Nádas-tó térséget. Ha viszont azt mondjuk, hogy az út ne a Mamutfenyők belső, hanem a külső oldalán legyen, akkor nagyobb a zöldterületi érintettség. És persze az is lehet, hogy nem építünk utat sehol, hanem csak a buszok előnyben részesítésén dolgozunk. Most mi ezt az utóbbit tesszük majd, hiszen nem született döntés az összekötőút nyomvonaláról – mondta Vitézy Dávid. Ide kapcsolódik: Budakeszi mammutfenyői egy 10 emeletes panelnél is magasabbak, fantasztikus kirándulóhely hétvégére

Buszsáv a Budakeszi úton

A jelenlegi tervek szerint a Budaörsi úton Budakeszin belül lesz buszsáv Budapest felé, a két település közti erdős részen pedig nem, majd a főváros határától a Budagyöngyéig végig épül Budapesten befelé buszsáv. A Szépjuhásznénál lámpás csomópontot alakítanak ki, buszsávot csak ennek a közvetlen közelében építenek, hogy a buszokat kiemeljék a torlódásból és zöld lámpával előnyben részesítsék őket.

Így működik a szakaszos buszsáv

Sokan kételkednek a részleges buszsávok hatékonyságában. A Facebookon több hozzászóló is állítja, ha csak bizonyos szakaszokon lesz buszsáv, akkor ugyanúgy az autók között araszolnak majd a buszok, mint most. Vitézy Dávid szemléletes példán magyarázta el, miért hatékony még a részleges buszsáv is. „Nagyon egyszerű. Ha megfogom ezt az üveget, felfordítom és kicsavarnám a kupakját, akkor lenn nem kell buszsáv, mert onnan ömlik ki a víz, azaz a buszok is ugyanúgy kikerülnek a dugót okozó kereszteződésből. Ahol a dugulás érzékelhető – az a kupak előtt van, tehát a képzeletbeli buszsáv itt szükséges. Amint a szűk keresztmetszetű kupaknál – ilyen például a Laudernél a lámpa – kijutott a víz, azaz a képzeletbeli busz, akkor csak odáig kell a buszsáv, hogy kikerülje a busz azokat az autókat, amelyek araszolnak a sorban.” – szemléltette a forgalmi helyzetet Vitézy Dávid egy ásványvizes palackkal a kezében. Hasonló logikájú buszsávokat több helyen csinált a BKK még Vitézy Dávid vezetésével Budapesten, a szakaszos megoldás működik és bevált a vezérigazgató szerint.

Közbeszól a vízművek

A Budakeszi út részleges buszsávjai 2023-24-ben épülhetnek meg, ha a Fővárosi Vízművek addig elvégzi a Budakeszi út alatt futó vízvezetékek cseréjét. „A vállalat arról tájékoztatott, nincs annyi pénzük, hogy egy év alatt az egészet megcsinálják, hanem három év alatt szakaszosan szeretnének vízcsöveket cserélni. Ha ez így van, akkor tovább tart az építkezés, ezt még össze kell hangolnunk a fővárosi vízművekkel.” – mondta a BudaPestkörnyéke.hu érdeklődésére Vitézy Dávid. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Vitézy Dávid a szakaszos buszsávok működését magyarázza egy ásványvizes palackkal – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu