Megkönnyíti az együttműködést, ha ismerjük egymás viselkedési stílusát. Nem könnyű feladat megtalálni a számunkra leginkább megfelelő munkahelyet és munkakört, igazán szerencsés, aki ez hosszabb-rövidebb idő alatt, de megvalósítja. Ahhoz, hogy minél kevesebb sikertelen próbálkozást kelljen átélnünk, több időt és figyelmet kell fordítanunk saját magunk és az igényeink megismerésére. Ha olyan feladatkört kell ellátnunk, ami személyiségünkkel, habitusunkkal nincs harmóniában, a munkába járás terhekkel teli, a munkavégzés pedig stresszes lehet, egy idő után akár kiégéshez is vezethet. 

Bizonyára sokan érezték már, hogy beszélnek valakivel, és egyszerűen nem értik meg egymást, vagy a másik fél túl agresszíven mondja csak a magáét, vagy épp túl lassú, és mindenben akadékoskodik. Az efféle problémák hátterében legtöbbször a kommunikációs viselkedési stílusok (DISC) különbözősége áll. 

„A viselkedési stílusunk határozza meg, hogyan kezeljük a kihívásokat, a problémákat, és szintén ettől függ, hogy tudunk-e, és ha igen, hogyan tudunk másokra hatást gyakorolni. Megmutatja a tempót, ahogy reagálunk a körülöttünk lévő dolgokra, valamint a szabályokkal kapcsolatos hozzáállásunkat” – avatott be Marjai Viktor, az irodista.hu blog és a Főnökkezelési kézikönyv szerzője, kommunikációs viselkedés stílus szakértő, DISC tanácsadó, a Grow with Google rendszeres előadója és a MinnerAkadémia trénere.

A megismerés megértéshez vezet

A DISC mozaikszó négy szóból tevődik össze, amelyek egy-egy viselkedéstípust jellemeznek. 

A domináns (dominance) piros, erős akaratú, határozott és független. Szereti a hatalmat és a tekintélyt, akkor érzi jól magát, ha ő irányít. Ebbe a csoportba tartoznak a menedzserek, az értékesítők, az ügyvédek és a vállalkozók, nagyjából a lakosság nagyjából 10%-a.

Az ismerkedő (influence) sárga, a tipikus optimista. Beszédes, nyitott és barátságos. Ők többnyire újságírók, marketingesek, designerek vagy trénerek. Az emberek kb. 27%-a tartozik ebbe a csoportba.  

A szilárd (steadiness) zöld, tipikusan jó hallgatóság, türelmes és készséges, figyelmes másokkal. Pontosan ellátja a feladatát, szereti a biztonságot és az állandóságot. Ideális munkakör zöldeknek a pszichológus, a tanácsadó, a call center munkatárs, a SEO-elemző. Az emberek kb.  44%-a tartozik ide. 

A kompetens (conscientious) kék színű, szabálykövető, precíz, rendszerető. Gondos, alapos munkát végez, szereti a szabályozott körülményeket. Ők főként mérnökök, könyvelők, kontrollerek, fejlesztők.  Ebbe a csoportba a lakosság 19%-a tartozik. 

„Egyik kommunikációs stílus sem jobb vagy rosszabb a másiknál, csupán az indulatrendszere, a motivációi, az érdeklődése, a reakciói különbözőek. Akié nem hasonlít a miénkhez, azt nem értjük vagy félreértjük. Az emberek nagyjából 80%-ánál 2 szín keveredik, 15%-ban keveredik 3 szín, és csupán 5% egyszínű” – ismertette Marjai Viktor.

A vírushelyzetet is különbözőképpen éljük meg

A kapcsolatorientált személyiségű emberek (zöldek és sárgák) nehezen viselik, hogy el vannak szigetelve másoktól. Minden bizonnyal a sárgák voltak azok, akik amint lehetett, visszamentek dolgozni az irodába. A hatalmi helyzetbe vágyó, extrovertált egyéniségek (pirosak) számára az jelent nehézséget, hogy elveszítették a kontrollt azáltal, hogy nem látják munkavégzés közben kollégáikat, beosztottaikat. Ők folyamatos meetingekkel, állandó levelezéssel igyekeznek ezt a hiányérzetet kompenzálni. A home office-t az introvertált, csendre és békére vágyó emberek (kékek) viselik a legjobban, őket az sem zavarja, ha a nyugalmukért cserébe többször annyit kell dolgozniuk, mint korábban.

„A jövőben valószínűleg a hibrid működés, azaz az irodai és az otthoni munkavégzés megosztása lesz jellemző a multikánál, ahol a bent eltöltött idő ad teret a kapcsolatépítésnek, az információk személyes átadásának, begyűjtésének, és a tényleges, hatékony munka otthon zajlik majd” – vetítette előre a szakember.

Blog, könyv és tanácsadás – út a sikerhez

Marjai Viktor 14 év alatt 8 különböző munkahelyen fordult meg, volt köztük kisebb és egészen nagy vállalat is, magyar és külföldi tulajdonú egyaránt. Átlagosan 1,5 évente kellett egy új céget megismernie, egy új munkakört kiismernie.

„Ez alatt az idő alatt sokat tanultam, sokat fejlődtem, még annál is többet hibáztam, és vannak olyan dolgok, amiket, ha ma kezdeném el, biztosan másképp csinálnék. Többek között erről szól az irodista.hu blog, hogy szerintem mik azok a dolgok, amiket érdemes megtanulni, és milyen hibákat lenne célszerű elkerülni” – tudtuk meg a szerzőtől, aki azt is elárulta, hogy a blog 2018-as indulása után fél évvel találkozott a DISC módszerrel, amely elhozta számára azt a felismerést, hogy miért nem érezte jól magát a multiknál, miért nem tudott megmaradni hosszabb ideig egy helyen. Ekkor határozta el, hogy magas szintre képezi magát a témában, hogy a blogírás mellett tanácsadóként is átadhassa tapasztalatait a hasonló problémákkal küzdőknek.

„Az egyik legkritikusabb és egyben legfontosabb munkahelyi kapcsolat a főnök-beosztott viszony. Ha megértjük egymás alapvető működését, hatékonyabban tudunk egymással kommunikálni, együttműködni, ami a sikerünk mellett a jó közérzetünkhöz is nagyban hozzájárul.”

Ebben van segítségünkre a Marjai Viktor által jegyzett Főnökkezelési kézikönyv, amely e-könyv formájában és hangoskönyvként is elérhető, egy profi szinkronszínész tolmácsolásában.

Szeretnél többet megtudni a viselkedési stílusokról, és ezt hogyan tudod sikeresen alkalmazni a karrierépítésedben? Rendeld meg a Főnökkezelési kézikönyvet, most 10% kedvezménnyel! Kuponkód: irodistafkk10, link: https://irodista.hu/ajanlat

Kiemelt kép: Marjai Viktor

Ez a cikk szponzorált tartalom. Kattintson ide, ha Ön is kipróbálná ezt a népszerű hirdetési formát. A BudaPestkörnyéke.hu hírportált a forgalmas napokon 340.000 ember olvassa!