Lehetséges, hogy nem fizeti ki a kormány a Lánchíd beruházásának támogatására ígért 6 milliárd forintot, mert nem mehetnek fel az autók a hídra – erre lehet következtetni a Területfejlesztési Minisztérium ATV Híradójának küldött válaszából. Azt írják, hogy „a kormány eddig minden megállapodást betartott, amit a Fővárossal kötött, a Lánchíd felújítása kapcsán is így fogunk eljárni.”

Hat milliárddal támogatják a felújítást

A Magyar Kormány abban állapodott meg a Fővárosi Önkormányzat vezetésével, hogy a Lánchíd teljeskörű rekonstrukcióját 6 milliárd forinttal támogatja. Az erről szóló kormányhatározat egyértelmű feltételeket tartalmaz a támogatásért cserébe – írta a Területfejlesztési Minisztérium az ATV Híradójának.  A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Az autókat ne korlátozzák

Az egyik ilyen feltétel az volt, hogy „a gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot”. 

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Az önkormányzat nem tartotta be a megállapodást

„Azáltal, hogy a Fővárosi Önkormányzat a mai nap folyamán olyan feltételekkel kívánja megnyitni a Lánchidat, hogy sem a gyalogos forgalom, sem a gépjárműforgalom nem használhatja, nem teljesíti a kormányhatározatban foglaltakat. A kormány eddig minden megállapodást betartott, amit a Fővárossal kötött, a Lánchíd felújítása kapcsán is így fogunk eljárni” – írta a minisztérium.

Egyelőre nem mehetnek fel az autók

A híd végleges forgalmi rendjéről 2023 nyarán döntenek majd, addig csak a BKK járatai, a taxik, a kerékpárok és a motorosok hajthatnak át rajta. A gyalogosok és autósok pedig még legalább fél évig nem használhatják – írják.

Helyfoglaló teszt

Ahogy azt mi is megírtuk, a főváros az átadás előtt egy fotóval akarta szemléltetni, hogyan fér el 60 ember a Lánchídon, ha autóval, ha busszal vagy ha biciklivel közlekedik – írja a Telex. A szemléltetés után a főváros arra jutott, hogy a leghatékonyabban busszal tudnak az emberek közlekedni, mert így foglalják el a legkevesebb helyet a városi utakon. Biciklivel is nagyjából helytakarékosnak lehet lenni, de az autókkal elég nagy sor alakul ki.

Így számolták ki

A kísérletben a BKK, a Városháza és más fővárosi cégek önkéntesei vettek részt, modellezve, hogy hogyan fér el 60 ember a Lánchídon autóval, busszal, illetve biciklivel. A 60 ember utazásához szükségünk volt 1 db szóló buszra, 60 db biciklire, 46 db autóra Egy ilyen busz teljes kapacitása 80-90 fő, szóval 60 ember még viszonylag kényelmesen utazhat rajta. Mivel egy autóban átlagosan 1,3 ember utazik, ezért 60 fő elszállítására elegendő volt 46 autót segítségül kérnünk.

Az autó a legrosszabb

Balogh Samu posztja szerint a leghatékonyabban busszal tudunk közlekedni, biciklivel is helytakarékosak lehetünk, ráadásul biciklizni egészséges nekünk és a városnak is a zéró károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően. Autóval viszont végeláthatatlan sor alakul ki a Lánchídon, még úgy is, hogy a kép kedvéért egymás mellett, két sávon állnak az autók a hídon. Ráadásul mozgásban sokkal több teret foglalnak a járművek, mint szigorúan egymás mögé parkolva – tette hozzá.

Fenntarthatóság a cél

A főpolgármester kabinetfőnöke ezt írja: Éppen emiatt döntöttünk civil szervezetek és a budapestiekből álló közösségi gyűlés javaslatára amellett, hogy a Lánchíd felújítása végéig tartó tesztidőszakban csak a buszok, taxik, motorosok és biciklisek használhassák az átkelőt. Míg korábban mindenki vesztese volt az állandó dugóknak, most szabad utat adtunk a fenntartható közlekedési módoknak. A kísérlet végén, várhatóan jövő nyáron pedig a budapestiek dönthetnek majd arról, hogy milyen legyen a Lánchíd felújítás utáni, végleges forgalmi rendje.

Kiakadt az Autóklub

Társadalmi vitát követel a Lánchídról a Magyar Autóklub. A szervezet közölte: támogatják a klímacélok megvalósítását, de a Lánchíd funkcióváltásával kapcsolatban a lehetőségek megfontoltabb átgondolását kérik. Az autós érdekvédő szervezet szerint várhatóan megnő a forgalom a kerülő utakon, ezzel együtt a környezeti szennyezés is köszönhetően a közúti kapacitások megnyirbálásának.  A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Lánchíd – MTI/Balogh Zoltán