Reagált a MÁV a megemelkedett áramszámlákra: Budapest elővárosában hétköznap, a reggeli és délutáni csúcs között kisebb motorvonatokat üzemeltet ott, ahol az ilyenkor jelentkező utasmennyiség ezt megengedi. Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár Facebook-posztban írt a változásokról.

Átalakítás a vasútnál is

Az energiaárak drasztikus megugrása nemcsak nehéz helyzetbe hozza a vasútvállalatokat, de megváltoztatja a korábbi költségviszonyokat is. Emiatt mindenképpen ajánlott volt átalakítani a járművek működtetésének rendjét.  A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Nyolcszor nagyobb villanyszámla

A MÁV-Start 2021 szeptemberében 36 forintot fizetett 1 kilowattóra villamos energiáért, idén szeptemberben a nyolcszorosát, 288 forintot” – írta Facebook-bejegyzésében Vitézy, majd bejelentette, hogy milyen változtatásokat vezetett be a vasúttársaság a spórolás jegyében.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Kisebb motorvonatok

Október 3-a óta a MÁV-Start Budapest elővárosában hétköznap, a reggeli és délutáni csúcs között kisebb motorvonatokat üzemeltet, ott, ahol az ilyenkor jelentkező utasmennyiség ezt megengedi. A Budapest–Esztergom, a Budapest–Veresegyház–Vác, a Budapest–Gödöllő, a Budapest–Monor és a Budapest–Sülysáp vonalat is érinti a változás.

Drámai a változás

A szerelvények szét- és összekapcsolásának van vágány- és időigényük, munkaerőigényük, ami a közlemény szerint adott esetben költségekkel is járhat. A döntéshozók ezt is figyelembe vették. Amíg olcsóbb volt az energia, nem érte meg a nap folyamán csatolgatni a szerelvényeket, olcsóbb volt inkább a nagyobb szerelvényeket járatni – kihasználatlanul. Ez változott meg drámaian az energiaár-robbanással.

Mi számít csúcsidőnek?

Vitézy bejegyzése kapcsán több hozzászóló is felvetette, mikor kezdődik és meddig tart a reggeli és a délutáni csúcsidő és mikor kell esetleg zsúfoltságra készülni. Egy komment szerint az álló motorvonatok is energiát fogyasztanak a készenléti állapotban, a teljes leállítás hideg időben nem is tenne jót nekik.

122 millió forint lehet a megtakarítás

Október 3-tól menetrendváltásig, azaz idén december 10-ig a számítások szerint 122 millió forint megtakarítást hoznak ezek a változások. A szakemberek már dolgoznak a december 11-től érvényes hasonló, újabb módosításokon, hogy a szolgáltatási színvonal esése nélkül tudjanak spórolni.

Energiahatékony mozdonyok érkeznek

Már önmagában az áramdrágulás miatt megérné az öreg villanymozdonyokat korszerűre, energiahatékonyra cserélni. A kormány ezért úgy döntött, hogy a MÁV-Start korábban megkötött keretszerződése alapján lehív 50 Siemens Vectron mozdonyt.

Teljes lett a flotta

A BudaPestkörnyéke.hu hírportál október elején írt arról, hogy teljes lett a MÁV emeletes vonat flottája. Megérkezett a negyvenedik Stadler Kiss jármű is, hamarosan sok ilyen emeletes vonatot fogunk látni főleg Budapesten és környékén.

Emeletes vonatok

A MÁV-Start a kormány döntése nyomán még 2017-ben kötött keretszerződést a gyártó Stadlerrel a nagy kapacitású, korszerű, 600 ülőhelyes, emeletes szerelvényekre, és 2019-ig mind a 40-et le is hívták, az utolsónak 2022 végéig kellett megérkeznie, ez teljesült a közelmúltban.  A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: rövidebb motorvonatokra számíthatnak az utazók az energiaválság miatt. Fotó: archív