Lakossági fórumot, közmeghallgatást tartottak a Budapest-Belgrád vasútvonal építésével kapcsolatban Taksonyban, ahol sok lakót a kisajátítás menete érdekelt, hiszen a jelenlegi egy helyett két vasúti sín lesz, vagyis szélesebb terület kell a vonatoknak. Ez nemsokára Dunaharasztiban és Dunavarsányban is fontos kérdés lehet, hiszen a vasútvonal bővítésének több környező ingatlan is áldozatul eshet, a tulajdonosok pedig végső soron semmit sem tehetnek, az állam elveheti a házukat, udvarukat.

Jönnek a szakértők és megmondják mennyit ér a ház

A Taksonyban megtartott lakossági fórumon a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatója, Berecz Julianna elmondta, hogy a kisajátítási folyamat során a MÁV kezdeményezi az eljárást, ebben egy ügyvédi iroda segíti a vasúttársaságot. A jogászok a Pest Megyei Kormányhivatalnál kezdeményezik az igazságügyi szakértő kirendelését, aki megmondja, mennyit ér az adott ingatlan, mennyit ajánlanak érte a tulajdonosnak. Ha az ár megfelelő 30 napon belül kifizetik és 60 napon belül ki kell költöznie a lakóingatlanból a tulajdonosnak. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

A második szakértőt már a tulajdonos fizeti

Vita esetén nem sokat tehet egy tulajdonos. Ha nem tartja megfelelőnek az árat, akkor megtámadhatja azt. Ekkor bíróságra kell menni, újabb szakértőt rendel ki ugyan az a kormányhivatal, de azt már a tulajdonosnak kell fizetnie.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A tulajdonos semmit sem tehet

Mivel az újabb szakértőt is ugyanaz hívja, mint az elsőt, nem valószínű, hogy jelentősen eltérő árat mond majd, így a tulajdonos semmit sem tehet. A bíróság így is úgy is kimondja, hogy az adott ingatlan az állam tulajdonába kerül.

Reménykednek, hogy nem szívatják meg őket

A Budapest-Belgrád vasútvonal mentén a kisajátítási eljárásban érintett lakók abban bízhatnak csak, hogy a kormányhivatal által felkért szakértők nem szívatják meg őket és legalább piaci árat adnak majd az állam által kisajátított ingatlanokért.

5 év és 500 milliárd forint

A Budapest-Belgrád vasútvonal építése jelenleg javában tart. A magyar forrásból és kínai hitelből finanszírozott fejlesztésről szóló szerződés 2020. július 6-án lépett életbe, innét számítva 60 hónap, vagyis 5 év alatt kell elvégezni a teljes munkát. A beruházás állítólag 500 milliárd forintba kerül, de a gigaberuházás dokumentumait 10 évre titkosították, majd azt kiperelték az államtól.

Ha viszik a telket, vigyék az egészet

A vasútvonal mellett a Tallér család telkének egy részét februárban jelölték ki kisajátításra, ezen a részen állnak a melléképületek. Az idős házaspár ezt nem fogadta el, mivel a maradék telken nem építhették volna fel ezeket a lebontásra ítélt kis épületeket, de a házuk mellett is alig maradt volna kert, ráadásul az új beruházás elkészülte után megnövekedett forgalomnak sem örülnek. Ezért azt kérték, ha már viszik a telket, vigyék az egészet.

Keressenek másik házat

Az év elején ott tartottak, hogy a teljes telek kisajátítását elfogadta az ügyintéző, de ezenfelül semmiről nem tájékoztatták őket. „Annyit mondtak, hogy keressünk házat magunknak, csak azt nem közölték, hogy mégis mennyiért” – mondta Tallér úr a HVG munkatársának.

Elővárosi fejlesztések a Csepel-sziget déli végéig

A Budapest-Belgrád vasútvonal a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiával összhangban a vasúti teherszállítás bővítésén túl a Délegyházáig 15, Kunszentmiklós-Tassig 30 perces elővárosi HÉV-közlekedés bevezetését és infrastrukturális feltételeinek megteremtését is célozza.

240 új P+R és 300 B+P parkoló

A kormány elkezdte a projekt során kiépítendő zajvédelmi eszközök vizsgálatát, emellett a Soroksár–Kunszentmiklós-Tass vonalszakaszon – az eddigi terveken felül – további 240 darabbal növelné a P+R parkolók és további 300 darabbal a B+R kerékpártárolók számát, valamint az állomási előtereket is megújítaná

Új peron, és felüljáró

A pályaépítés során a Déli szakasz tervezésére és kivitelezésére kötött szerződéses megállapodás tartalékkeretének terhére megvalósítandó fejlesztések: Soroksár állomáson a peronaluljáró meghosszabbítása, Dunaharasztiban kerékpáros-gyalogos aluljáró, valamint a Temető úti közúti aluljáró építése. Dunavarsányban a Szabadkai útnál útátjáró kiegészítése gyalogos-kerékpáros átjáróval és felálló sávokkal, gyalogos-kerékpáros aluljáró építése a peronnál, a Halász Lajosné úti átjáró kapacitás növelése plusz sáv építésével.

Szünetelő vasúti forgalom

A Budapest–Belgrád vasútvonal több évig tartó építésének menetrendi üteme május elsején lépett érvénybe. Ekkortól a teljes vonalon szünetel a vonatforgalom, nem közlekednek vonatok a Keleti pályaudvar és Délegyháza közötti szakaszon sem. A Volánbusz autóbuszai pótolják a Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonal Budapest és Délegyháza közötti elővárosi szakaszát, valamint a Délegyháza–Kunszentmiklós és Kelebia közötti térséget is. A közlekedési társaság növelte a kapacitását, több buszt állított forgalomba. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció – Forrás: nif.hu