Hatalmas új közpark épül a Csepel-sziget északi csücskénél. Háromszor akkora lesz, mint a városmajori park. A 36 hektáros városi zöldterület nagyon jelentős fejlesztés, hiszen az utóbbi 50 évben, azaz a Hajógyári-sziget északi részének parkrendezése óta nem létesült 20 hektárnál nagyobb új közpark Budapesten. A Budapesti Fejlesztési Központ meg is kötötte a szerződést a pályázaton nyertes s73 Tájépítész Stúdióval a Csepeli közpark részletes tervezésére.

Csepel északi csücskében épül

A Ráckevei (Soroksári)-Duna és a hév mellett futó Weiss Manfréd út közötti terület ma elhanyagolt, alulhasznosított, részben ipari barnamezős terület. Ugyanakkor akár mezőgazdasági barnamezősnek is nevezhetjük, hiszen a rendszerváltásig szántóföldek sorakoztak itt. A művelésből kivont terület spontán bezöldült, elsősorban az intenzíven növő, más növényeket kiszorító özönfaj, a bálványfa terjedt el. A Kis-Dunához közeli területen szerencsére értékesebb, honos fajok alkotta galériaerdő burjánzik. Az elképzelések szerint ennek fái megmaradnak, nyugat felé haladva az erdő fokozatosan ritkulna, ligetes karakterű sávba menne át, majd nagy füves területek között sportpályák kapnának helyet, hogy közvetlenül a Weiss Manfréd út mellett egy sor épület zárja a területet. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Már gondolnak a Galvani hídra is

A most tervezendő terület déli határa a Galvani utca vonalában készülő új Duna-hidakat összekötő út, de később a park folytatható ettől délre egy 25 hektáros területen. Éppen ezért a Csepel és Pest közé az Illatos út vonalába készülő Kis-Duna-híd úgy épül, hogy a csepeli parton az útpálya további 180 méteren a park felett pilléreken állva halad abból a célból, hogy a Galvani tengelytől délre eső parkterület intenzíven kapcsolódhasson az északi részhez, a zöldfelület ne szakadjon meg.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Négy éve dolgoznak az előkészítésén

A park előkészítő munkái már csaknem négy éve zajlanak, a terület városrendezési terveire 2018-ban sikeres nemzetközi tervpályázatot bonyolított le a BFK elődje, a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja. A pályázat fő célja volt, hogy olyan javaslatok szülessenek a terület fejlesztésére, amelyek illeszkednek a környező városszövethez, az infrastruktúrához és a természeti környezethez, különösen kiemelve a város és víz kapcsolatát, a közösségi terek kialakítását, valamint a fenntarthatóságot. A nyilvános tervpályázatra 17 pályamű érkezett. A hazai és külföldi szakértőkből álló zsűri döntése alapján a tervpályázatot a világhírű Snøhetta építésziroda és a Besch und Partner közlekedéstervező nyerte.

Közösségi kertek is lesznek a parkban

Elismert parkszakértők

A fővárosi és a kerületi önkormányzatok szakembereinek, valamint számos elismert szakértő bevonásával készült el 2020 nyarán az a terv, amely kijelöli a tervezett új közpark helyét, a térség használatát, megközelítését, belső úthálózatát, valamint jellemző területfelhasználási egységeit és fő funkcióit.

Kellenek még parkok

Budapesten feltétlenül szükség van újabb parkokra. A rendszerváltás óta folyamatosan visszaszorulnak a rendezett, jól funkcionáló zöldterületek. A műholdas vizsgálatok szerint nagyjából stagnál az összes zöldfelület mértéke, de az adatokat lebontva az látszik, hogy az erdők, parkok, fasorok csökkenő területét csak az elhanyagolt, spontán bezöldülő, főképp vasúti területek, töltésoldalak, fölhagyott pályaudvari zónák ellensúlyozzák. Elsődleges érdek tehát a városi parkok bővítése – írja a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid a közösségi oldalán.

Itt a park alaprajza

Zöld sáv

Már a 19. században az akkori várost, a mai belvárost gyűrű alakban övező zöld sávot álmodtak a város tervezői. Nyugaton a Budai-hegységgel ez megvan, ám Óbudától a pesti oldalon át Dél-Budáig a beépítés miatt ez a zöld gyűrű nem tudott összefüggően megvalósulni, csupán egymástól elkülönülten sorakoznak ebben az ívben olyan nagyobb parkok, mint a Margitsziget, a Városliget és a Népliget. A Csepeli közpark ebbe a rendszerbe illeszkedik logikusan, a Dél-Budapesti térség fontos zöldje lesz.

Sikeres lesz

Ha a lényegesen kisebb Kopaszi-gát népszerűségéből indulunk ki, a Csepeli közpark egészen biztosan sikerre ítéltetett. Elsősorban bizonyára Csepel 80 000 lakója jár majd ide, hiszen a hév közvetlen eljutást biztosít ide.

Sok embert várnak az új parkba

Könnyű lesz megközelíteni

A BFK és a MÁV-HÉV Zrt. a csepeli vonal fejlesztésén is dolgozik, a H7-es délen, Csepelen egy megállóval hosszabb lesz, északon pedig a felszín alatt (a H6-os ráckevei vonallal együtt) egészen a Kálvin térig ér majd. Így még többen, akár a belvárosból is néhány perc alatt juthatnak az új parkba. Ugyancsak folyik a tervezése a NIF Zrt. és a BFK irányításával a már említett új hidaknak és a kapcsolódó úthálózatnak Budáról Csepelre a Galvani utca, Csepelről Pestre pedig az Illatos út vonalában. Ezen az új tengelyen villamos is jár majd, összekötve a Határ utat a 11. kerülettel, így Budáról és Pestről is könnyen elérhető lesz majd a park. Ide kapcsolódik: Vitézy Dávid elmagyarázza, miért van szükség a Galvani hídra és a belvárosi forgalomcsillapításra

Saját hidakat kap

Ferencvárossal különösen szerves lesz a Csepeli közpark kapcsolata. A terv szerint a Soroksári-Duna fölött két gyalogos-kerékpáros híd is összekapcsolja majd a parkot a Duna-ág túloldalán található fejlesztési területtel, ahol a tervek szerint elsősorban felsőoktatási funkció kap helyet, várhatóan jelentős számú rendszeres látogatót produkálva. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Képek forrása: Budapesti Fejlesztési Központ